Kongeblå 2-0-sejr over Viborg FF

Lyngby Boldklub tog i dag en vigtig sejr, da Viborg FF blev sendt hjem til Jylland med et 2-0-nederlag.

Der var fra alle leder og kanter blevet råbt på energi fra alle dagens aktører – uanset om man var inden- eller udenfor kridtstregerne.

Det blev der i den grad leveret, og det endte med at kaste tre vigtige point af sig efter en knusende sikker 2-0-sejr.

Kampen startede dog tæt, og det var gæsterne fra Viborg FF, der havde først havde bud efter et føringsmål.

Gæsterne opfangede en fejl i opspillet fra Lyngby Boldklub, og så var de tæt på at finde en fri Viborg-spiller foran kassen. Pascal Gregor fik dog blokeret tæt inde under mål.

Fem minutter senere var det til gengæld Lyngby Boldklub, der bød sig til på en løs bold efter en langt indkast. Frederik Gytkjær fik dog akkurat ikke nok ram på bolden til, at det kunne overliste Nico Mantl.

Tættere på var det efter et kvarter, hvor Marcel Rømer var meget tæt på at score et fremragende frisparksmål, men gæsternes målmand fik det yderste af neglene på og prikkede bolden op på overliggeren.

Lyngby Boldklub sad flot på kampen i de næste 10 minutter, men uden at blive farlige foran kassen.

Efter en halv time bød Viborg FF’s Isak Jensen sig til med et langskud, der dog gik langt over David Jensens mål.

Lyngby Boldklub tog mere og mere over mod først halvlegs afslutning, og pludselig lå der en kongeblå pauseføring i luften.

Efter 41 minutter fulgte ’Dani’ flot op på et frispark fra Marcel Rømer, der var gået i muren, men den unge midtbanespillers forsøg blev pillet i fin stil af målmanden.

Få minutter senere gik den dog ikke længere for Viborg FF. Et hjørnespark blev slået til bagerste stang, hvor en duel blev vundet og en løs bold pludselig dumpede ned omkring det lille felt. Her dukkede Andreas Bjelland op, og han prikkede bolden det sidste stykke ind over stregen til 1-0.

Kort efter opstod der dramatik nede i hjørnet af Lyngby Boldklubs banehalvdel, da Marcel Rømer blev nedlagt af Ibrahim Said, som efter et VAR-gennemsyn fik vist marchordre af dommeren, hvorfor gæsterne måtte gennemføre kampen med 10 mand.

Kort efter fløjtede dommeren til pause, hvorfor David Nielsens tropper kunne gå i omklædningsrummet med en 1-0-føring.

Viborg FF kom på trods af deres undertal fint ud til anden halvleg, og Anosike Ementa var første mand til at komme til en fin afslutning, da han fra en spids vinkel afsluttede snært forbi David Jensens mål.

Herfra stod der Lyngby Boldklub på det hele.

Allerede minuttet efter afslutningen fra Ementa, var Willy Kumado tæt på at finde Frederik Gytkjær fri foran mål. Afleveringen blev dog clearet til hjørnespark tæt under mål.

Hjørnesparket blev sendt til forreste stang, hvor en Viborg-spiller fik snittet bolden videre til bagerste stang, og her kunne Andri Gudjohnsen med den største selvfølgelighed sætte bolden i kassen til 2-0.

Lyngby Boldklub cruisede sejren i hus herfra, og selvom både Casper ’Dani’ Winther og Brian Hamalainen fik sendt kvalificerede langskud i slutfasen, så blev det ikke til flere mål.

Dermed kunne De Kongeblå juble sammen med fansene efter kampen og gå på landskampspause med tre vigtige point.

Næste opgave er endnu uvis, da kampprogrammet for kvalifikationsspillet først bliver offentliggjort i den kommende uge.

Lyngby Boldklub – Viborg FF

17.03.24 Kl. 17:00 på Lyngby Stadion

2-0 (1-0)

1-0, Andreas Bjelland (42 min)

2-0, Andri Gudjohnsen (50 min)

Lyngby Boldklub: David Jensen, Willy Kumado (87. Tobias Storm), Andreas Bjelland (71. Lucas Lissens), Pascal Gregor, Magnus Jensen, Kolbeinn Finnsson (83. Brian Hamalainen), Marcel Rømer, Casper ‘Dani’ Winther, Sævar Magnusson, Andri Gudjohnsen, Frederik Gytkjær (83. Jonathan Amon).