Kamp 1000: Et efterår i konkursens skygge

Starten på 00’erne var svær for Lyngby Boldklub, men selvom de første år i det nye årtusinde primært endte med fokus på konkursen, så kastede det alligevel et par mindeværdige og definerende kampe for Lyngby Boldklub og Lyngby-ånden af sig.

Søndag den 12. august 2001 vandt Lyngby FC med 1-0 over Brøndby IF på Lyngby Stadion, hvilket placerede de kongeblå på en øjeblikkelig tredjeplads i SAS Ligaen. Kun ét point efter de to førerhold, Brøndby IF og AaB. Dette skulle vise sig at blive den sidste sejr for Lyngby FC i et yderst turbulent efterår, der kun bød på seks point udover de allerede otte opnåede point.

I efteråret 2001 var fokus ikke på spillet på banen, men i høj grad på alt det, der foregik uden for kridtstregerne som følge af klubbens skræntende økonomi. Dagen efter sejren over Brøndby IF kom det frem i pressen, at klubbens formand Jørn Terkelsen forsøgte at få en overbygningsaftale i stand med Farum BK, hvorved de to klubbers bedste mandskaber skulle stille op under fælles navn. Denne plan mødte så megen modstand, bl.a. fra Blue Vikings, at Jørn Terkelsen blev nødt til at droppe idéen igen.

Men det var langt fra det sidste kreative forsøg på at redde klubben fra konkurs, hvorfor et forslag om bevilling af millionbeløb fra Lyngby-Taarbæk Kommune blev forelagt lokalpolitikerne. Det blev dog hurtigt afvist af et flertal i kommunalbestyrelsen, der fandt, at støtten var i strid med kommunallovgivningen. Samtidig blev Lyngby FC af DBU beskyldt for uregelmæssigheder med regnskabet, hvilket formentlig havde haft den konsekvens, at klubben ikke kunne spille i 2001/02-sæsonen eller tegne nye kontrakter, hvis det var blevet opdaget inden sæsonstarten.

Resten af efteråret bød på kreative redningsaktioner om en unavngiven investor, der skulle være villig til at investere 200 millioner kr. i en modernisering af Lyngby Stadion, overflytning af Superliga-licensen til en anden kommune (Farum eller Ballerup), og endelig tilbagevenden til forslaget om en overbygningsaftale med Farum BK. De to førstnævnte forslag kom ikke ret langt i processen, og da det sidste forslag blev nedstemt på en ekstraordinær generalforsamling i slutningen af november, var der reelt ingen anden udvej end konkurs, hvilket dog – af praktiske årsager – ikke kunne lade sig gøre inden hjemmekampen mod Brøndby IF den 2. december.

Dette var uden tvivl i spillernes bevidsthed, da de løb på banen og skulle spille den formentlig sidste kamp som professionel i Lyngby FC. Men frem for modløsheden og udsigten til en usikker fremtid, gav spillerne sig fuldt ud, selv om de ikke havde andet at kæmpe end æren, holdkammeraterne og fansene. En hurtig scoring på en helflugter fra John Bradley August samt et hovedstød fra Rasmus Marvits gav overraskende en pausestilling på 2-0 til hjemmeholdet, der kunne være blevet udbygget i 2. halvleg med noget mere effektivitet i kontraløbene. I stedet for kom udligningen med godt 20 minutter tilbage af opgøret, hvor de kongeblå spillere var løbet tør for kræfter, og kun et reddet straffespark af Claus Fallentin og indædt fight gjorde, at afslutningen på Lyngby FC endte med et positivt minde.

Lyngby FC – Brøndby IF

Søndag d. 2. december 2001 Kl. 17:05 på Lyngby Stadion.

2-2 (2-0)

06’ 1-0 John Bradley August

45’ 2-0 Rasmus Marvits

65’ 2-1 Martin Birn (sm)

72’ 2-2 Mads Jørgensen

Lyngby Boldklub: Claus Fallentin, Ulrich Vinzents, Martin Birn, Rasmus Marvits (86. Christian Ulrik Hansen), Lennart Lynge Larsen, Mikkel Bo Jensen, Stefan Schmidt, Niels Lodberg, Nichlas Hindsberg (68. Jan Frederiksen), Andreas Havlykke, John Bradley August.

Husk at vi på søndag spiller vores kamp nummer 1000 i landets bedste række. Kom og vær med til at skabe en mindeværdig dag på Lyngby Stadion. Køb din billet her.

Kamp 1000: Lyngbyvejens kamp om mesterskabet

Stor kongeblå dag på lørdag i Lyngby Storcenter