Nederlag til de svenske mestre

Lyngby Boldklub spillede en fin første træningskamp, mod de svenske mestre fra Malmö FF, der dog kunne trække sig sejrrigt ud af opgøret med en 2-0-sejr.

Efter en velfortjent sommerpause, var den kongeblå trup mandag tilbage på træningsbanen, og allerede i dag fredag ventede så opstartens første træningskamp.

Modstanderen var en stærk en af slagsen, da de forsvarende svenske mestre og nuværende førerhold i Allsvenskan, Malmö FF, gæstede Lyngby Stadion.

Gæsterne havde blandt andre den tidligere Lyngby-spiller, Anders ’AC’ Christiansen, og Jens Stryger Larsen med fra start.

Svenskerne er ikke til EM, hvorfor Allsvenskan og Malmö FF allerede starter sæsonen i næste weekend og derfor er længere fremme i deres forberedelser.

Lyngby Boldklub kom dog alligevel godt fra land, og allerede efter tre minutter fik De Kongeblå en god chance, da Tobias Storm sendte Adam Vendelbo igennem i højresiden, hvorfra han forsøgte at finde Nikolai Baden helt fri inde foran kasse, men en forsvarsspiller kom i vejen i sidste øjeblik.

Kampen levede i det hele taget i kampens indledning, og det var ikke meget bolden blev fedtet rundt centralt på banen fra hverken hjemme- eller udehold.

Efter 10 minutter fik gæsterne sendt deres første rigtige afslutning afsted mod mål, da Erik Botheim tog chancen fra kanten af feltet. Bolden fløj dog en lille meter forbi sammenføjningen.

Fem minutter senere tog svenskerne igen chancen ved Oliver Berg fra kanten af feltet, og denne gang sneg den sig tættere forbi Jannich Storchs mål.

Spillet fortsatte dog med at bølge frem og tilbage, og efter 16 minutter kom Adam Vendelbo frem til en løs bold på kanten af Malmö-feltet. Den lovende afslutning blev dog heroisk blokeret af en svensker.

Malmö FF tog mere og mere over i løbet af første halvleg, og selvom de ikke spillede sig til åben chancer i denne fase af kampen, så sværmede de alligevel godt og grundigt rundt om feltet og kom frem til fornuftige forsøg fra distancen.

De Kongeblå bed dog fortsat også fint fra sig, og efter 25 minutter satte de et mønsterangreb sammen. Først slog Lauge Sandgrav en fantastisk diagonal ud til Tobias Storm, som fandt Adam Vendelbo i dybden. Vendelbo snød sin oppasser og sendte fra en spids vinkel en kvalificeret afslutning mod mål. Målmanden-målmanden Johan Dahlin kom dog flot i vejen.

Adam Vendelbo markerede sig i det hele taget flot i første halvleg, hvor han både viste gode prøver på teknik, overblik og kunnen i en-mod-en situationer.

I takt med, at første halvleg skred frem, blev kampbilledet en anelse mere mudret, og tempoet faldt også i varmen. De Kongeblå sled sig dog bedre med igen efter en svær periode midtvejs i første halvleg, hvorfor holdene gik hele lige til pause med 0-0 på måltavlen.

Pausen blev brugt til at skifte hele 10 mand, hvorfor alle spilleklare mand kom i aktion. Blandt andet bestod midtbanen nu af Mathias Kaarsbo og Casper ’Dani’ Winther, som er fætre.

Malmö nærmer sig som tidligere beskrevet start på Allsvenskan, hvorfor de fortsatte med langt størstedelen af A-kæden på banen.

Efter 55 minutter fik de svenske gæster bragt sig i front ved Lyngby-drengen Anders ’AC’ Christiansen, som tog chancen på et frispark, og da bolden blev rettet af susede den direkte i kassen bag en chanceløs David Jensen.

Efter en time begyndte den helt store udskiftningsmølle så også for gæsterne, da de skiftede hele ni mand.

I takt med de mange udskiftninger blev kampens udtryk da også en anelse mere rodet, og der blev også færre chancer, end det var tilfældet i kampens første 45 minutter.

Med små 20 minutter igen fik Lyngby Boldklub bidt lidt fra sig – både på en dødbold, hvor Johan Meyer var tæt på at skabe en stor chance, og efterfølgende blev Frederik Gytkjær vinket i en smal offside i stedet for at få en friløber med den svenske målmand.

Efter 76 minutter var det tæt på at blive 2-0 til Malmö FF af to omgange, men David Jensen fik klaret forsøgene flot i begge tilfælde.

Godt og vel fem minutter senere blev det da også 2-0, da Sebastian Nanasi midt for mål kunne udplacere Lyngby-målmanden med en god afslutning.

Svenskerne sad på det meste mod kampens afslutning, men det blev ikke til flere mål på Lyngby Stadion, hvorfor Malmö FF kunne rejse hjem over Øresundsbroen med en 2-0-sejr.

Næste opgave for Lyngby Boldklub er lørdag d. 6. juli kl. 13:00, hvor Hvidovre IF gæster Kongens Lyngby.

Lyngby Boldklub – Malmö FF

28.06.24 Kl. 15:00 på Lyngby Stadion

Træningskamp

0-2 (0-0)

0-1, Anders ’AC’ Christiansen (55 min)

0-2, Sebastian Nanasi (82 min)

Lyngby Boldklub: Jannich Storch (45. David Jensen), Tobias Storm (45. Brian Hamalainen), Malthe Henriksen (45. Johan Meyer), Andreas Bjelland (38. Peter Langhoff), Lucas Lissens (45. Baptiste Rolland), Willy Kumado (45. Pascal Gregor), Lauge Sandgrav (45. Casper ’Dani’ Winther), Gustav Fraulo (45. Mathias Kaarsbo), Adam Vendelbo (45. William Steindorsson), Michael Opoku (45. Enock Otoo), Nikolai Baden (45. Frederik Gytkjær).

Amon glad for at forlænge: ”Why not”

Ny kontrakt til 2026 – Jonathan Amon forbliver kongeblå!

Bliv medlem af De Små Vikinger PLUS