Flere udlandsproffer investerer i Lyngby Boldklub

foto: Per Kjærbye

Flere tidligere Lyngby-spillere tilføjes nu til ejerkredsen ”Friends of Lyngby” – i denne omgang fra to spillere i henholdsvis Bundesligaen og den bedste belgiske række. Der er tale om FC Kölns forsvarsspiller Frederik Sørensen og årets spiller i svensk fodbold 2017, Anders ’AC’ Christiansen (nu i KAA Gent), der investerer i De Kongeblås nye fortælling.
”Støtten fra de tidligere spillere viser, hvor stor sympatien er for vores nye projekt i Lyngby Boldklub. Vi er meget glade og taknemmelige for den opbakning, vi fra start har fået fra alle sider. Der bliver bakket op om den seriøsitet og realistiske plan, vi arbejder på, og ikke mindst de værdier som vi ønsker at bygge den her klub op omkring” fortæller Mads Byder, talsmand for investorgruppen Friends of Lyngby.
’AC’ blev i sidste sæson kåret til årets spiller i den bedste svenske række, og det kastede i januar et stort skifte af sig til den belgiske storklub KAA Gent. ’AC’ kom i sin tid til Lyngby fra GVI som helt ung og var en del af De Kongeblås akademisetup indtil debuten i oktober 2008, hvor han som 18-årig debuterede for Lyngby Boldklub. Derfra tog karrieren fart – og 85 kampe og 7 scoringer senere forlod han de trygge rammer på Lundtoftevej og tog næste skridt i en hidtil flot karriere. ’AC’ har ligeledes tre kampe for det danske A-landshold i tillæg til de mange U-landskampe, han opnåede i Lyngby-tiden.
Fra Juventus til Köln
Frederik Sørensen har et af de mest bemærkelsesværdige karriereforløb blandt de spillere, som gennem årene har forladt Lyngbys talentfabrik. Som 18-årig forlod han Lyngby på en lejeaftale til storklubben Juventus, der endte med at give danskeren seniordebut og købe ham fri af De Kongeblå. Siden har Frederik Sørensen spillet knap 70 kampe i Serie A for Juventus, Bologna og Hellas Verona inden turen gik til Bundesligaen og FC Köln i 2015. Her er han aktuelt noteret for 70 kampe og 2 scoringer, og sidste år fik Frederik Sørensen også debut for A-landsholdet i en testkamp mod Tyskland.
’AC’ og Frederik Sørensen træder ind i ejerkredsen som en del af gruppen af tidligere spillere. Den gruppe tæller nu de to samt Brian Hamalainen og Andreas Bjelland.