Mød en akademiets mentaltræner

I denne udgave af vores nyhedsbrev kommer du tæt på akademiets mentaltræner Frederik Kirkedal. Frederik har de sidste tre år været ansvarlig for mentaltræning på klubbens akademi og har flere års erfaring med sportspsykologisk arbejde og mentaltræning i elitesport. Vi har stillet Frederik en række spørgsmål om hans virke i klubben.

Hvorfor er mentaltræning vigtigt på et fodboldakademi?

Mentaltræning er vigtigt, fordi det mentale aspekt af spillet er noget, som spillerne skal kunne mestre og derfor også skal udvikle som en del af det at blive fodboldspiller. Der er ekstremt mange mentale aspekter i fodboldspillet. Et af de mere oplagte eksempler er kommunikation på en fodboldbane, som er helt afgørende i alle spillets faser. Men det spiller også ind, når vi taler om at træne med kvalitet hver gang vi er på banen, så spillerne for eksempel er ekstremt fokuseret på den del af spillet de skal øve sig på. For mig skal den mentale del af spillet ses på lige fod med at træne teknisk, taktisk eller fysisk træning.

Hvor meget fylder mentaltræning på klubbens akademi?

En af de vigtigste opgaver for mig, da jeg kom til klubben, var at sætte en struktur og en retning for mentaltræning på akademiet. Så det fyldte ikke ret meget, da jeg kom til. I dag er vi et sted, hvor det særligt på de ældste hold er en del af træningen i hverdagen, og vi har også fået gang i gode forløb med trænerne. Konkret kører mentaltræningen nu i fire spor: Individuel udvikling, holdudvikling, trænersparring og forældreoplæg.

Hvad betragter du som den eller de vigtigste opgaver i hverdagen?

Der er mange. Men hvis vi ser på den ud fra den struktur, der er skabt i arbejdet, så er det at dyrke mentaltræningen på U15-U19. Det indebærer forberedelsen og faciliteringen af de elementer, som vi i hver stab har aftalt at tage fat på i den givne periode. Der er også spillere på akademiet, som er i individuelle forløb hos mig – bl.a. med fokus på overgang fra ungdoms- til førsteholdsfodbold.

Vil du fremhæve et særligt projekt eller forløb, du har været en del af?

Jeg har været en del af mange spændende projekter igennem i årene, men det der alligevel særligt træder frem hos mig, er at have været med på den rejse og udvikling som det nuværende U19 hold har været igennem i det første halve år af sæsonen. Der er blevet lagt et kæmpe stort stykke arbejde i at udvikle en stærk mentalitet og identitet på holdet, der virkelig er kommet ind under huden på både stab og spillere. Det har betydet, at holdet har været igennem en stor udvikling og givet en følelse af tingene er gået op i en højere enhed. At have været en stor del af det sammen med staben og spillerne er jeg stolt af.

Flere eksklusive nyheder fra akademiet