De unge rykker i Startblokken: Fællesskabet har givet succesoplevelser

Lyngby Boldklub blev i foråret en del af DIF’s nye sociale og ungeindsats ’Startblokken’. Et lille halvt år senere har initiativet allerede hjulpet unge et godt stykke af vejen mod at blive en del af et arbejds- og uddannelsesfællesskab.

Omkring 40.000 unge mellem 18-29 år står nationalt uden for arbejds- og uddannelsesfællesskabet.

Det er naturligvis alt for mange, og derfor kastede Lyngby Boldklub sig i foråret ind i DIF’s nye sociale og ungeindsats, ’Startblokken’, som har til formål at hjælpe unge voksne ud i lokale idrætsfællesskaber og langsomt give dem positiv arbejdserfaring, der ultimativt kan hjælpe dem i arbejde eller uddannelse.

Her, et lille halvt år senere har vi i Lyngby Boldklub haft godt og vel to håndfulde fantastiske unge voksne igennem Startblokken. Brobygger i Startblokken, Tue Lundøer, glæder sig meget over projektet, hvor han allerede ser fornyet energi, mod og tro på at blive en del af et arbejds- eller uddannelsesfællesskab hos de deltagende.

– Jeg synes, at Startblokken er et fantastisk og unikt initiativ, som reelt rykker noget hos de unge. Vi har ikke været i gang længe, men ser allerede store fremskridt hos rigtig mange af de unge, der virkelig har gavn af både projektet og hinanden. Startblokken har sat dem i gang med en rigtig god proces, og jeg er overbevist om, at de alle ender med at nå et rigtig godt sted hen, fortæller Tue Lundøer.

Masser af solstrålehistorier

Godt og vel 10 unge har indtil videre været igennem Startblokken, og masser af unge har allerede haft gode udviklingsforløb, der på forskellig vis har gavnet dem.

En af dem, der har taget store skridt, er Luna, som tilbage i 2020 knapt kunne gå over en åben plads, men som nu møder glad op i Startblokken og er på vej i praktik hos en Lyngby Boldklubs partnere.

– Startblokken har været rigtig god for mig, og forløbet har givet mig mulighed for en god overgangsperiode, så jeg kan komme ud og bidrage. For mig har det været svært at omstille mig til at gå direkte ud i en virksomhed og med det samme indgå under deres præmisser, men det føler jeg mig efterhånden klar til efter at have været her i et netværk af ligesindede. Jeg har fået lov til at rykke mig i mit eget tempo og på en kontrolleret måde, og det har netop været, hvad jeg havde brug for, siger Luna, hvis historie er et fantastisk eksempel på, hvad Startblokken kan.

– Under corona-nedlukningen lukkede jeg mig meget inde i mig selv, og jeg gik ingen steder uden mine hovedtelefoner på. Jeg kunne ikke lide at komme ud, og det var en udfordring for mig bare at krydse en plads med mange mennesker. Nu tager jeg til Startblokken tre gange om ugen via offentlig transport, og jeg føler mig klar til at komme ud i praktik. Det er en rigtig stor udvikling for mig.

Eksemplet omkring Luna er blot ét af flere, men fælles for mange af deltagerne er, at Startblokken har rykket dem, og at deres nyfundne Startblok-fællesskab betyder meget for deres vej hen mod at blive en del af et arbejds- eller uddannelsesfællesskab.

– Det har virkelig givet mig meget at møde andre ligesindede og ikke mindst Tue, som er enormt empatisk og god til at rumme vores tanker og følelser. Man får energi af at møde ind i Startblokken, og man lærer at komme i et godt flow med sig selv, fortæller Daniel, hvilket bakkes op af Laura, som siger følgende:

– Jeg glæder mig altid til at møde ind i Startblokken og det fællesskab, som vi opbygger. Bare det at man får nogle rutiner sammen, og at man har noget at møde ind til, kan jeg mærke giver meget.

Læs mere om Startblokken her.

#SammenForLyngby

Billetsalget til næste hjemmekamp er åbnet

Leon Klassen på rundens hold

Flotte akademi-resultater i weekenden