Akademiet til U16-turnering hos Arsenal

Over pinseweekenden var Lyngby Boldklub afsted til Liam Brady Cup i London, som blev afholdt på Arsenals akademi. Lyngby endte turneringen på en meget flot tredjeplads efter gode præstationer på stribe mod stærke modstandere.

Til trods for et pakket turneringsprogram hjemme i Danmark har der alligevel været tid til flere udlandsture for klubbens ungdomshold i den seneste periode. Senest har U13 besøgt London og West Hams akademi, mens U14 deltog ved Abano Football Trophy fem dage i Italien. Forrige fredag var det tid til en U16-turnering over to dage med 8 deltagende hold – herunder Lyngby. Der var lagt et intenst program med to grupper af fire og masser af kampe fordelt på to dage. I Lyngbys gruppe ventede ingen ringere end Flamengo, Arsenal og Vitesse, mens Liverpool, Celtic, PSV og Derby udgjorde de fire resterende hold.

Lørdag var første dag med aktivitet, og her skulle Lyngby spille alle tre gruppekampe. De unge drenge startede med Flamengo, som viste sig meget dygtige og sikkert slog de kongeblå med 3-0. Herfra blev lørdagen dog kun bedre, da det først lykkedes at slå Arsenal med 1-0 og derefter Vitesse med 2-0. En absolut godkendt første dag både på resultater og præstationer, som også sikrede en kvartfinale på dag 2 mod Liverpool.

Kampen mod Liverpool var med tidlig kick-off kl. 9:30, men ikke desto mindre var der masser af energi hos Lyngby-spillerne, som stensikkert slog holdet fra Merseyside med 3-0 og dermed kunne få en semifinale-plads. Her ventede Arsenal endnu engang og fik desværre for deres revanche og sende Lyngby ud i bronzekamp. Med en 2-0 sejr sikrede de kongeblå talenter bronze med hjem til 2800 efter to fremragende fodbold-dage i fede omgivelser.

På mange måder viste spillerne sig frem på bedste vis og viste, at de i den grad kan spille op med de store klubnavne, der ellers var med. Klubbens ungdomsudviklingstræner Marcus Oxe deltog på turen, og var glad for oplevelsen.

Det bød sig en god mulighed ved deltagelse til Liam Brady Cup så vi kunne få vores drenge matchet mod nogle virkelig stærke internationale modstandere. Spillerne præsterede overordnet på et rigtig flot niveau og især staben med Younes i spidsen gav drengene optimale betingelser. Alle mand tager forhåbentlig oplevelserne, og den sportslige succes, med hjem på træningsbanerne Lundtoftevej, hvor arbejdet og udviklingen skal fortsætte, siger Marcus Oxe.

Herhjemme venter forsat seks ligakampe og en pokalfinale for U17 inden sommerferien, så der er masser af muligheder for spillemæssigt at bygge oven på en flot tur. Allerede lørdag venter første kamp på udebane mod AGF.

Stort tillykke med den flotte præstation af holdet! Nedenfor har vi samlet en stribe billeder fra turen.

Akademiet præsenteres af Sydbank.

#FremtidenErKongeblå

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske