Ingen point med hjem fra Smilets By

Der blev desværre ikke alt for meget at smile over ved dagens besøg i Aarhus, da det blev til et snævert 1-0-nederlag.

Der ventede Lyngby Boldklub en svær opgave, da turen søndag eftermiddag gik til Ceres Park, hvor et stærkt AGF ventede.

Hjemmeholdet startede da også bedst, og de første fem minutter blev De Kongeblå trykket tilbage på banen.

Efter seks minutter bragte ’De Hviie’ sig da også i front. Et kort hjørnespark blev halvklaret af Andri Gudjohnsen, hvorefter bolden blev sendt til bagerste stang. Her blev bolden slået på tværs i feltet, hvor Patrick Mortensen headede bolden i det lange hjørne til 1-0.

Herefter begyndte Lyngby Boldklub at knokle sig tilbage i kampen, og selvom AGF havde de største chancer herefter, så var det en ganske jævnbyrdig affære.

Efter godt og vel et kvarter kom Lyngby Boldklubs første lille tilbud for en udligning, da Tochi Chukwuani nåede højest på et hjørnespark. Tochi kunne dog akkurat ikke nå højt nok op til at få dirigeret bolden mod mål.

Få minutter senere burde AGF havde bragt sig på 2-0, da Mikael Andersson via et cutback blev spillet helt blank på kanten af det lille felt. Islændingens afslutning blev dog sparket et godt stykke over mål, og så kunne Mads Kikkenborg ånde lettet op sammen med sin defensiv.

Sævar Magnusson drev minuttet efter bolden op ad banen, hvorefter han tog chancen fra distancen. Forsøget strøg dog over mål.

Hvor De Kongeblå havde været presset ned i kampens indledning, var de nu helt på omgangshøjde, om end det kneb med at skabe de helt åbne chancer.

Både Magnus Jensen og Andri Gudjohnsen kom frem til hovedstødsmuligheder, men i begge tilfælde blev de hårdt presset i svære situationer, hvorfor AGF-målmanden ikke havde problemer med at tage sig af forsøgene.

Efter 43 minutter bed AGF igen fra sig i offensiven, og igen var det Mikael Andersson, som blev spillet i en god position i Lyngby-feltet. Igen var islændingen dog en tand for uskarp, og denne gang strøg forsøget forbi mål.

I stedet kom Lyngby Boldklub frem til den hidtil største chance, da Kolbeinn Finnsson omkring dommerens tillægstid slog et godt frispark ind i AGF-feltet. Andreas Bjelland kom først på bolden, og han tvang AGF-målmand, Bailey Peacock-Farrel, til en klasseredning.

Kort efter fløjtede dommeren til pause, hvorfor hjemmeholdet kunne være mest tilfreds efter de første 45 minutter.

Trods at De Kongeblå var bagud med 1-0 ved pausen, sad man ikke med en dårlig fornemmelse forud for de sidste 45 minutter.

Freyr Alexanderssons tropper kom da også flot ud til anden halvleg, og få minutter inde i de sidste 45 minutter gled Sævar Magnusson igennem i venstresiden. Magnusson fandt anfører Marcel Rømer inde foran mål, og han spillede bolden videre til Andri Gudjohnsen, som dog måtte se sit forsøg mod det lange hjørne blokeret.

Anden halvleg udviklede sig akkurat så tæt, som man kunne have forventet, men det var AGF, der midtvejs i anden halvleg kunne siges at have bedst styr på kampen.

Lyngby Boldklub sled med at kombinere sig igennem AGF-defensiven, om end man i den anden ende heller ikke tillod meget fra værterne.

Da stadionuret rundede de 70 begyndte de mørke skyer at trække sig ind over Ceres Park, og det var næsten symbolsk, da det mere og mere lignede et nederlag til De Kongeblå.

Efter 73 minutter kombinerede Lyngby Boldklub sig dog flot igennem AGF-defensiven, der ellers stod yderst kompakt i slutfasen. Bolden endte ved bagerste stang til Kolbeinn Finnsson, som forsøgte at heade bolden på tværs. De Kongeblå måtte dog nøjes med et hjørnespark.

Her blev bolden slået fint i feltet, og efter lidt ping-pong i feltet, kunne Sævar Magnusson afslutte på en løs bold i feltet. Afslutningen endte dog lige i lapperne på målmanden.

Spillet fortsatte i situationen, men kort efter kom VAR i aktion, da der skulle tjekkes for straffespark til Lyngby Boldklub. Tjekket tog sin tid, men efter et gennemsyn vinkede dommeren afværgende, hvorefter spillet kunne fortsætte.

Efter 84 minutter var AGF tæt på at bringe sig på 2-0 efter en dødbold, men Mads Kikkenborg og Andreas Bjelland fik i sidste ende afværget en løs bold i feltet.

Få minutter før stadionuret viste 90 minutter, begyndte det at lyne over Ceres Park. Kampen blev derfor afbrudt i godt og vel 10 minutter.

Da kampen blev genoptaget, kom der i den grad gang i chancerne i slutfasen.

Først havde Felix Beijmo bud efter den afgørende 2-0-scoring, da han trak ind i banen og forsøgte sig fra kanten af feltet. Afslutningen var kvalificeret, men røg snært over Mads Kikkenborgs mål.

Lyngby Boldklub lagde et tungt pres i slutfasen, og det blev da også til et par chancer for en meget sen udligning.

Godt inde i dommerens otte minutters lange tillægstid fandt Kolbeinn Finnsson Frederik Gytkjær i en spids vinkel, og angriberen afsluttede resolut. Desværre lige på den velspillende AGF-målmand.

Med ét minut tilbage af kampen kom Rezan Corlu i en god position, da han træk ind fra sin position i højresiden og tog chancen. Bolden blev rettet af til hjørnespark, og så blev Mads Kikkenborg hevet med frem.

Målmanden var med til at skabe kaos i feltet, men i sidste ende kunne AGF sende bolden ud af feltet, hvorefter der kort tid efter blev fløjtet af.

Det blev derfor desværre ikke til kongeblå point med hjem i bussen fra Aarhus.

Næste opgave er hjemme på Lyngby Stadion mod rivalerne fra FC Nordsjælland.

AGF – Lyngby Boldklub

27.08.23 Kl. 14:00 på Ceres Park.

3F Superliga, 6. spillerunde.

1-0 (1-0)

1-0, Patrick Mortensen (6 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Willy Kumado (78. Tobias Storm), Pascal Gregor, Andreas Bjelland, Magnus Jensen (78. Brian Hamalainen), Kolbeinn Finnsson, Marcel Rømer (66. Casper ’Dani’ Winter), Tochi Chukwuani, Sævar Magnusson (78. Rezan Corlu), Frederik Gytkjær, Andre Gudjohnsen (66. Jonathan Amon).