Mød en akademitræner – Transitionstræner Azad Corlu

I denne artikel kommer du tæt på en træner fra Lyngby Boldklubs akademi – i denne omgang med transitionstræner Azad Corlu. Azad var i sidste sæson U17 træner på akademiet, hvor han blandt andet fik sit hold i pokalfinalen. Efter sommerferien er det blevet til en ny rolle, der kort fortalt handler om at hjælpe trænerne på akademiet og understøtte spillernes transition mellem klubbens ældste hold. Vi har talt med Azad Corlu om hans nye rolle i klubben.

Hvordan ser en almindelig hverdag i Lyngby Boldklub ud for dig?

Jeg har en tværgående rolle med tilknytning til både U15, U17 og U19, så det er fra dag til dag forskelligt, hvem jeg bruger mest tid med. Jeg forsøger at være med hvert hold minimum en gang om ugen. Det indebærer oftest møder i dagens første timer, derefter træningsplanlægning og video/spillersamtaler. Træning foregår oftest eftermiddag/aften, men jeg har også et enkelt træningspas om morgenen.

Hvad er for dig den eller de vigtigste opgaver som transitionstræner?

En af mine vigtigste opgaver er at være bindeled mellem spillere og trænere og optimere og understøtte den relation på så mange punkter som muligt. Det primære er selvfølgelig at lave en god plan for den gruppe spillere, der er i transitionsgruppen – dvs. spillere der spiller kampe og træner på fx både U17 og U19 eller U19 og senior. Det indebærer blandt andet at hjælpe med balance mellem skole og fodbold, at spillerne sportsligt bliver matchet op/ned, at hverdagen generelt fungerer og at spillerne føler sig set, hørt og trives helt generelt.

Derudover har jeg også en opgave i at udfordrer cheftrænerne – det kan være taktiske overvejelser til kampe, hvordan de går til træningsplanlægning, men allervigtigst, hvordan de griber det individuelle fokus på spillerne an.

Er der noget du særligt gerne vil lykkes med i den kommende sæson?

Hvis vi kan lykkedes med, at de spillere, der har det for nemt på egen årgang, kan ende med at gøre en forskel og være gældende på en ældre årgang – så er jeg glad! Derudover skal jeg være med til at presse cheftrænerne til at have endnu mere individuelt fokus i hverdagen. Det betyder ikke nødvendigvis, at det skal være 1:1 træning, men kan vi ramme et større individuelt fokus i den holdtaktiske træning, kan det være med til at fremskynde udviklingen hos spillerne.

Hvad er din fedeste kamp som Lyngby-træner?

Det var pokalfinalen sidste sæson imod Brøndby IF. Vi taber desværre kampen efter straffesparkskonkurrence, men præstationen og hele setuppet omkring finalen var top-klasse. Det var en fed oplevelse.

Flere eksklusive nyheder fra akademiet