Lyngby Boldklub indgår sportsligt samarbejde og får fodboldklub som minoritetsejer

Friends of Lyngby – ejergruppen bag Superliga-klubben Lyngby Boldklub – har indgået et sportsligt samarbejde med den amerikanske MLS-klub Philadelphia Union, hvorfor ejergruppen bag fodboldklubben, Union Sports and Entertainment, køber 10% af Lyngby Boldklub A/S. Dermed får Lyngby Boldklub nu en ambitiøs og succesfuld fodboldklub ind som international minoritetsejer og samarbejdspartner, helt i tråd med ejernes plan.

Friends of Lyngby har i de seneste seks år løbende overvejet, hvordan fodboldmæssig knowhow og adgang til kapital bedst kunne sikres for at understøtte den fortsatte sportslige udvikling af Lyngby Boldklub. Målet har været at finde en sportslig partner og investor, der som minoritetsejer, kunne se værdi i at være med til at udvikle Lyngby Boldklub.

Med den nye aftale med Philadelphia Union beholder Friends of Lyngby nøglerne, mens klubben får et internationalt løft på det sportslige område samt en succesfuld fodboldorganisation som medinvestor.

Philadelphia Union ledes på det sportslige område af den tyske sportsdirektør Ernst Tanner, der bliver nærmeste sparringspartner for den sportslige ledelse i Lyngby Boldklub. Tanner har været i Philadelphia Union siden 2018, men har en lang karriere bag sig som leder for nogle af Europas bedste talentakademier og miljøer. Herunder i Hoffenheim og hos Red Bull Salzburg, hvor han bl.a. var med til at scoute Maurits Kjærgaard fra Lyngby.

Tommy Petersen, bestyrelsesformand i Lyngby Boldklub A/S, udtaler:

Gennem de seneste år har vi i ejergruppen talt med mere end tyve potentielle, hovedsageligt finansielle investorer, men af den ene eller anden årsag har vi hidtil vendt tommelfingeren ned ad hver gang. Nu er vi lykkedes med vores kongstanke: En model, hvor Friends of Lyngby fortsat er ejer, men hvor vi får en medinvestor på det sportslige område, der matcher vores klubs ambitioner. Det synes vi er den rigtige model for Lyngby Boldklub, fortæller Tommy Petersen, og uddyber valget af Unions Sports and Entertainment og Philadelphia Union:

Philadelphia Union har på alle niveauer skabt gode resultater i nordamerikansk fodbold. En central del af succesen er skabt på evnen til at udvikle talenter via deres akademi, som er rangeret blandt de to-tre bedste i USA, og hvis hold jævnligt spiller op med de allerstørste europæiske akademier. Det bliver af stor værdi for Lyngby Boldklub at kunne trække på Philadelphia Unions og Ernst Tanners erfaring ift. opbygning af akademier, anvendelse af fodbolddata og teknologi samt udvikling og salg af spillere. Selvom Union som organisation er større end Lyngby Boldklub, så ser vi et naturligt match i identiteten som ambitiøs underdog og som familieorienteret klub i lokalmiljøet med en stærk og loyal fanbase.

Med aftalen følger en investering fra Union Sports and Entertainment, der samtidig overtager 10% af aktierne i Lyngby Boldklub A/S – med option på at erhverve op til yderligere 10%. Union Sports and Entertainments danske repræsentant Niels Sørensen indtræder samtidig i bestyrelsen i Lyngby Boldklub A/S.

Jay Sugarman, bestyrelsesformand for Union Sports and Entertainment udtaler:

Vi beundrer Lyngbys præstationer og er sikre på, at vi kan hjælpe hinanden gennem vidensdeling og strategisk samarbejde. Vores proces er blevet drevet af et ønske om at styrke vores klubs kernekompetencer og bedre udnytte det netværk, som Ernst Tanner har etableret i Europa. Vores dialog med Lyngby Boldklub har bekræftet for os, at de er en klub, der deler lignende værdier og ambitioner med Union, og vi ser frem til et gensidigt succesfuldt forhold fremadrettet.

Niels Sørensen, Union Sports and Entertainments danske repræsentant og nyt bestyrelsesmedlem i Lyngby Boldklub A/S supplerer:

Vi er imponerede over den udvikling, som Friends of Lyngby har skabt sammen med fans og den fantastiske driftsorganisation de sidste seks år, og vi glæder os meget til samarbejdet samt til at bidrage med Philadelphia Unions særlige fodboldmæssige kompetencer til den videre udvikling af Lyngby Boldklub.

Philadelphia Union er grundlagt i 2008 og har talentudvikling som et nøgleparameter, hvilket blandt andet ses ved at otte af holdets førsteholdsspillere er af egen avl. Klubben har også udviklet talenter, der har taget turen til Europa – med landsholdsspillerne Brenden Aaronson (Union Berlin), Paxten Aaronson (Vitesse) og Mark McKenzie (Genk) som de mest kendte. Unions førsteholdstrup tæller i dag både danske Michael Uhre, den tidligere Superliga-topscorer, og Sanders Ngabo, der kom fra Lyngby tidligere i år. Som talentakademiet, så har førsteholdet succes. Over de sidste seks år har de opnået flest tuneringspoint af alle hold i MLS, i 2020 vandt de Supporters Shield (grundspillet), i 2021 var de i semifinalen i CONCACAF, den amerikanske version af Champions League og i 2022 var de i finalen om det amerikanske mesterskab.

For yderligere information, kontakt venligst:

Frederik Scheuermann, fs@lyngby-boldklub.dk, 31346451.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske