Johan Lange: Vi skal udvikle os i to spor

Lyngbys nye cheftræner Johan Lange er startet i sit job hos de kongeblå. I den første af to artikler med den nye cheftræner fortæller Johan Lange lidt om planerne på den lange bane for Lyngby Boldklub.
1. juni fik de kongeblå ny cheftræner. Som bekendt er Johan Lange vendt tilbage til Lyngby Boldklub, hvor han tidligere har været talenttræner. Nu sidder han i cheftrænerstolen, og selvom han først officielt startede i sidste weekend, så har han været i gang i noget tid:
”Jeg startede mit arbejde allerede for et par uger siden, og jeg har kunnet konstatere, at Lyngby Boldklub er vokset betydeligt i organisationen siden sidst jeg var her. Det er glædeligt, og det viser også, at klubben er klar til at udvikle sig yderligere” fortæller Johan Lange.
I det første af to interviews med den nye cheftræner fortæller Johan Lange om arbejdet på den lange bane – og det er et arbejde, som skal foregå på to områder: ”Det er vigtigt at vi som klub hele tiden arbejder i to spor. Det ene spor er på førsteholdet, hvor vi skal få forløst potentialet, således at vi kan levere så gode præstationer som muligt. Hvis vi leverer præstationerne, så kommer vi også til at få de resultater som vi ønsker”
”Resultaterne vil betyde, at vi så får den tid og de penge som skal til for at arbejde videre i det andet spor, som er klubbens udvikling. I det andet spor skal vi i den sportslige sektor skal hele tiden prøve at forbedre os i forhold til den måde vi spiller og træner på. Udvikling er naturligvis også, at vi har en klar plan for, hvordan vi vil udvikle organisationen, det kommercielle og vores faciliteter. Det er den positive synergi mellem de to spor som vi skal forsøge at ramme” forklarer Johan Lange og uddyber:
”I forhold til faciliteter er jeg sikker på, at det vil give klubben et boost at planerne for stadion og træningsfaciliteter er i gang med at blive eksekveret, således at Lyngby Stadion fra den nye sæson vil give et anderledes udtryk” fortæller Johan Lange.
Klar til Superliga-fodbold
Ambitionerne i Lyngby er fortsat til Superliga-fodbold forklarer Johan Lange: ”Ambitionen er, at vi får forløst klubbens potentiale. På den lange bane er det at gøre Lyngby Boldklub til en etableret Superliga-klub med en klar identitet – både spillemæssigt, men også i forhold til den kultur og historie, som er den kongeblå identitet”.
”Det vil også sige, at når vi rykker op, så skal vi spille på et godkendt Superliga-stadion og med en organisation, som er gearet til Superligaen. Overlevelse vil i så fald stadig kræve hårdt arbejde, men ikke et mirakel. Det vil være uklogt at basere sin forretningsmæssige succes på at være afhængig af mirakler, så vi skal rykke op med substans” fortæller Johan Lange, der som cheftræner skal agere katalysator for projektet:
”Min rolle er først og fremmest at være en driver sammen med resten af trænerstaben. Vi skal udvikle spillerne og spillestilen og ikke mindst spille en stor rolle i videreudviklingen af den fodboldfaglige kultur, der altid har været kendetegnet ved talentudviklingen i Lyngby. Det er vigtigt at vi har en klar fodboldfaglig og spillestilsmæssig identitet, som gennemsyrer hele klubben” lyder det fra Johan Lange.
En af de kommende dage kan du læse anden del af interviewet med den nye cheftræner. Der kommer det til at handle om ambitionerne og målsætningerne for den kommende sæson.