Kamp 1000: Det første danske mesterskab

På søndag spiller Lyngby Boldklub kamp nummer 1000 i landets bedste række, og vi markerer derfor i ugens løb syv højdepunkter fra historien. Ugens andet højdepunkt er det første kongeblå mesterskab i 1983.

Debutsæsonen i den bedste danske række havde været lærerig og endte med en 12. plads, men med kun et point ned til den bedste af de tre nedrykkere. Det var derfor ikke det mest ventede udfald af sæsonen 1981, at Lyngby BK tog sig af sølvmedaljerne i et tæt felt omfattende Hvidovre IF, Næstved IF og AGF. Sæsonen efter blev lidt et antiklimaks med en femteplads, men dog kun et enkelt point fra tredjepladsen, og da sæsonen 1983 blev indledt med fire point efter fire kampe, var der ikke meget, der tydede på, at Lyngby BK skulle blande sig i kampen om det danske mesterskab.

Da april blev til maj, kom der imidlertid anderledes gang i pointhøsten med seks sejre ud af seks mulige, hvilket blev til to yderligere i juni, inden sejrsstimen endte med 3-3 på udebane mod Brøndby IF den 12. juni. De otte sejre i træk er fortsat den længste – og eneste – serie af sejre for Lyngby BK, heriblandt sejrene på 6-5 over AGF og 5-0 over Hvidovre IF, hvor Michael Lyng i øvrigt scorede hattrick i begge kampe. Indimellem var der også sejren på 2-1 over Ikast FS, som mest af alt huskes for den meget komiske situation, hvor målmand Henrik Christensen kom til at kaste bolden i eget net i forbindelse med et udkast!

Nærmeste konkurrent til mesterskabet var de regerende danske mestre fra OB, og da efterårets indbyrdes opgør skulle spilles på Lyngby Stadion, stod de to klubber helt lige pointmæssigt med blot syv kampe tilbage. Det blev en ensidig forestilling med en føring til hjemmeholdet efter blot 45 sekunder, hvorefter Flemming Christensen tog over med sit eget målshow og bragte Lyngby BK på 5-0, inden det lykkedes OB at reducere til slutresultatet 5-1. Mesterskabet lå lige rundt om hjørnet, troede man, men resultaterne i runden efter bragte klubben á point igen.

Inden næstsidste spillerunde, hvor alle otte kampe skulle spilles samtidig kl. 13.30, førte Lyngby BK med to point til OB og kunne dermed sikre sig klubbens første mesterskab ved blot at få et point mere end OB i 29. spillerunde. Modstanderen var Esbjerg fB på Lyngby Stadion, og hjemmeholdet gjorde sit til at gøre dagen historisk ved at vinde 3-0. Samtidig var der en hjælpende hånd fra ærkerivalerne, B 1903, der i Odense havde bragt sig foran mod OB. Med blot 15 minutter igen tog kampen en dramatisk drejning, da der blev dømt frispark for skridt mod B 1903’s målmand, hvorefter Keld Bordinggaard udlignede til 1-1. Situationen eskalerede, og dommer Henning Lund Sørensen viste Jens Sass Hansen ud pga. protester. OB havde herefter overtaget i kampen og endte med at spille 11 mod ni, da også Lars Schøne blev udvist, men det lykkedes ikke at få scoret til 2-1, hvorfor Lyngby BK kunne kalde sig danske mestre for første gang.

Lyngby Boldklub – Esbjerg fB

Søndag 6. november 1983, kl. 13.30, Lyngby Stadion, 6.132 tilskuere.

3-0 (1-0)

37’ 1-0 Michael Spangsborg

57’ 2-0 Flemming Christensen

79’ 3-0 Flemming Christensen

Lyngby Boldklub: Poul Hansen, Tom Olczyk, Peter Packness, Lars Sørensen, John Larsen, John Helt, Bent Christensen, Michael Schäfer, Michael Spangsborg, Flemming Christensen, Tom Vilmar.

#SammenForLyngby

Foto: Fodboldbilleder.dk