En stærk præsentation hjælper dig på vej

Styrk din performance gennem stærkere præsentationer

Hvad enten du skal holde tale eller præsentere din ide eller projekt, er det vigtigt, at du fanger dine tilhøreres opmærksomhed og interesse – næsten allerede inden du siger de første ord. Når du har publikum med, bliver udbyttet også langt større – både for dig og dem. Mød Malene Eliassen fra Rovsing Business Academy, som giver dig gode råd til, hvordan du styrker din præsentation.

Indbegrebet af et godt foredrag eller en god præsentation er, at publikum lytter til og forstår dit budskab. Men det kræver træning og godt forarbejde. Malene Eliassen arbejder til dagligt som Underviser og seniorrådgiver i strategisk kommunikation hos Rovsing Business Academy. Her hjælper hun ledere, salgskonsulenter og undervisere med at styrke deres præsentation med metoder fra den oldgamle og topmoderne retorik, så de bedre fanger deres tilhøreres opmærksomhed.
 
”Når du forbereder en præsentation eller et oplæg, er det vigtigt, at du gør dig overvejelser om, hvem modtager og afsender er. Med andre ord; hvad er din rolle og hvem er din målgruppe?” forklarer Malene Eliassen, som de sidste to-et halvt år har undervist i præsentationsteknik hos Rovsing Business Acadamy. ”Som leder er der stor forskel på, hvorvidtman skal offentliggøre en fyringsrunde eller præsentere en ny investering til sine medarbejdere. Retorisk kommunikation er situationel, hvilket betyder at alle situationer som udgangspunkt er forskellige. Man skal derfor passe på med at genbruge sin retorik og derved falde i massekommunikationsfælden” fortæller Malene Eliassen.
 
Hun peger samtidigt på, at det derudover er vigtigt at forholde sig til, hvor meget viden ens publikum har om det, der præsenteres: ”I salgssammenhænge er det eksempelvis vigtigt at vide, hvilken viden kunden har om et bestemt produkt og på hvilket detaljeniveau. Det skal så tilpasses til sprog, stil og tone” fortæller Malene Eliassen.
 
Udover at kende sit publikum, så har Malene Eliassen altid fokus på at skabe en rød tråd i præsentationen, så der er et godt flow. Det er også en hjælp til publikum, da den mundtlige genre er flygtig. ”Sørg altid for at sætte dit budskab ind i en større narrativ sammenhæng. Og sørg for at investere dig selv i den historie, du fortæller – og gør det enkelt og præcist” fortæller Malene Eliassen og fremhæver Apple-grundlægger Steve Jobs præsentation af iPhone-konceptet i 2007 som et godt eksempel herpå. I denne fase understreger Malene Eliassen dog, at det også er vigtigt at have fokus på argumentationen: ”Der skal altid være et belæg for dit budskab. Det skaber troværdighed. Og hvis du ved, at der for eksempel er svage områder eller mangler omkring dit budskab, så vær ærlig omkring det, da det styrker din troværdighed og autenticitet. Samtidig skal du altid forberede sig på eventuelle modargumenter, således at du enten kan vaccinere mod dem fra start eller være forberedt på at skulle svare på tiltale”.
 
Vær præcis og velformuleret
Når Malene Eliassen underviser og rådgiver, så har hun også altid fokus på at arbejde med, hvordan indholdet bliver formidlet præcist og sprogligt klart. ”Det er vigtigt, at indholdet er formuleret tydeligt. Du skal eksempelvis huske at definere fremmedord, hvis de ikke kan forventes at være kendte for publikum – ligesom du bør overveje, om de overhovedet er nødvendige” fortæller Malene Eliassen, der arbejder ud fra fem grundlæggende elementer omkring den sproglige udformning: Det faglige niveau skal være i øjenhøjde med modtagerne, sproget skal være sammenhængende, der skal være en klar, rød tråd i præsentationen, din performance skal have overbevisningskraft og du skal benytte retoriske virkemidler så som gentagelser, modsætninger, spørgsmål og metaforer, der billedliggør dine pointer. De gode præsentationer fungerer særligt godt, når du i præsentationsmateriale benytter billeder til at understøtte din fortælling. ”Kognitiv forskning viser nemlig, at hjernen overbelastes, hvis man beder folk om at læse, mens de lytter” fortæller Malene Eliassen.
 
Træning gør mester
Ligesom i sport, så er fundamentet for succes og et godt resultat masser af træning. ”Det er afgørende, at du træner og forbereder dig specifikt på den mundtlige fremførelse, så du kan huske, hvad du skal sige, og bliver i stand til at løsrive dig så meget fra teksten, at du ikke bare læser op af et manuskript. Stil dig foran spejlet og sig ordene. De lyder anderledes, når de bliver vakt til live og bliver sagt højt” forklarer Malene Eliassen og fortsætter: ”Sikkerheden i din præsentation gør også, at du som taler har større overskud til at klare presset og improvisere, når du står på talerstolen og nervøsiteten melder sig på. Og ved at træne, så kan du også sikre dig, at oplægget kan afholdes inden for tidsrammen. For det er en kunst at kunne forberede et oplæg, der rent faktisk holder sig til den afsatte tid.”
 
Men én ting er at have forberedt sit oplæg foran spejlet derhjemme, noget ganske andet er at stå foran modtagerne. I fremførelsen er det ikke kun de verbale, men også de nonverbale og paraverbale signaler, der aflæses. Det er ikke kun vigtigt, hvad vi siger, men i mindst lige så høj grad hvordan vi siger det. Det viser sig i praksis, at modtagerne ligger mere mærke til nonverbale og ekstraverbale signaler end til det primære, nemlig det, der siges.” ”Det kræver træning, træning og atter træning at kunne indtage scenen med sikkerhed og præsentere klart, levende og overbevisende med personlig troværdighed og autenticitet” fortæller Malene Eliassen, der anbefaler at du, hvis muligt, øver dig i det rum, hvor du skal levere præsentationen.

Kunne du tænke dig, at blive endnu skarpere, så har du også mulighed for at komme med til gå-hjem-møder og seminarer hos Rovsing Business Academy. På deres hjemmeside finder du en oversigt over kommende events og kurser, hvor du har rig mulighed for at få ny viden og kompetencer. 

Similar Articles

Top