Nederlag i næstsidste test

Lyngby Boldklub tabte her til eftermiddag for første gang i opstarten, da det blev til et 2-1-nederlag til norske HamKam.

Vinteropstarten er lang og hård, men heldigvis er den ved at være ved vejs og lige om hjørnet lurer forårspremieren i Farum.

Før De Kongeblå når så langt, ventede der dog først en træningskamp i dag, imens der også i morgen venter 90 minutter mod ukrainske FC Olexandriya.

Dagens modstander var norske HamKam, der i sidste sæson blev nummer 11 i den 16-holds store Eliteserie.

Lyngby Boldklub startede dagens kamp bedst, om end det ikke blev til åbne chancer. Tættest på var Tochi Chukwuani efter et indlæg af Jonathan Amon. Tochi nåede dog akkurat ikke op til indlægget.

De Kongeblå var mest på kuglen, men HamKam bed bestemt også fra sig. Efter 10 minutter måtte Magnus Jensen afværge en afslutning tæt under mål, og fem minutter senere måtte Lyngby-spillerne blokere på skift inden, at situationen blev afværget til hjørnespark.

Lyngby Boldklub sværmede til tider om det norske felt, men lidt for ofte endte  det med, at ellers fine situationer blev vekslet til hjørnespark, som så efterfølgende løb ud i sandet.

Efter 28 minutter fandt Casper ’Dani’ Winther dog flot Frederik Gytkjær i dybden, men den farlige angriber kom ikke i denne omgang frem til en chance.

Få minutter senere fik nordmændene dog bragt sig i front. Et norsk frispark blev clearet af Magnus Jensen, men bolden endte hos Kristian Onsrud, som kunne sende bolden i kassen til 1-0.

Mod afslutningen af første halvleg blev Lyngby Boldklub en tand mere farlige, men det forblev ved et ellers godt frispark af anfører Marcel Rømer, en afslutning i armene på målmanden fra ’Dani’ og et hovedstød fra Andri Gudjohnsen, som dog måtte se afslutningen stryge over mål.

Kort før pausefløjt havde HamKam bud efter en udbygning af føringen, da de kom frem til et hovedstød efter et hjørnespark. Målmand David Jensen havde dog situationen under kontrol.

Alt i alt havde Lyngby Boldklub bolden mest for fødderne, men det var nordmændene der viste sig mest farlige på banens sidste tredjedel.

HamKam kom bedst fra land i anden halvleg, og efter 55 minutter blev de tilkendt et straffespark.

David Jensen kunne ikke gøre meget ved forsøget, der blev sendt i netmaskerne til 2-0 af en gammel kending af dansk fodbold, Pål Kirkevold.

Lyngby Boldklub fortsatte med at være mest på bolden, men ligesom i første halvleg, kneb det med at skabe de store chancer. Efter 75 minutter kom Enock Otoo på banen, og han skabte kort efter en fin mulighed, hvor hans afslutning dog sneg sig snært forbi mål.

Efter godt og vel 80 minutter blev ‘Dani’ nedlagt i feltet, hvorefter dommeren pegede på straffesparkspletten. Det var så langt fra sidste gang, at han gjorde det.

Sævar Magnusson stod for forsøget, men islændingen misbrugte desværre.

I minutterne efter havde både Gustav Fraulo og Enock Otoo bud efter en reducering, men målmanden var i begge omgange vågen.

Med få minutter tilbage af kampen pegede dommeren så igen på pletten til fordel for Lyngby Boldklub. Denne gang var det Enock Otoo, som skulle sparke, men heller ikke han kunne passere HamKam-målmanden.

Mod kampens afslutning havde HamKam bud efter en 3-0-scoring, men David Jensen reddede i sikker stil.

I dommerens tillægstid blev De Kongeblå minsandten tilkendt endnu et straffespark, og denne gang trådte kaptajnen til. Marcel Rømer scorede i sikker stil til 2-1, hvorefter dommerens kort tid efter fløjtede af.

Dermed led Magne Hoseths tropper opstartens første nederlag. Holdet kan dog allerede i morgen få oprejsning, når opstartens sidste træningskampe spilles mod ukrainske FC Olexandriya.

Lyngby Boldklub – HamKam

10.02.24 Kl. 12:00

Træningslejr, Tyrkiet

0-1, Kristian Onsrud (30 min)

0-2, Pål Kirkevold, straffe (55 min)

1-2, Marcel Rømer, straffe (90+ min)

Lyngby Boldklub: David Jensen, Tobias Storm, Pascal Gregor, Magnus Jensen, Kolbeinn Finnsson, Marcel Rømer, Casper ’Dani’ Winther, Tochi Chukwuani, Jonathan Amon (45. Sæver Magnusson), Frederik Gytkjær, Andri Gudjohnsen (75. Enock Otoo).

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske