Flyvende Storch og kyniske Gytkjær sikrede pokalsejr

Lyngby Boldklub tog her til aften en 2-0-sejr over Hillerød Fodbold, hvorfor De Kongeblå er klar til 3. runde i dette års pokalturnering.

Onsdag aften trådte Lyngby Boldklub ind i dette års pokalturnering med en kamp på udebane mod Hillerød Fodbold.

Kampen blev spillet på Hillerøds midlertidige hjemmebane, Farum Park, men det var Lyngby Boldklub, der alligevel endte med at føle sig mest hjemme på kunstgræsbanen, da det blev til en 2-0-sejr over værterne.

Freyr Alexanderssons tropper kom dog så langt fra sovende til sejren.

Hillerød Fodbold spillede deres karakteristiske tekniske fodbold, hvor de ikke var bange for at have bolden for fødderne og spille bolden op nede fra forsvaret. Samtidig stod de solidt i defensiven, hvorfor Lyngby-drengene havde svært ved at bryde igennem til store chancer i kampens indledning.

Bedste bud kom fra Andri Gudjohnsen efter 10 minutter, da han firstimede fra kanten af Hillerød-feltet. Afslutning fløj dog et stykke over mål.

To minutter senere kom Hillerød frem til deres foreløbigt bedste chance, da Tobias Arndal trampede sig igennem Lyngby-defensiven. Jannich Storch var dog klar med en god redning, og det skulle så langt fra blive den sidste i kampen fra hans side.

Kampen om boldbesiddelsen var ganske jævnbyrdig, men det var Hillerød, der kom til de bedste muligheder. Efter 25 minutter modtog Ahmed Hassan en diagonal i Lyngbys bagrum, hvorfra han tog chancen med en halvflugter fra en spids vinkel. Bolden fløj dog et godt stykke over mål.

Lyngby Boldklub kæmpede fortsat med at skabe de åbne chancer, men efter en lille halv time sendte Marcel Rømer et missil afsted fra kanten af feltet. Bolden så ud til at have rigtig god retning, men en orangeklædt Hillerød-spiller kom i vejen i feltet.

Hjemmeholdet ville også lege med på langskuddene, og få minutter før pausen tog Markus Bay chancen. Igen var Jannich Storch dog klar med en flot redning inde i buret.

Holdene gik derfor til pause med 0-0 på måltavlen.

Pausen blev brugt til et formationsskifte fra Lyngby Boldklub, og i sidste ende endte det med at give pote.

Anden halvleg startede ligesom første halvleg ganske jævnbyrdigt, og ingen af holdene fik for alvor testet modstanderens målmand i denne fase af opgøret.

Efter 66 minutter kom hjemmeholdet Sebastian Pingel dog frem til en god chance, da han trak ind i banen fra højresiden og afsluttede mod det korte hjørne. Jannich Storch blev næsten fanget på det forkerte ben, men fik alligevel flot fremtvunget en stor redning, hvorefter han selv tog sig af returbolden.

Lyngby Boldklub var kun sporadiske gæster i Hillerød-feltet i denne fase, og det var lidt symptomatisk, at Brian Hamalainens frisparksforsøg fra små 30 meter, var det bedste kongeblå bud på en scoring på dette tidspunkt af anden halvleg.

Kampens sidste 20 minutter blev ganske underholdende og begivenhedsrige.

Efter 73 minutter var Hillerøds Rasmus Møller tæt på at bringe hjemmeholdet i front, men en ny stor redning af på et eller fornuftigt hovedstød og en efterfølgende clearing af Johan Meyer gav en efterhånden stor tro på, at Hillerød bare ikke kunne passere Jannich Storch her til aften.

Fem minutter senere hev Storch igen en stor redning frem, men denne gang igangsatte han ovenikøbet hurtigt et angreb, hvor Rezan Corlu kunne spille Frederik Gytkjær helt blank med Hillerød-målmanden.

Gytkjær tog en træk udenom målmanden, hvorefter han fra en spids vinkel trillede bolden i kassen til en 1-0-føring.

Minuttet efter fik Lyngby Boldklub en debutant i kongeblåt, da Emil Thor kom på banen. To minutter senere iscenesatte han Pascal Gregor, der havde taget turen med i Hillerød-feltet. Gregors afslutning strøg dog ikke i kassen.

Det gjorde den til gengæld minuttet efter, da Lyngby Boldklub blev tilkendt et straffespark, der blev begået på Andri Gudjohnsen.

Igen var det Frederik Gytkjær, der omsatte forsøget fra pletten, og så stod den pludselig 2-0 til De Kongeblå.

Mod afslutningen på kampen fik Lyngby Boldklub endte en debutant, da Mickael Dosso kom ind og fik de sidste minutter i angrebet.

I kampens sidste sekunder kronede Jannich Storch en kæmpe kamp med endnu en stor redning, hvor Pascal Gregor dog efterfølgende fløj ned og clearede bolden fra en giftig position i eget lille felt. Storch skreg herefter sin glæde ud mod de medrejsende Lyngby-fans, og det var tydeligt, hvad et ’clean sheet’ betød for den normale reservemålmand.

Det blev da heller ikke til flere mål i kampen, hvorfor Lyngby Boldklub kunne notere en 2-0-sejr over et stærkt Hillerød-mandskab, der havde stor ære af aftenens kamp.

Der trækkes lod til næste runde af pokalturneringen tirsdag aften.

Hillerød Fodbold – Lyngby Boldklub

06.09.23 Kl. 18:00 på Farum Park

Oddset Pokalen, 2. runde.

0-2 (0-0)

0-1, Frederik Gytkjær (77 min)

0-2, Frederik Gytkjær, Straffespark (83 min)

Lyngby Boldklub: Jannich Storch, Jonathan Amon (62. Sanders Ngabo), Pascal Gregor, Johan Meyer, Marc Muniesa (62. Magnus Jensen), Brian Hamalainen, Marcel Rømer, Parfait Bizoza (77. Emil Thor), Rezan Corlu (77. Casper ’Dani’ Winther), Frederik Gytkjær (90+ Mickael Dosso), Andri Gudjohnsen.

Foto: Fodboldbilleder.dk

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske