Nederlag i Næstved trods chancer til mere

Hos De Kongeblå var man for første gang i sæsonen hidtil i den priviligerede position, at trænerteamet kunne stille med den samme startopstilling to kampe i streg. Der var således genvalg til de 11 fra 2-1-sejren i Silkeborg, og de bød fra start Næstved op til dans. Indledningen var egentlig jævnbyrdig, men efter små ti minutters spil etablerede Lyngby det første af flere overtag i opgøret.
Det gav gode chancer – først til Gustav Marcussen, der blev sendt dybt af Mathias Hebo efter 12 minutters spil. Marcussen tog dog et træk for meget, og kom i en spids vinkel og under stort pres sparkede U20-landsholdsspilleren over mål.
Kort efter var det så hans kollega i venstre side, Adam Sørensen, der drev bolden frem og skabte en farlig situation. Adam ventede og ventede på overlappet fra Marcussen, men da det kom blev situationen og chancen igen for spids til, at det blev en oplagt scoringschance.
De to muligheder vækkede Næstved, der fik gjort spillet mere jævnbyrdigt igen. Der var få tilnærmelser i begge ender, og for Lyngby var bedste mulighed et indlæg fra Hebo mod Lindberg, der ikke blev rigtigt farligt. De Kongeblå gjorde ellers sit til at sætte fut under kedlerne og lagde i perioder tungt pres på Næstved.

Du kan stadig købe sæsonkort til Lyngby Stadion, hvor vores nye abonnementssystem sikrer, at det giver mening at tegne uanset hvornår på sæsonen. du påbegynder det.

I stedet fik Næstved en tilfældig chance til Finnur Justinussen, der kom igennem efter en clearing af eget forsvar – et godt returløb fra Geertsen og en god refleks fra Thomas Mikkelsen forhindrede dog en scoring. Men det var nok alligevel et lille forvarsel om, hvordan Næstved havde tænkt sig at gå efter De Kongeblå. Mere om det senere.
Det forblev 0-0 til pausen, og de 1.334 tilskuere kunne efter pauseteen se en anden halvleg starte i lavt og rodet tempo. Men efter et lille kvarter af anden halvleg gik Lyngby til angreb påny, og fra uret rundede en time og til vi ramte det 80. Minut var der reelt tale om powerplay fra De Kongeblå.
Fra henholdvis sæder og græsvolde kunne tilskuerne efter 59 se Jesper Christjansen få en stor chance efter et fint Lyngby-angreb, hvor bolden lidt tilfældigt havnede hos Jelle, der glidende fik afsluttet på hjemmeholdets Jacob Pryts, der diskede op med en fin redning.
Kort efter byggede Lyngby op igen, og det endte i en høj bold til bagest i feltet – her stod Jelle igen klar og med en flugter fik han passeret Pryts – desværre for Lyngby stod en Næstved-forsvarer i vejen tæt under mål og blokerede.
Fem minutter senere – i det 67. Minut – gik det så helt chanceamok for Lyngby. Et fint angreb sendte Lasse Fosgaard igennem, og kantspilleren afsluttet hårdt mod mål og tvang Jacob Pryts til en stor fodparade. Og på det efterfølgende hjørnespark var Lyngby tæt på igen – bolden havnede hos Emilio Simonsen, der forsøgte at lægge den over i modsatte målhjørne, men igen havde Næstved en mand tæt under mål, der kunne afvise med hovedet til hjørnespark.
Og på det hjørnespark satte Lyngby en fin indøvet detalje op. Det resulterede i, at Nicolai Geertsen kom foran Pryts med hovedet og fik stanget bolden mod mål – desværre tæt forbi fjerneste stolpe. Og som om det ikke var uheldigt nok for Mark Strudal og co., så faldt forvarsprofilen uheldigt ned og vrikkede om på anklen og måtte lade sig udskifte.

Se også: SAMMEN FOR LYNGBY – 2. AFSNIT

Lyngby fortsatte trykket mod Næstved-målet, så hjemmeholdet havde rigeligt at gøre med at forsvare. Alligevel skete så det, der ikke måtte ske – og akkurat som i første halvleg, var det en tilfældighed, der gav Finnur Justinussen muligheden for at score. En dyb bold bliver noget tilfældigt taget med af en Næstved-angriber, der finder Justinussen under mål – og så var Næstved, stik imod spil og chancer, foran med 1-0.
Lyngby pressede videre, og indskiftede Daniel Stückler fik en god mulighed, men igen var Jacob Pryts redningsmand for Næstved med en superb refleksredning på en ellers god afslutning. Også Adnan Mohammad tegnede sig for et par af de løse forsøg mod slutningen, men ind ville bolden ikke – og i stedet var det, med dommerens hjælp, lige ved at gå galt i modsatte ende.
Kristoffer Munksgaard brugte sine sidste kalorier på at løbe en dyb bold op, men i let duel med Ørnskov gik han pludselig til jorden med krampe. Det takserede dommertrioen til et straffespark, som Næstveds Kasper Mertz i øvrigt misbrugte med en hård afslutning på overliggeren.
Lyngby fik kortvarigt mod på mere pres i dommerens tillægstid, men det blev ved løst krudt for De Kongeblå, der dermed tegner sig for et nederlag i den uforståelige kategori. Lyngby taber 0-1.

Du kan købe billetter til næste hjemmekamp i forsalg og spare penge.

Næstved BK – Lyngby Boldklub 1-0 (0-0)
’10 Gult kort, Peter Therkildsen (NBK)
’74 Gult kort, Jesper Christiansen (NBK)
’81 1-0 Finnur Justinussen
’88 Gult kort, Martin Ørnskov (LBK)
Lyngby Boldklub startopstilling:

Gustav Marcussen (ud ’61) – Kristan Lindberg – Lasse Fosgaard (ud ’83)

Jesper Christjansen – Lasse Petry  – Mathias Hebo

Adam Sørensen – Nicolai Geertsen (ud ’72) – Martin Ørnskov (anf.) – Kevin Tshiembe

Thomas Mikkelsen

Bænk: Oskar Snorre (MM), Mads Carlson, Emilio Simonsen (ind ’61), Adnan Mohammad (ind ’72), Nicolai Mouritsen, Daniel Stückler (ind ’83) og Magnus Westergaard.
Tilskuere: 1.334 på ProfaGroup Park, Næstved
Foto (c) fodboldbilleder.dk