2-3 og 1-1 mod Esbjerg i årets sidste kampe

foto: fodboldbilleder.dk
Talenterne sluttede af med 1 samlet point

Hverken U17- eller U19-holdet formåede at vinde deres sidste kamp i efterårssæsonen, da Esbjerg i går eftermiddags var på besøg på et vindblæst Lyngby Stadion.

Mens det meste af Lyngby Boldklubs sportslige afdeling mere eller mindre er gået på ferie, skulle U17- og U19-talenterne i går færdiggøre en sidste opgave, før de også kunne tage sig en velfortjent pause. Modstanderen var Esbjerg i en dobbeltkamp, hvor vind og vejr i den grad kom til at spille en rolle i begge opgør.

U19 manglede det sidste

U19-mandskaberne lagde først fra land, og her startede De Kongeblå i massiv modvind – både billedligt og bogstaveligt talt. Allerede efter seks minutter udnyttede gæsterne et af mange hjørnespark i første halvleg, da et godt indlæg i samarbejde med vinden voldte problemer for Lyngby-defensiven og målmand Libetwa Mamili, som ikke kunne forhindre en 1-0-scoring blandt venner og fjender tæt under mål.

Allerede et kvarters tid inde i opgøret fordoblede esbjerggenserne så deres føring, da en halvdårlig clearing endte på kanten af feltet, hvorfra den resolut blev sparket i kassen til 2-0. Efterhånden kom De Kongeblå dog bedre med, og da Oliver Kjærgaards lille dribletur resulterede i et frispark på kanten af feltet, var Jens Odgaard ikke sen til at udnytte den mulighed. Han fik dog lidt hjælp af U19-landsholdsmålmand Daniel Iversen, som lod det hårde, flade spark gå gennem sine fingre og ben.

Dermed 2-1, hvilket Lyngby-talenterne nok kunne leve med, når anden halvleg skulle foregå i medvind. Desværre fik Esbjerg-anfører Mathias Christensen udbygget til 3-1, da han kort inden pausefløjt viste flot overblik ved at lobbe bolden ind over Libetwa Mamili fra omtrent 25 meter.

Anden halvleg bød ikke på de store chancer, men det var til gengæld et Lyngby-mandskab, som var i total dominans. Gæsterne blev holdt effektivt fra fadet og fokuserede i stedet på at forsvare føringen hjem, mens De Kongeblå tålmodigt og dygtigt forsøgte at kombinere sig gennem betondefensiven. Desværre kom håbet for sent, for det var først til allersidst, at Mads Kaalund kunne prikke en returbold i kassen efter et Jens Odgaard-langskud, og det endte derfor 3-2 til Esbjerg.

U17 dominerede uden held

Små 25 minutter senere var det så U17-talenternes tur, og man skulle cirka lige så mange minutter ind i kampen, før det første højdepunkt indtraf. Den omtalte vind havde nu ændret sig til en stærk sidevind, som blev udslagsgivende, da Esben Wolf Andreasen scorede for anden kamp i træk. Den målfarlige venstre back stod ved forreste stolpe på et hjørnespark og udnyttede, at bolden nærmest døde i vinden og landede lige i panden på ham.

De Kongeblå havde indtil da domineret forestillingen, og det fortsatte de ufortrødent med efter føringsmålet. Først var Rasmus Beyer tæt på efter en omstilling, som Oliver Bjerregaard orkestrerede, og kort inde i anden halvleg fik Emil Bormeth en tilfældig friløber, som desværre ikke blev omsat til scoring.

I stedet fik gæsterne udlignet lidt ud af ingenting, da en lang bold ind i feltet blev taget af vinden og snød Lyngby-keeper Oskar Snorre, som i kaosset tabte bolden for fødderne af en modstander, der ugeneret kunne dirigere 1-1-scoringen ind i et tomt mål. Ti minutter senere lignede det så, at Emil Bormeth skulle revanchere friløberen fra tidligere, men en fremragende refleksredning af Esbjergs målmand forhindrede angriberen i at score.

På det efterfølgende hjørnespark var det endnu en gang tæt på, og Lyngby-spillerne appellerede kraftigt for, at bolden havde krydset stregen – dommerens fløjte forblev dog tavs. Til allersidst traf begge hold træværket, men ind ville bolden ikke, og De Kongeblå måtte derfor nøjes med 1-1 i en kamp, som de ellers havde domineret stort, og hvor de bestemt også havde chancerne til sejr.

Med pointdelingen overvintrer U17 på femtepladsen, mens U19 med deres nederlag må tage til takke med en tiendeplads.