Stolte kongeblå pokaltraditioner skal genoplives

Det er efterhånden længe siden, men Lyngby Boldklub har stolte traditioner i pokalturneringen. I denne uge kan næste store pokalkapitel blive skrevet.

Med over 100 år på bagen, har Lyngby Boldklub gennem årene skabt fantastiske resultater i den danske pokalturnering.

Hele fem finaler er det blevet til, og af dem er det blevet til sejre i tre af dem. Triumferne ligger dog efterhånden en rum tid tilbage, da titlerne kom i hus i henholdsvis 1984, 1985 og 1990, men de stolte traditioner og pokalens betydning for De Kongeblå, kan man ikke tage væk.

De stolte traditioner står nutidens kongeblå spillere nu på skuldrene af, og i aften er Lyngby Boldklub for første gang i 10 år i en pokalkvartfinale. Sidste gang Lyngby Boldklub var i semifinalen var helt tilbage i 2007, hvorfor der i aften og søndag kan blive skrevet et nyt stort pokalkapitel i klubbens historie.

Triumferne i 84′ og 85′

Start og midt 80’erne var gyldne år for Lyngby Boldklub.

For ikke nok med, at man vandt sit første danske mesterskab i 1983, så fulgte man også triumfen op med hele to pokalfinaler og sejre i 1984 og 1985.

Efter nederlag i pokalfinaler i henholdsvis 1970 til AaB og igen i 1980 til Hvidovre IF, var man anderledes skarp i finalerne i 1984 og 1985, hvor det foran 25.800 tilskuere blev til en 2-1-sejr over KB, imens det året efter blev 3-2 over Esbjerg fB i en kamp, hvor Flemming Christensen stod for to kasser.

Det var første gang siden 1968, at et hold havde vundet pokaltitlen to år i træk, og sidenhen er den bedrift kun blevet gentaget af henholdsvis AGF og FC Nordsjælland.

Pokalen kom i hus efter omkamp

Årene efter var en blandet fornøjelse ift. Lyngby Boldklub og pokalturneringen, hvor man både nåede en semifinale i 1986/1987-sæsonen, men også havde mere magre år med tidligere pokalexit til B.1921 fra Falster og Brøndby IF.

I 1989/1990-sæsonen fik man dog igen for alvor sat skub i et god pokalkampagne, da man efter sejre over Holstebro, Næstved, Brøndby IF og Vejle stod i finalen mod AGF.

Kampen blev spillet d. 24. maj 1990 i Parken, men opgøret endte 0-0 efter forlænget spilletid. Dengang gik man ikke i straffesparkskonkurrence, hvorfor der var omkamp en uge senere.

Her fik AGF ikke et ben til jorden, hvorfor Lyngby Boldklub kunne tage en knusende 6-1-sejr. Henrik ‘Store’ Larsen spillede en stor kamp og blev ovenikøbet kåret til pokalfighter.

Siden pokaltriumfen i 1990 har der været sporadiske semi- og kvartfinaler, hvoraf den seneste semifinale altså ligger helt tilbage i 2007 og den seneste kvartfinale før i dag lå i 2013.

Monjasa Park venter

Historien er derfor ikke til at tage fejl af for De Kongeblå, og holdet der i denne uge skal forsøge at skrive sig ind i historien med en foreløbig plads i semifinalen har derfor mulighed for at puste liv i en gammel kongeblå tradition.

I vejen står FC Fredericia i to kvartfinalekampe, og på trods af deres status på NordicBet Liga-mandskab skal de bestemt ikke undervurderes. Det har også Lyngby Boldklubs tidligere modstandere i årets pokalturnering i form af Hillerød, HB Køge og FC Helsingør bevist.

FC Fredericia kommer ind til kampen med en overvintring på 5. pladsen i NordicBet Ligaen og ikke mindst flotte pokalsejre over både OB og AaB.

Aftenens kamp bliver også med et glædeligt gensyn til de tidligere Lyngby Boldklub-talenter Emilio Simonsen og Gustav Marcussen, imens også udlejede Mikkel Juhl kan komme i spil.

Vejen til Parken går derfor gennem Monjasa Park for De Kongeblå, der altså skal tage første skridt mod semifinalen i aften kl. 20:15, imens der er returopgør på søndag kl. 18:00 på Lyngby Stadion. Køb billet til hjemmekampen her.

Du kan se aftenens kamp på TV3 Sport.

Foto: Fodboldbilleder.dk

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske