Lyngby Boldklub med i topcenterprojekt

Foto: Fodboldbilleder.dk

Lyngby Boldklub er gået med i DBUs nye projekt for talentudvikling af spillere i U10-U12-segmentet – det såkaldte topcenter-projekt. Topcentrene er et talentoptimeringsprojekt, der giver spillere fra lokalklubber et ekstra tilbud om på ugentlig basis at blive trænet i talentudviklingsmiljøer af høj kvalitet.

I forbindelse med topcenter-projektet har Lyngby Boldklub og F.C. København etableret et samarbejde om topcentre i regionen nord for København. Den fælles ansøgning er blevet honoreret af DBU, der har tildelt regionen to topcentre – et i Hørsholm med Hørsholm-Usserød Idrætsforening og et i Gentofte med HIK.
”Topcentrene er en måde, hvorpå vi i fællesskab og på landsplan skal få gjort spillergrundlaget større. Det gør vi ved at begynde at udvikle spillere med særlige spillemæssige forudsætninger tidligere end vi før har kunne,” lyder det fra Lyngbys fodboldfaglige chef for topcentrene, Jesper Stougaard.
Topcentrene i Hørsholm og Gentofte, der i alt har 18 partnerklubber tilknyttet, går i luften fra nytår. Her skal Lyngby Boldklub arbejde tæt sammen med Superliga-kollegerne fra F.C. København. Rivaliseringen er i arbejdet med de unge fodboldspillere lagt på hylden, og det kommer til at komme spillerne til gavn fortæller Jesper Stougaard.
“Vi er i det her projekt gået sammen med F.C. København om to centre, et i Hørsholm og et i Gentofte. Til begge disse centre er der nogle lokale partnerklubber, og det er spillere fra de partnerklubber, der ugentligt får mulighed for at træne i centrene,” forklarer Stougaard og uddyber om samarbejdet:
”Både vi og F.C. København havde interesse i at bidrage til børnemiljøet i de samme geografiske områder, og i stedet for at kæmpe imod hinanden besluttede vi, at vi i projektets ånd skulle samarbejde om træningen for de her unge fodboldspillere.”
Den gennemgående mening med hele topcenter-projektet er at skabe bedre lokale træningsmiljøer og dermed bedre spillerudvikling for op mod 1800 indstillede U10- til U12-drengespillere landet over.
”Meningen med projektet er, at vi på landsplan skal blive bedre til at udvikle spillere med potentiale tidligere, og forhåbentligt på den måde bidrage til at gøre spillernes potentiale endnu større, når de rammer overgangen til U13,” fortæller Jesper Stougaard.
At man i Lyngby Boldklub har besluttet at etablere et samarbejde med en anden A-licensklub er noget, som man er stolt over, og tror på vil bidrage til et stærkt fundament for talentudviklingen.
”Vi synes, det er at statement, at vi i et område lige omkring København kan sætte os ud over den daglige konkurrence i landets bedste række og finde ud af at samarbejde om talentudviklingen,” afslutter Stougaard.
De to topcentre starter op i januar 2018. Eventuelle spørgsmål kan rettes til Jesper Stougaard på js@lyngby-boldklub.dk.