Trods drømmestart: Snævert nederlag i Viborg

De Kongeblå leverede en opløftende indsats, men måtte alligevel rejse hjem til Kongens Lyngby med et snævert 2-1-nederlag.

Med blot syv kampe tilbage af sæsonen, begynder det at snerpe til i 3F Superligaen.

Der var derfor vigtige point på højkant, da Lyngby Boldklub søndag eftermiddag bød Viborg FF op til dans på Energi Viborg Arena.

De Kongeblå startede kampen med bulder og brag, hvorfor det blev til en regulær drømmestart på opgøret.

Allerede efter to minutter strøg Jonathan Amon igennem i højresiden, hvorfra han lagde et lumsk fladt indlæg til bagerste stang, hvor Kolbeinn Finnsson havde listet sig med frem. Desværre nåede en grønbluset spiller at afværge bolden til hjørnespark lige for næsen af Finnsson.

Det efterfølgende hjørnespark var dog som taget ud af en skabelonøvelse fra træningsbanen, da Magnus Jensen kom højest på et indlæg ved bagerste stang og pandede bolden på tværs i feltet. Her kom Andri Gudjohnsen først på bolden, som han kunne helflugte i netmaskerne til 1-0 fra tæt hold.

Det var Andri Gudjohnsens 11. sæsonmål i 3F Superligaen, hvorfor han pt. er delt topscorer i ligaen.

Lyngby Boldklub fortsatte den god start, om end Viborg FF kom bedre med i kampen.

Efter 10 minutter lagde Kolbeinn Finnsson bolden til rette for Tochi Chukwuani på kanten af feltet, men midtbanespilleren sendte i denne omgang bolden over mål.

Der skulle gå 17 minutter før Viborg kom frem til deres første reelle chance, og den tilfaldt Anosike Ementa, som kom frem til et hovedstød midt for mål. Afslutningen voldte dog ikke Jannich Storch problemer.

Viborg kæmpede med at skabe chancer mod en kompakt Lyngby-defensiv, men efter 25 minutter opsnappede hjemmeholdet en fejl i Lyngby-opspillet, hvorfor Serginho kunne finde Ementa, som kunne sende udligningen i kassen.

Efter mål stod der mere og mere Viborg på kampen, og efter 33 minutter kom Serginho frem til en kæmpe chance midt for Jannich Storchs mål. Offensivspilleren afsluttede heldigvis uskarpt forbi mål i kassen ombæring.

Lyngby Boldklub bed dog forsat flot fra sig, og efter 36 minutter fandt Jonathan Amon flot Sævar Magnusson i dybden. Magnussons afslutning blev dog blokeret til et hjørnespark. På det efterfølgende hjørnespark forsøgte ’Dani’ sig med en helflugter, der dog strøg et godt stykke over mål.

Det blev ikke til flere mål i første halvleg, hvor Lyngby Boldklub sluttede bedst af.

Efter pausen kom De Kongeblå igen flot ud af omklædningsrummet, da et par hurtigt kombinationer blev sat sammen og en chance var ved at opstå. Det forblev dog ved et indlæg fra Tochi Chukwuani fra mållinjen, hvor Viborg fik sendt bolden til hjørnespark.

Kampen gik herefter ind i en mere lige periode, hvor det kneb for begge hold ift. at skabe åbner chancer.

Efter 55 minutter havde Viborg et mindre tilbud, da Jannich Storch fik bokset fint ved et hjørnespark, men værterne samlede op på kanten af feltet. Forsøget på at løfte bolden i kassen blev dog ikke farligt.

I de efterfølgende 10 minutter bølgede kampen frem og tilbage, og holdne havde skiftevis rigtig gode muligheder til at skabe nogle af de helt store chancer. Det forblev dog lige ved og næsten i denne fase af kampen.

Efter 70 minutter fik Viborg dog trykket af fra distancen, men Jannich Storch var sikkerheden selv inde på stregen, hvor han holdt fast i kuglen.

Viborg begyndte i denne fase at sætte sig mere og mere på kampen, men momentvis bed David Nielsens tropper fra sig i offensiven, hvor det af flere omgange var lige var og næsten i omstillingerne.

Efter 76 minutter fik værterne dog bragt sig i front. Et indlæg fra højresiden blev sendt i feltet, hvor Magnus Westergaard kom flyvende og pandede føringsmålet i nettet.

Med 10 minutter tilbage satsede Lyngby Boldklub offensivt, og både Frederik Gytkjær og Michael Opoku blev sendt på banen.

Sidstnævnte var kort før tid tæt på at bringe balance i regnskabet med et godt hovedstød, men hjemmeholdets målmand hev en fremragende redning frem inde på stregen.

Lyngby Boldklub moste på i slutfasen, men udligningen kom desværre aldrig, hvorfor Viborg FF kunne juble over en 2-1-sejr.

Næste opgave for De Kongeblå er fredag aften, hvor Vejle gæster Lyngby Stadion.

Viborg FF – Lyngby Boldklub

21.04.24 Kl. 14:00 på Energi Viborg Arena

3F Superliga, 26. Spillerunde.

2-1 (1-1)

0-1, Andri Gudjohnsen (3 min)

1-1, Anosike Ementa (25 min)

2-1, Magnus Westergaard (76 min)

Lyngby Boldklub: Jannich Storch, Tobias Storm, Pascal Gregor (83. Frederik Gytkjær), Magnus Jensen (45. Johan Meyer), Lucas Lissens, Kolbeinn Finnsson, Tochi Chukwuani, Casper ‘Dani’ Winther’, Sævar Magnusson (69. Gustav Fraulo), Andri Gudjohnsen, Jonathan Amon (83. Michael Opoku).