Jonathan Hartmann har fået P-licens

Jonathan Hartmann fik forleden papir på, at han har gennemført Europas højeste træneruddannelse, UEFA Pro Licens.

Det er ikke kun inden for kridtstregerne, at der er fuld fart på udviklingen af Lyngby Boldklub i øjeblikket.

Også udenfor banen – nærmere bestemt på sidelinjen, er der fantastisk nyt.

Tirsdag eftermiddag færdiggjorde assistenttræner Jonathan Hartmann nemlig sin UEFA Pro Licens, der er den højeste træneruddannelse, som man kan opnå i Europa, hvorfor Hartmann nu har papir på at være en lige så utrolig dygtig træner, som vi hele tiden har vidst, at han er.

Ligesom Lyngby Boldklub gør, glæder Jonathan Hartmann sig naturligvis også over, at han nu har fået sin P-licens.

– Det var længe siden, at jeg havde gået på træneruddannelse, og jeg har en stor lyst til hele tiden at udvikle mig og blive en dygtigere træner. Så da jeg forlængede min kontrakt med Lyngby Boldklub sidste gang, aftalte vi også, at jeg skulle tage den her P-licens. Den er jeg naturligvis utrolig glad for og stolt over nu at have opnået, siger Jonathan Hartmann inden, at han løfter sløret for, hvad hans afsluttende opgave har omhandlet.

– Jeg har skrevet om, hvordan cheftrænere leder deres trænerstab. Jeg har interviewet en masse cheftrænere på øverste niveau såsom Bo Svensson, Alexander Zorniger, Kent Nielsen, Ståle Solbakken og Glenn Riddersholm. Jeg gik efter forskellige persontyper, for ligesom at se, hvordan de arbejdede med deres stab.

– For det første virker det til, at rigtig mange trænere synes det er vigtigt, at deres trænerstab fungerer godt. Samtidig synes jeg dog også, at det er tydeligt, at trænere generelt bruger mere tid på at lede deres spillere end på at lede og udvikle deres trænerstab. Det er også af den grund, jeg valgte at skrive om det, da jeg synes, at det er et underbelyst emne. Trænerstabene vokser og vokser, men koordineringen og udviklingen af dem halter. Der har vi stadig ben at gå på i fodboldverden, vurderer Hartmann.

Inspirationen til netop at skrive omkring ledelse og udvikling af trænerstab er dog ikke kommet langvejs fra. En stor del af inspirationen er nemlig kommet lige til højre for Hartmann på trænerkontoret, hvor Freyr Alexandersson har sin plads.

– Jeg valgte også det emne, fordi jeg synes, at Freyr her i Lyngby Boldklub er rigtig dygtig til at udvikle sin stab. Så det har selvfølgelig inspireret mig til at dykke ned i emnet og undersøge det, fortæller den nyudklækkede P-licens-træner, som heller ikke lægger skjul på, at uddannelsen har forstærket hans glæde for at være hos De Kongeblå.

– Jeg ved, hvor godt et sted Lyngby Boldklub er at være, fordi man netop får mulighed for at udvikle sig som træner. Her er autonomi og stor mulighed for at eksperimentere, slutter han.

Kæmpe tillykke til Jonathan Hartmann med sin nye P-licens.

Jonathan Hartmann præsenteres af Beierholm.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske