Meddelelse fra Friends of Lyngby

Kære Lyngby-fans, partnere, følgere og alle jer, der har en interesse for Lyngby Boldklub.

I dag har vi – Friends of Lyngby – offentliggjort, at vi har indgået en aftale med den amerikanske storklub Philadelphia Union om et sportsligt samarbejde, samt medejerskab af Lyngby Boldklub. Philadelphia Union køber 10% af Lyngby Boldklub A/S og har ligeledes en option på yderligere 10%. Vores nye amerikanske partnere kan altså over tid komme til at eje op imod 20% af Lyngby Boldklubs professionelle aktieselskab.

Dagens nyhed er kulminationen på en proces, hvor vi i godt seks år som ejere har søgt efter det rette sportslige partnerskab.

Vi er lykkedes med vores kongstanke om ikke at sælge klubben eller afgive majoriteten, men indgå et sportsligt, strategisk partnerskab med et samtidigt økonomisk commitment. Det tror vi, er det helt rigtige for Lyngby Boldklub.

Vi er godt klar over, at der – særligt i disse år – er stor skepsis mod udenlandske opkøb af danske fodboldklubber. Og vi forstår godt, hvis dagens nyhed kan skabe utryghed og bekymring. Vi har, ligesom jer, også fulgt de mange cases, der har været i dansk fodbold – både dem, der er lykkedes, og dem, der er endt ulykkeligt.

Disse konflikter har kun været med til at bekræfte os i, at den model vi har søgt, er den rigtige for Lyngby Boldklub. Vi er som klub et fantastisk godt sted. Et sted, hvor vi også tør drømme om næste niveau.

Men vi har heller ikke lagt skjul på, at yderligere investorer og sportsligt knowhow er nødvendigt for at fortsætte den flotte udvikling i Lyngby Boldklub. Ejergruppen har talt med mange potentielle investorer, men af den ene eller anden årsag vendt tommelfingeren nedad gennem flere år. Nu synes vi i al beskedenhed, at vi har fundet det helt rigtige match

Vi har arbejdet hårdt på at finde netop det scenarie, vi kan præsentere i dag: Økonomisk commitment, minoritetsejerskab samt sportslig knowhow fra den øverste hylde. Vi har med Philadelphia Union fået præcis den model, hvor Friends of Lyngby fortsat sidder for bordenden som majoritetsejer, men hvor klubben får et internationalt løft på det sportslige område og samtidig får en med-investor. Det er den rigtige model for klubbens udvikling.

Vi har brug for udvikling, og konkret betyder aftalen, at vi sammen med vores nye partnere kan løfte faciliteterne og akademiet. Førsteholdet er selvfølgelig stadig vigtigt, men det er akademiet, talentarbejdet og de afkast, som der genereres her, der skal sørge for, at Lyngby Boldklub vokser og bliver en fast del af Superligaen på sigt. Derfor er vi glade for, at vi nu kan løfte kvaliteten af særligt vores faciliteter – og med det nye stadion på vej, så kigger vi ind i en fremtidssikret løsning på Lyngby Boldklubs måske største, isolerede konkurrencemæssige handicap i forhold til konkurrenterne: tidssvarende faciliteter.

Samarbejdet med Philadelphia Union markerer et nyt skridt for os. Vi har brugt mange måneder på at lære hinanden indgående at kende med gensidige besøg, mange arbejdsmøder og opbygning af vores fælles samarbejdsplan.

Vi ser mange klare upsides i samarbejdet. Ud over at være i MLS er Philadelphia Unions nye kamp- og træningsanlæg blandt USAs allerbedste. Det er en af de klubber, der er dygtigst på talentudvikling, de arbejder på højeste niveau, når det kommer til data og rekruttering, og vi kan få stor glæde af deres knowhow – både som topprofessionelt setup og som aktør i verdens største underholdningsmarked.

Omvendt kan Philadelphia Union lære af vores holistiske tilgang til talentudvikling, vores måde at udvikle spillere og søge inspiration til deres egen organisation fra os og vores mange dygtige trænere og ledere.

Alle disse dele af samarbejdet glæder vi os til at rulle ud. Og vi glæder os til samarbejdet med Philadelphia Union. Vi håber, at I vil bakke op om vores beslutning. Vi har søgt inspiration og samarbejde, hvor vi selv bestemmer tempo og indsigt, og det er det, vi har fået nu. Vi tror oprigtigt på, at dette er det bedste for Lyngby Boldklubs fremtid. Og uanset hvad har Friends of Lyngby stadig nøglerne til Lyngby Boldklub.

Åbenhed, inddragelse og nærvær er fortsat vores kerneværdier, og derfor er det også målet, at dagens nyhed forbliver så gennemsigtig og åben som mulig. Derfor vi vil også snarest invitere jer alle sammen til et informationsmøde, hvor I kan stille yderligere spørgsmål til samarbejdet og til de planer, vi har for Lyngby Boldklub.

Indtil da: Vi ses på stadion!

Friends of Lyngby

Hvidovre stærkest på dagen i maratonkamp

Livestream: Lyngby Boldklub – Hvidovre IF

Roligt kongeblåt transfervindue i vente