Kamp 1000: Den svære debut

På søndag spiller Lyngby Boldklub kamp nummer 1000 i landets bedste række, og vi markerer derfor i ugens løb syv højdepunkter fra historien. Det hele startede i 1980 med en svær kamp mod Esbjerg.

Klubbens rejse mod den bedste række tog for alvor fat i 1970’erne, hvor klubben fik spillet sig op i toppen af den tredjebedste række. Men det var først i 1974, at det lykkedes klubben at rykke op i den næstbedste række, hvilket til dels skyldtes en udvidelse af divisionerne fra 12 til 16 klubber, hvorved den opnåede fjerdeplads lige akkurat betød oprykning. Efter to sæsoner i 2. division stod der igen tredjebedte række på programmet i 1977, hvorefter to oprykninger på tre sæsoner betød avancement til den bedste række.

Premieren i den bedste danske række skulle have været mod AGF i Aarhus, men kun to kampe i 1. runde blev afviklet den 30. marts 1980. Dernæst blev den efterfølgende kamp, Skærtorsdag i Valby mod BK Frem, aflyst, hvorfor debuten i 1. division endte med at blive Anden Påskedag på Lyngby Stadion mod de forsvarende danske mestre fra Esbjerg fB.

Med 3.634 tilskuere på lægterne spillede det relativt unge, urutinerede mandskab fra Lyngby BK fejende flot fodbold i en time mod mestrene med bl.a. landsholdsspillerne Ole Kjær og Jens Jørn Bertelsen. Førstnævnte havde en travl dag på Lyngby Stadion og havde med adskillige redninger holdt mestrene inde i kampen, hvorefter sidstnævnte scorede kampens første mål efter en frisparkskombination, da der var spillet 66 minutter. Gassen gik herefter af ballonen, og Lyngby BK kom ikke rigtig tæt på en udligning, hvorefter den indskiftede Frank Faber kunne afgøre kampen endeligt med scoringen til slutresultatet 0-2.

Det tekniske, flotte spil, som har kendetegnet klubben i mange år, måtte give fortabt over for rutinen, og det lykkedes således ikke at hente point i den bedste række i det første forsøg. Men der var masser af lovende takter fra spillerne, hvoraf en stor del skulle få en stor betydning for klubben de kommende år.

Lyngby Boldklub – Esbjerg fB

Mandag 7. april 1980, kl. 10.30, Lyngby Stadion, 3.634 tilskuere

0-2 (0-0)

66’ 0-1 Jens Jørn Bertelsen

75’ 0-2 Frank Faber

Lyngby Boldklub: Søren Jensen, Tom Olczyk, Max Petersen, John Madsen, Peter Packness, Michael Christophersen (80. Per Benjaminsen), John Helt, Michael Schäfer, Flemming Hansen (82. Frank Kristensen), Klaus Berggreen, Michael Spangsborg.

#SammenForLyngby

Kamp 1000: Et efterår i konkursens skygge