Kamp 1000: The Great Escape i Horsens

I dag spiller vi kamp nummer 1000 i landets bedste række, men inden da er det tid til det sidste tilbageblik på en af vores største kampe i rækken. Lørdag d. 3. juni i Horsens fuldendte De Kongeblå nemlig et historisk comeback, der ville blive husket som ‘The Great Escape’.

Efter en tur i NordicBet Ligaen, var Lyngby Boldklub i 2022/2023-sæsonen atter tilbage i landets bedste række. Denne gang med karismatiske cheftræner Freyr Alexandersson ved roret.

De Kongeblå fik mildest talt en svær tilbagekomst til Superligaen, og sammenholdet samt Lyngby-ånden kom på overarbejde i langt størstedelen af foråret.

Først i den sidste runde før vinterpausen, altså runde 17., fik Lyngby Boldklub den første sejr, og selvom glæden var enorm i omklædningsrummet i Silkeborg efterlod det stadig holdet med intet mindre end 14 point op til AC Horsens på den rigtige side af nedrykningsstregen.

I vinterpausen skete der noget med Lyngby Boldklub. For selvom alle allerede havde dømt De Kongeblå til nedrykning, var der på Lundtoftevej en fast tro på, at det stadig kunne lade sig gøre. Jagten på AC Horsens og den forjættede 10. plads på den rigtige side af stregen var sat ind.

Lyngby Boldklub kom flyvende ud fra vinterpausen med syv point i de første fire kampe, hvor det blandt andet blev til sejre over Brøndby IF og FC Midtjylland. Pludselig var der ved grundspillets afslutning ‘kun’ syv point op til AC Horsens på 10. pladsen.

Grundspillet blev indledt med 1-1 mod Silkeborg og et snævert nederlag i Herning til FC Midtjylland inden, at man tog en vital 2-1-sejr over AC Horsens hjemme på et fuldstændig elektrisk Lyngby Stadion.

I runde 28. tog Lyngby Boldklub en utrolig vigtig 2-1-sejr over FC Midtjylland alt imens, at AC Horsens tabte, og så var der pludselig kun tre point op til den rigtige side af stregen.

Herefter fulgte dog to smertelige nederlag til Silkeborg og OB og så lignede det pludselig, at overlevelsen på ny hang i en tynd tråd. Med to kampe tilbage skulle man dog både møde AaB og AC Horsens, og da man i næstsidste spillerunde hjemme slog AaB med 2-1 i en fantastisk atmosfære på Lyngby Stadion, så var det hele på spil i sidste runde på udebane mod AC Horsens.

Silke-Silke-Silkebooorg

Man måtte næsten knibe sig i armen op mod sidste spillerunde. For nede med 16 point efter 16 runder og 14 point ved vinterpausen, var der ikke andre end Lyngby selv, der havde troet på, at det kunne lade sig gøre, at der også i næste sæson skulle spilles Superliga-fodbold på Lyngby Stadion.

Fansene stimlede i den grad også sammen om Freyr Alexanderssons mandskab, og med et fyldt udebaneafsnit i ryggen, skulle Lyngby Boldklub både sørge for ikke at tabe til AC Horsens og samtidig håbe, at AaB ikke vandt deres hjemmekamp mod Silkeborg.

Kampen i Horsens blev en nervøs affære, hvor ingen af holdene for alvor formåede at skabe kampen og store chancer til at åbne kampen.

Det uafgjorte resultat i Horsens sendte langt henad vejen både AC Horsens og Lyngby Boldklub en tur i NordicBet Ligaen, da AaB havde den bedste målscorer og midt i anden halvleg stadig havde 0-0 på måltavlen hjemme mod Silkeborg.

Efter 74 minutter kom den forløsende melding fra Nordjylland dog. Silkeborg havde bragt sig i front med 0-1 ved Alexander Lind. Jublen brød løs på udebaneafsnittet, og pludselig var Lyngby Boldklub i sikkerhed, hvis man blot kunne få et enkelt point med sig hjem til Kongens Lyngby.

Kampen i Aalborg blev fløjtet af, hvad der føltes som en evighed før kampen i Horsens. I virkeligheden var det ikke mere end små fem minutter, hvor alle kongeblå holdt vejret, imens AC Horsens sendte den ene bold efter den anden ind i Mads Kikkenborgs felt.

Den heroiske Lyngby-defensiv holdt dog stand, og så kunne Andreas Bjelland falde til græsset i ren glæde alt imens, at alle med kræfterne i behold stormede ned mod det ekstatiske udebaneafsnit, hvor festen herefter fortsatte. Lyngby Boldklub havde sikret sig endnu en sæson i Superligaen, og det endda efter det største comeback i ligaens historie.

Hjemme i Kongens Lyngby blev holdet taget imod foran Kings Hat, og der var hyldest til både trænere, spillere og ikke mindst Silkeborg, der med sangen Silke-Silke-Silke-Silkebooorg sidenhen har haft en særlig plads i hjertet hos mange Lyngby-fans.

Lørdag 3. juni 2023, kl. 14.00, Nordstern Arena Horsens, 5.794 tilskuere.

AC Horsens 0-0 (0-0) Lyngby BK

Lørdag d. 3. juni 2023 Kl. 14:00 på Nordstern Arena Horsens, 5.794 tilskuere.

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Pascal Gregor, Andreas Bjelland, Lucas Hey, Willy Kumado (73. Tobias Storm), Casper ‘Dani’ Winther (73. Mathias Kristensen), Marcel Rømer, Tochi Chukwuani (88. Sanders Ngabo), Kolbeinn Finnsson (88. Brian Hamalainen), Sævar Magnusson, Frederik Gytkjær.

Husk at vi på søndag spiller kamp nummer 1000 i landets bedste række. Kom og vær med til at gøre dagen til en mindeværdig en af slagsen. Køb dine billetter her.

#SammenForLyngby

Foto: Fodboldbilleder.dk