Kikkenborg: Humøret har været højt hele ugen

Målmand Mads Kikkenborg beretter om strålende stemning i truppen forud for søndagens udekamp mod Brøndby IF.

Tre kampe inde i sæsonen står Lyngby Boldklub noteret for fire point efter kampe mod F.C. København, Viborg FF og FC Midtjylland.

Pointhøsten er godkendt, og Lyngby-truppen blåstempler da også sæsonstarten. Alligevel skal man dog ikke bore længe før, at man fornemmer sulten efter endnu flere point på grund af de gode spillemæssige takter.

– Jeg synes, at vi spillemæssigt er kommet rigtig godt fra start. Vi har kreeret mange chancer, og samtidig synes jeg, at vi har stået kompakt i defensiven. Vi har lidt lukket nogle irriterende mål ind, men overordnet set, har vi set solide ud i de første kampe. Fire point efter de første tre kampe er OK, men jeg synes faktisk, at der kunne have ligget endnu mere til os. Men vi er kommet godt i gang, og det er dejligt, siger Mads Kikkenborg, som beretter om strålende stemning – især efter sidste weekends flotte 4-1-sejr over FC Midtjylland.

– Stemningen har som altid været rigtig god i truppen i den her uge, men det er klart, at man dagen efter en sejr lige kan mærke, at stemningen er lidt mere løftet. Der var intet at klage over i mandags, og vi har taget humøret med os gennem hele ugen. Folk har givet den en skalle på træningsbanen, og vi føler, at vi er et godt sted.

Hungrer efter ’clean sheet’

Lyngby Boldklub viste fine defensive takter i træningskampene op til sæsonstart, men efter sæsonen er gået i gang er det især offensiven, der har stjålet overskrifterne.

Mod FC Midtjylland lignede det længe, at sæsonens første kamp uden scoring imod De Kongeblå skulle komme, men en scoring af ’Ulvene’ i tillægstiden spolerede Mads Kikkenborgs perfekte kamp.

Det var den ambitiøse og ærgerrige målmand ikke overraskende noget træt af lige ved slutfløjt.

– Man er selvfølgelig rigtig frustreret i den situation. Som målmand stiler man altid efter at holde nullet, og jeg stiler også efter hele tiden at blive bedre. Der lå et clean sheet lige til højrebenet mod FC Midjtylland, og det var naturligvis irriterende, at de så får scoret til allersidst på den eneste chance, de har. Jeg stiller store krav til mig selv og holdet, så det var pisse irriterende, at vi ikke også lige fik holdt nullet. Det er dog ikke noget, jeg har brugt noget tid på i den her uge, siger målmanden, der hurtigt blev god igen efter kampen.

– Lige så snart, at der er nogen i omklædningsrummet, der får prikket til en efter kampen, så får de hurtigt en til at grine lidt af, at man render og er sur efter en 4-1-sejr, og så går det hurtigt over. De andre er gode til at hive en godt op, og så ser man ellers bare fremad dagen efter på træningsbanen.

– Vi har manglet marginalerne og den sidste skarphed i de afgørende defensive aktioner, men overordnet set, synes jeg, at vi har set rigtig godt ud. Marginaler har det med at udligne sig over en sæson, så jeg er heller ikke i tvivl om, at der ligger mange ’clean sheets’ til os i løbet af sæsonen, fortæller Kikkenborg.

Fed kamp i vente

Søndag eftermiddag går turen til Brøndby Stadion, hvor Lyngby Boldklub i sidste sæson spillede et højdramatisk 3-3-opgør, da Sævar Magnusson udlignede i kampens slutfase.

Kikkenborg ser gerne en endnu en seværdig kamp mod Brøndby IF. Dog ser han en enkelt væsentligt detalje anderledes.

– Jeg håber ikke, at det bliver lige så målrigt som sidste gang, vi var på Brøndby Stadion – i hvert fald ikke i vores ende. Men jeg er sikker på, at det bliver en fed kamp. Vi skal et sted hen med rigtig god stemning, og det gør aldrig noget skidt for en fodboldkamp, siger Kikkenborg inden, at han fortsætter.

– Vi skal ind og spille vores eget spil og give den fuld gas. Jeg tror, at det bliver en velspillet kamp mellem to hold, der gerne vil spille fodbold, og jeg tror på, at vi har nogle elementer i vores spil, der kan ramme dem. Det viste vi også sidst, at vi var på Brøndby Stadion.

Der forventes mange folk på Brøndby Stadion til kampen, men hvis man troede, at det var noget, der ville gå den unge målmand på, så tog man fejl.

– Jeg synes, at det er fedt. Det er jo sådan nogle kampe, man spiller fodbold for. Det er kun fedt med lir fra tilskuerpladserne, og jeg håber da også at se en masse Lyngby-fans på udebaneafsnittet. Det vil gøre en kæmpe forskel for os at have dem med os.

– Vi går ikke kyst ind til noget som helst i hvert fald. Vi har selvtillid, og vi ved, hvad vi kan og er gode til. Vi skal bare ind og gøre vores ting, og så tror jeg helt sikkert på, at vi kan få noget godt med derfra, slutter Kikkenborg.

Mads Kikkenborg præsenteres af Freddys Bar.

Der er kampstart i morgen kl. 16:00.