Kamp 1000: Første DM-medalje i 25 år

I morgen spiller Lyngby Boldklub kamp nummer 1000 i landets bedste række, og det er blevet tid til sjette tilbageblik på en af de største kongeblå kampe i rækken. I dag ser vi tilbage på bronzemedaljen i 2017.
Med en 3. plads bag AGF og Viborg i 1. division 2014/15 missede vi skuffende lige akkurat oprykning til Superligaen, så før sæsonen 2015/16 var ambitionen utvetydigt, at nu skulle oprykningen sikres. Tidligere førsteholdsspiller David Nielsen blev ansat som cheftræner med Thomas Nørgaard som assistent, og den duo førte os frem som vinder af 1. division 2015/16 foran Silkeborg og Horsens. Oprykningen var i hus, og vi nu skulle spille vores 15. sæson i superligaen.
Sæsonen 2016/17 startede med premierenederlag 3-0 i Parken, men herefter fulgte udesejre over SønderjyskE og Silkeborg samt uafgjorte hjemme mod OB og AGF. En glimrende start af David Nielsen & co., som dog nu løb ind i tre nederlag i træk. Men i september og oktober fulgte så fire 1-0 sejre i træk, blandt andet hjemme mod Brøndby og FC Midtjylland. Den flotte sejrsstime sluttede med 2-2 hjemme mod Randers, hvorefter det gik op og ned med resultaterne, men vi lå godt til i forhold til den forjættede slutspilsstreg.
Da kalenderen skiftede til 2017 lagde vi fra land med en stærk 1-0 sejr i Farum og hentede samlet otte point i forårets fem kampe, hvilket var nok til, at vi gik ind i slutspillet på en 3. plads, dog med hele 13 point op til Brøndby og voldsomme 25 point op til de senere mestre FC København. Bronzemedaljerne var inden for rækkevidde, men måske havde ikke mange i vores klub, dengang nok set det så realistisk som oprykkere. Men vores spillere leverede flotte resultater og spillede generelt flot fodbold. Spillere som Mikkel Rygaard og Jesper Christjansen var i hopla, målmand Jesper Hansen stod brandkampe, Jeppe Brandrup, Mathias Tauber, Thomas Sørensen og Michael Lumb var effektive i forsvaret og på midten styrede Martin Ørnskov solidt, mens målslugende Jeppe Kjær og talentfulde Bror Blue var blandt vores bedste offensivt.
Drømmen om den første medalje i evigheder led dog et knæk i februar 2017, da vi tabte de to første slutspilskampe og samlet kun hentede fire point i de første fem kampe. Men så blev det maj og et forvandlet Lyngby-hold trådte i karakter. Sejre over SønderjyskE, Nordsjælland og Brøndby placerede os i toppen før næstsidste spillerunde, hjemme mod FC København. Gæsterne havde dog allerede sikret sig mesterskabet, helt suverænt faktisk, så hvis der i kampen havde været en gulerod, var den kun foran vores spilleres næse. Vi vandt 3-1 og stod pludselig foran sidste spillerunde, placeret på 3. pladsen og med ét point ned til FC Midtjylland, der netop var modstanderen i sidste spillerunde.
Drømmen om bronzemedaljer og europæisk deltagelse havde nu skiftet fra lettere utopisk til virkelig realistisk. Dagene op til kampen gik med forberedelser for at kunne sende så mange Lyngby-fans til udekampen i Herning. Anslået omkring 600 Lyngby-fans rejste den 28. maj 2017, nogen endda dagen før, til Herning for at støtte deres klub i medaljekampen. Vinderen af kampen ville få bronze, men vi kunne nøjes med uafgjort. Fra kampstart virkede det da til, hvilket var lidt besynderligt, at Lyngby-spillerne var klart mest motiverede og opsatte. Bror Blue og Mikkel Rygaard sikrede pauseføringen 2-0, og blandt de medrejsende fans var der en udtalt stemning af “er det virkelighed, det her?” Men det var det. Vores oprykkerhold var på vej til, mod alle odds inden sæsonen, at placere os på medaljeskamlen.
Jeppe Kjær blev indskiftet med knap 20 minutter igen, og efter kun få minutter på banen gjorde han det til slutresultatet 3-0. Kjær fik efter 81. minutter direkte rødt kort for frispark, men FC Midtjylland havde på det tidspunkt ingen chance for at komme tilbage – eller egentlig vilje til det, virkede det til. Dommer Michael Tykgaard fløjtede af, og blandt de 10.499 tilskuere havde medrejsende Lyngby-fans sammen med spillere og ledere en kæmpe fest. Bronzemedaljerne blev overrakt af DBU, hvorefter festen fortsatte sammen med de medrejsende i Herning og derefter vel hjemme i Kongens Lyngby. Den 28. maj 2017 står derfor som datoen for én af vores største kampe blandt 1.000 i den bedste række.
Det var den første DM-medalje til Lyngby Boldklub siden mesterskabet i 1992. Hele 24 år og 360 dage, skulle der gå. For mange Lyngby-fans var det første DM-medalje i knap 25 år, men for endnu flere Lyngby-fans var det første gang, at de så deres klub vinde en medalje. Lyngby Boldklub havde vundet bronze i superligaen, som oprykker vel at mærke, og havde kvalificeret sig til UEFA’s turneringer for første gang siden år 1999. I Europa League sendte vi først walisiske Bangor ud 4-0 samlet, derefter slovakiske Slovan Bratislava ud 3-1 samlet før russiske Krasnodar blev endestationen med samlet 5-2 nederlag.

FC Midtjylland 0-3 (0-2) Lyngby BK

Søndag 28. maj 2017, kl. 16.00, MCH Arena, 10.499 tilskuere.

34’ 0-1 Bror Blume

45’ 0-2 Mikkel Rygaard

76’ 0-3 Jeppe Kjær

Lyngby Boldklub: Jesper Hansen, Jeppe Brandrup, Hallgrimur Jonasson, Thomas Sørensen, Michael Lumb, Lasse Fosgaard (71. Jeppe Kjær), Martin Ørnskov, Mikkel Rygaard (87. Alexander Munksgaard), Jesper Christjansen, Bror Blume, Kim Ojo (87. Jens Odgaard).

Husk at vi på søndag spiller kamp nummer 1000 i landets bedste række. Kom og vær med til at gøre dagen til en mindeværdig en af slagsen. Køb dine billetter her.

#SammenForLyngby

Foto: Fodboldbilleder.dk

Billetsalget til næste hjemmekamp er åbnet

Leon Klassen på rundens hold