Silkeborg-lussing til De Kongeblå

Hjemmeholdet viste ingen gæstfrihed overfor Lyngby Boldklub i aftenens opgør, hvor Silkeborg tog en knusende 5-0-sejr.

Fredag aften havde De Kongeblå taget turen til Jysk Park i det midtjyske, hvor vores gode venner fra Silkeborg IF ventede.

Det rødklædte hjemmehold skule dog vise sig at være knapt så gæstfrie, da først de to gange 45 minutter blev fløjtet op.

Lyngby Boldklub var ganske meget på bolden i opgøret indledning, og det virkede til, at hjemmeholdet stillede sig fint tilfreds med at stå lavt og så ellers sætte tempo på, når bolden blev erobret.

Allerede efter fire minutter var det dog tæt på at give pote, da hjemmeholdet strøg igennem i deres venstreside og lagde et hårdt fladt indlæg gennem Lyngby-feltet. Bolden nåede hele vejen frem til bagerste stang, og det overraskede også Oliver Sonne, som ellers var helt fri. Højrebacken afsluttede dog forbi kassen til stor ærgrelse for hjemmepublikummet.

Alexander Lind har været det store samtaleemne for hjemmeholdet i indeværende sæson, og efter 11 minutter forsøgte han sig med et saksespark efter indlæg af Stefan Thordarson. Hårdt presset gik forsøget dog langt over mål.

Få minutter senere var det Stefan Thordarson selv, som tog chancen fra distancen, men afslutningen fløj en lille meter over Mads Kikkenborgs mål.

Skarpere var han minuttet efter, da Silkeborg erobrerede bolden højt på banen, hvorefter selv samme Thordarson blev retvendt og fra kanten af feltet hamrede bolden op under overliggeren og i netmaskerne til 1-0.

Efter 21 minutter blev ondt værre, da Stefan Thordarson kom højest på et indlæg og pandede bolden i nettet til 2-0, og som om det ikke var nok så fuldendte Stefan Thordarson sit vaskeægte hattrick to minutter senere, da han slap alene igennem med Mads Kikkenborg og chippede bolden over ham til 3-0.

Kampen gik herefter ind i en mere chancefattig periode, hvor begge hold havde tilløb til chancer, men hvor Lyngby Boldklub konstant var lige ved og næsten, var Silkeborg kyniske, når de trods alt fik chancen.

Efter 35 minutter fik Alexander Lind lagt bolden til rette for Søren Tengstedt, og fra kanten af feltet hamrede han resolut bolden i kassen til 4-0.

Minuttet efter var Andri Gudjohnsen tæt på en tiltrængt reducering, men Silkeborg-målmand, Nicolai Larsen, fik snuppet kuglen for næsen af islændingen.

Andri Gudjohnsen var kort efter atter på spil, da han på et godt slået frispark af Kolbeinn Finnsson kom højest i feltet. Afslutningen sad dog desværre lige på målmanden.

Dommeren lagde tre minutter til første halvleg, og minuttet før pausefløjtet blev hjemmeholdet tilkendt et frispark på kanten af Lyngby Boldklubs felt. Søren Tengstedt tog sig af den, men Mads Kikkenborg var klar på stregen og tog sig af forsøget.

Trods den forfærdelige 1. halvleg klappede de medrejsende Lyngby-fans fortsat taktfast og sang ned mod De Kongeblå, og det var faktisk det mest opløftende efter de første 45 minutter.

Lyngby Boldklub kom fornuftigt ud til anden halvleg, og fem minutter inde i kampens anden halvdel, fik Kolbein Finnsson sendt et langskud afsted. Forsøget strøg dog et godt stykke over mål.

Minuttet efter var det dog tæt på at gå galt i modsatte ende, da hjemmeholdet igen fangede De Kongeblå i en omstilling. Denne gang var det topscorer Alexander Lind, som tog chancen, men Mads Kikkenborg tog sig godt af forsøget.

Lyngby Boldklub bed bedre fra sig i indledningen på anden halvleg, og efter en lille time blev Andri Gudjohnsen sendt i dybden. Fra mållinjen sendte han et fladt indlæg i boksen, hvor Frederik Gytkjær med en Silkeborg-mand på ryggen desværre ikke kunne få dirigeret bolden mod mål.

Efter 65 minutter kom Lyngby Boldklub frem til den foreløbigt bedste kongeblå chance, da indskiftede Gylfi Sigurdsson slog et skarpt hjørnespark, som Magnus Jensen kom højest på. Nicolai Larsen hev dog en utrolig refleksredning frem inde på stregen, hvorfor der fortsat stod nul foran Lyngby Boldklubs måltotal.

I store dele af anden halvleg var det Lyngby Boldklub, der sværmede mest om modstanderens felt, imens der omvendt blev sat langt bedre prop i defensiven, end det havde været tilfældet i 1. halvleg.

Med 10 minutter igen blev værterne dog tilkendt et straffespark, og det omsatte Søren Tengstedt selvom Mads Kikkenborg havde hånden på.

Jonathan Amon kom på banen med 10 minutter igen, og efter oplæg af Gylfi Sigurdsson var amerikaneren tæt på at score sit første mål i kongeblåt. Igen hev Nicolai Larsen dog en flot redning ud af ærmet.

Det blev ikke til flere mål i Jysk Park, hvorfor Silkeborg tog en fuldt fortjent og knusende sikker 5-0-sejr.

Nu venter der en landskampspause, hvorfor der er hele 16 dage til næste opgave for De Kongeblå.

Silkeborg IF – Lyngby Boldklub

06.10.23 Kl. 19:00 på Jysk Park

3F Superliga, 11. spillerunde.

5-0 (4-0)

1-0, Stefan Thordarson, (15 min)

2-0, Stefan Thordarson (21 min)

3-0, Stefan Thordarson (24 min)

4-0, Søren Tengstedt (35 min)

5-0, Søren Tengstedt (81 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Tobias Storm, Andreas Bjelland(45. Magnus Jensen), Marc Muniesa, Pascal Gregor, Kolbeinn Finnsson, Tochi Chukwuani  (63. Casper ’Dani’ Winther), Marcel Rømer (63. Sævar Magnusson), Rezan Corlu (63. Gylfi Sigurdsson), Frederik Gytkjær (82. Jonathan Amon), Andri Gudjohnsen.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske