Rolland: Stolt af min debut

Baptiste Rolland fik i går sin officielle Lyngby Boldklub-debut, og vejen dertil har ikke været lige til. Det var derfor med ekstra stolthed, at Rolland i dag reflekterede over oplevelsen.

På de første dage af 2023 blev den dengang 19-årige Baptiste Rolland hentet til Lyngby Boldklub fra franske Lille.

Vejen til spilletid har dog ikke været ligetil for den nu 21-årige franskmand, der både har måtte nedbryde en sprogbarriere og vænne sig til en for ham helt ny måde at spille fodbold på. Turen har bragt ham både til det nordligste af Danmark og forbi Frederiksberg på lejeophold, men i går kom den kongeblå debut så endelig.

68 flotte debutminutter blev det til, og det er noget, der bringer stoltheden frem hos midterforsvareren.

– Det er et øjeblik, som jeg virkelig har arbejdet længe for, og jeg er meget stolt over at have fået mine første minutter for den her fantastiske klub. Det har været længe undervejs, men jeg føler, at det har gjort noget godt for mig, og jeg nu står stærkere end nogensinde, siger Baptiste Rolland.

Sproglig og fysisk omvæltning

Franskmandens potentiale har der aldrig været tvivl om i Lyngby Boldklub, men det stod ifølge forsvarsspilleren også klart, at han stod overfor en sproglig og fysisk omvæltning.

– Dansk fodbold er meget fysisk, og det er anderledes end det, som jeg var vant til. Det har jeg selvfølgelig både skulle vænne mig til og lægge på i mit spil. Samtidig talte jeg ikke engelsk så godt, da jeg kom, så det har jeg også skulle lægge på. Jeg har stadig meget at lære, men jeg synes da, at det er blevet meget bedre, griner Rolland inden, at han fortsætter.

– Det har krævet en masse, men når man så står på banen en aften som i går, så er det bare det hele værd. Jeg er meget glad og igen stolt over, at jeg nu er nået hertil.

Vejen til debuten er også gået igennem både lejeophold i Vendsyssel FF og senest FA 2000 i 2. division.

Udlejningerne har været store omvæltninger i Baptiste Rollands hverdag, men begge ophold har ifølge franskmanden været med til at give ham hår på brystet, så han i dag føler, at han står et godt sted.

– Der er ingen tvivl om, at jeg for tre-fire år siden måske ikke havde set mig selv pludselig være i den næstbedste og tredje bedste række i Danmark, men jeg er meget taknemmelig for de skridt, det har været med til at give mig i min udvikling. Mit ophold i Vendsyssel var ikke en succes på spilletid, men jeg prøvede at få det bedste ud af det og tage det med mig. Tiden i FA 2000 var sportsligt meget bedre for mig, og selvom det var på lavere niveau, så gav det mig en masse selvtillid og spilleglæde, som jeg har taget med mig tilbage til Lyngby. Lejeopholdene var en god løsning for mig.

Lyngby er en stor familie

Baptiste Rolland har været i Lyngby Boldklub i lidt over halvandet år, og selvom en stor del af tiden er gået med lejeophold, så føler han alligevel fået et specielt forhold til klubben.

– Lige fra første dag jeg kom til har alle i klubben taget super godt imod mig. Jeg har virkelig kunne mærke, at alle ville mig det bedste, og at alle også var glade på mine vegne i går. Der er en særlig ånd omkring Lyngby Boldklub, og jeg kan virkelig godt lide at være her, fortæller Baptiste inden, at han skuer lidt fremad.

– Jeg er glad for min kamp i går, og jeg er glad for, at jeg fik vist, at man kan regne med mig. Nu vil jeg bare fortsætte med at bygge på alle facetter af mit spil, så jeg kan bidrage endnu mere i den her fantastiske klub, slutter han.

Stort tillykke til Baptiste Rolland med debuten.

#SammenForLyngby

Sunweb og Lyngby Boldklub indgår partnerskab – kickstarter samarbejdet til AGF-kamp

Æresmedlem Hans Bjerg-Pedersen fylder 80 år

U15 sejr på Akademi Dag