Kæmpe kongeblå pokalfest: U13, U14 og U15 er i pokalfinalen

Midtugen har budt på masser af kampe på Lyngbys Akademi. Onsdag var U13 og U14 i aktion, mens U15 torsdag mødte Greve. Alle tre kampe var semifinaler i pokalturneringen, og det lykkedes da også alle tre at avancere og dermed sikre sig finalepladserne.

Lyngbys U17 hold spillede sig tidligere på måneden i pokalfinalen, og turen var nu kommet til klubbens øvrige hold. Onsdag klokken 18:30 på en solbeskinnet kunst 1 tog Lyngby U14 imod Brøndby IF U14. De to hold havde kort forinden mødtes på Vestegnen, hvor det blev til en kneben sejr til de blågule. I onsdags var det også gæsterne der kom bedst fra start, da de kort inde i 1. halvleg satte en omstilling op og sikrede en føring på 1-0. Det var dog Lyngby, der sad tungt på spillet og var det mest dominerende hold på banen. Inden pause lykkedes det de kongeblå at bringe sig på 1-1, da Hussein Alswafi brød i gennem på venstre side af feltet og sendte en afslutning afsted, der gav en ripost, som Arthur Bech var først over.

Fornemmelsen fra 1. halvleg var, at det kun var et spørgsmål om tid før de store chancer ville komme, og det forsatte I 2. halvleg. U14-spillerne leverede endnu mere flot spil, og pludselig kom chancerne på stribe. Først lykkedes det holdet at bringe sig foran efter nærmest identisk opskrift som ved første mål, da Hussein Alswafi igen brød igennem, og Arthur Bech igen var hurtigst i feltet. 2-1 til Lyngby. Det blev kort efter 3-1, da Hussein kom til baglinjen og sendte en flad pasning på tværs, som Adam Heine kastede sig ind i og fik sat sidste fod på. 4-1 blev det også. Denne gang kom gennembruddet i modsatte side, hvor August Myrwick blev spillet igennem med en flot stikning og efter at have afdriblet sin modstander sendte han et cutback ind i feltet, hvor en fuldstændig fri Mikas Schumacher satte venstre inderside på bolden og sikkert udbyggede føringen.

Og så skulle den kamp ellers være lukket, tænkte de fleste. Det lykkedes dog Brøndby at åbne for spændingen mod slutningen, da de 10 minutter før tid sendte et frispark afsted, som efter en flot redning fra Sigurd Chahboun landede for fødderne af en Brøndby-spiller, der kunne reducere. Det gav kampen nerve mod slutningen, og det blev kun mere tydeligt, da endnu en Brøndby-spiller kunne få nettet til at blafre efter en flugter på kanten af feltet. 4-3. Lyngby måtte krige kampen hjem de sidste minutter og fik heldigvis lov til at juble ved dommerens sidste flot efter en meget flot indsats.

U13 var taget en tur til Farum samme dag, og her lykkedes de også med at levere et flot resultat, da de vandt 6-4. Det sidste hold i aktion var U15, som torsdag aften fik besøg af Greve på Lyngby Stadion. Lyngby sled i perioder med at få låst op for modstanderen, men formåede ikke desto mindre at vinde kampen sikkert med 3-1 efter scoringer fra Oscar Wind, Jakob Rasmussen og Nicolai Hjulmand.

Kæmpestort tillykke til de mange unge akademi-drenge med de flotte præstationer! De kommende måneder bliver fyldt med pokalfinaler for akademiet. Søndag d. 26. maj skal både U13 og U14 spille deres finaler, mens U15 spiller onsdag d. 29. maj og U17 må vente til d. 11. juni.

Onsdag var U19 også i pokalaktion, hvor de dog røg ud af kvartfinalen til FC Helsingør.

Akademiet præsenteres af Sydbank.