Lyngby Boldklub foretager ændringer i akademiet

Lyngby Boldklub har gennemført en række ændringer på akademiet henover sommeren, og med ansættelsen af den sidste træner er kabalen nu endegyldigt fuldendt. Derudover har klubben ændret i den organisatoriske struktur på akademiet.
Akademi-betegnelsen dækker fremover aktiviteterne op til og med U17 Elite, og chef for det segment bliver Nicas Kjeldsen. U19 og reserveholdet kobles strukturelt tættere på førsteholdet for at optimere transitionsfasen og arbejdet med de største og ældste talenter. Klubben nedsætter samtidig et ”Academy board”, som får ansvaret for talentudviklingen i Lyngby Boldklub.
Ændringerne skal styrke fokus på udviklingen blandt de ældste ungdomsspillere, og forberede dem bedre på transitionen ind på førsteholdet. Samtidig tydeliggøres ansvaret for talentudviklingen på de forskellige segmenter, ligesom klubbens strategiske arbejde med talentudviklingen styrkes og sættes i struktur.
”Vores klub udvikler sig hele tiden, og med denne nye struktur rykker vi akademiet endnu tættere på førsteholdet. Det giver førsteholdsteamet større kendskab til spillerne på akademiet, giver mulighed for mere samtænkning og fokus på tværs af holdene”.
”For at klare overgangen fra talent til professionel kræver det stort fokus på overgangen henover U19 og reserveholdet. Det er der, de unge talenter for første gang på egen krop mærker, hvad der kræves af seniorfodbolden, og det sætter vi øget fokus på – blandt andet ved at give det ’sin egen afdeling’. På den måde bliver vi forhåbentlig endnu dygtigere til den del og samtidig definerer vi tydeligt vores akademi fra U17 og ned” fortæller sportsdirektør Birger Jørgensen.
Ændringer i besætning
Lyngbys nye akademichef Nicas Kjeldsen var tidligere ansat som sportslig leder for U13-U15, men efter strukturændringerne favner ansvaret nu også U17 – og dermed defacto hele akademiet. Nicas Kjeldsen indtræder således som akademichef under sportsdirektør Birger Jørgensen.
På de ældste årgange – U17 og U19 – er der kommet nye trænerteams. Christian Sørensen, der tidligere har været både U15 og senest U17-cheftræner, får ansvaret for Lyngby Boldklubs U19-hold. Som assistent har klubben ansat Mikkel Holm, der kommer til fra B93. Sørensens job på U17-holdet overtages af Mads Kristensen, der rykkes op fra U15-holdet. Assistenttræner for Mads Kristensen bliver Kienn Jensen, der tidligere har været i Lyngby Boldklub som ungdomsscout.
På de yngste hold bliver Jonathan Hartmann som tidligere udmeldt cheftræner for U15-holdet sideløbende med sit job som analytiker for førsteholdet. Som assistent har han fået Christoffer Ebbe Olsen, der rykkes op fra U13-holdet. Her afløses han af Alexander Kofoed, der kommer fra moderklubben og bliver ny assistent for Jesper Friis. Besætningen på Topcentret samt U14-trænerteamet, med Dan Brimsvik og Lukas Babalola Andersson, forbliver uændret.
U19 Elite:
Christian Sørensen (cheftræner)
Mikkel Holm (assistenttræner)
U17 Elite:
Mads Kristensen (cheftræner)
Kienn Jensen (assistenttræner)
U15 Elite:
Jonathan Hartmann (cheftræner)
Christoffer Ebbe Olsen (assistenttræner)
U14 Elite:
Dan Brimsvik (cheftræner)
Lukas Babalola Andersson (assistenttræner)
U13 Elite:
Jesper Friis (cheftræner)
Alexander Kofoed (assistenttræner)
Topcenter-ansvarlig:
Jesper Stougaard
Læs også: Friends of Lyngby vil holde længere på talenterne
Læs også: Oskar Snorre udtaget til U21-landsholdet
Læs også: Adam Sørensen udtaget til U19-landsholdet
Se også: SAMMEN FOR LYNGBY – Afsnit 1
Læs også: Lyngby Boldklub A/S inviterer til fodboldcamp “Det’ Bare Fodbold 2018”
Du kan se flere billeder og indhold om Lyngby Boldklub på vores Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter.