Kongeblå sejr på Fyn

Lyngby Boldklub var presset i slutfasen, men holdt stand og snuppede dermed en flot 1-2-sejr i Odense.

Statistikker er til for at blive brudt, og da statistikken forud for dagens udekamp mod OB lød på, at De Kongeblå blot havde tre udesejre mod OB i dette årtusinde, kunne mandag aften passende være aftenen, hvor Freyr Alexanderssons mandskab tog en på papiret usandsynlig sejr.

Hjemmeholdet både startede og sluttede kampen bedst, men det var De Kongeblå, der endte med at tage alle tre point efter en god og kynisk præstation i den mellemliggende periode.

At Lyngby Boldklub ikke kom bagud i kampens første minutter, ska dog  høj grad tilskrives Mads Kikkenborg, som leverede et par fremragende fodparader indenfor de første 10 minutter og generelt spillede en ny stor kamp.

Langsomt kom Lyngby Boldklub bedre med i opgøret og mere på kuglen.

Efter 18 minutter fik De Kongeblå endda bolden i kassen, da Andri Gudjohnsen omsatte en dårlig tilbagelægning til et føringsmål, men dommeren fløjtede korrekt for frispark til OB-målmanden, som Tochi Chukwuani fik løbet ind i.

OB var dog ikke ufarlige i denne fase af kampen, og efter 22 minutter blev de tilkendt et frispark på kanten af Lyngby-feltet. Afslutningen ramte dog en stribet spiller, hvorfor bolden gik til målspark.

Med første halvlegs afslutning begyndte Freyr Alexanderssons tropper at sværme mere og mere rundt om OB-feltet, og chancerne begyndte også så småt at komme.

Efter en halv time fulgte Lyngby Boldklub godt op på et hjørnespark, og lagde et indlæg til bagerste stang. Her steg Pascal Gregor til vejrs, men desværre kom en OB’er akkurat i vejen.

Minuttet efter var det Tochi Chukwuani, der var tæt på en stor chance tæt under mål efter et langt indkast af Pascal Gregor, men Chukwuani fik akkurat ikke ordentligt træf på bolden.

Det varmede derfor stille og roligt op til et mål for De Kongeblå, og efter 34 minutter kom det da også. Et hjørnespark blev slået til bagerste stang, og der kom Magnus Jensen højest, så han kunne sende bolden tilbage på tværs gennem feltet. Her kom Tochi Chukwuani først på bolden, og så kunne han stange bolden i nettet til 0-1 bag en chanceløs Martin Hansen i hjemmeholdets mål.

Resten af første halvleg forløb forholdsvist roligt. Det tætteste OB kom på en udligning var fem minutter før pausen, da Magnus Jensen kom flot i vejen for en ellers lovende afslutning mod den fjerne stang.

Flere mål blev det dog ikke til i første halvleg, hvor det udover Lyngby-scoringen var værd at bemærke, at VAR gik i stykker og derfor slet ikke spillede en rolle i dagens kamp.

Anden halvleg blev en nervepirrende affære set med kongeblå briller.

Allerede få minutter inde i anden halvdel af kampen, måtte Frederik Gytkjær redde bolden inde på egen streg efter et hjørnespark, og så var kimen ligesom sat for en spændende anden halvleg.

Lyngby Boldklub gjorde ellers sit for at dræbe spændingen kort inde i anden halvleg, da det blev 0-2.

De Kongeblå satte gang i en god omstilling, der endte med et indlæg i OB-feltet. Tochi Chukwuani tog chancen med en helflugter, hvor han ikke fik ordentligt ram på kuglen. I stedet røg bolden til Andri Gudjohnsen, som fra tæt hold kunne gøre det til 0-2.

Herfra stod der OB på det meste, og hjemmeholdet fik sat gæsterne under et stort pres i slutfasen.

Både Rami Al Haij, Don Deedson og Mohamad Buya Turay havde store tilbud for en udligning, men igen må vi fremhæve Mads Kikkenborg, der spillede en fantastisk kamp mellem stængerne.

Dommeren lagde hele syv minutter til, hvorfor afslutningen på kampen blev intens, men det kneb for værterne med at skabe den helt store og afgørende chance i tillægstiden.

Dermed kunne Freyr Alexandersson og resten af den kongeblå trup strække armene i vejret og juble over tre point og den blot fjerde sejr i Odense i dette årtusinde.

Næste opgave for Lyngby Boldklub er allerede på fredag, hvor der venter en udekamp mod Silkeborg IF.

OB – Lyngby Boldklub

02.10.23 Kl. 19:00 på Nature Energy Park

3F Superliga, 10. spillerunde.

0-2 (0-1)

0-1, Tochi Chukwuani (35 min)

0-2, Andri Gudjohnsen (50 min)

1-2, Tobias Slotsager (60 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Willy Kumado (86. Tobias Storm), Pascal Gregor, Marc Muniesa, Magnus Jensen (67. Andreas Bjelland), Kolbeinn Finnsson, Tochi Chukwuani, Marcel Rømer, Rezan Corlu (67. Sævar Magnusson), Frederik Gytkjær (86. Frederik Gytkjær), Andri Gudjohnsen.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske