Pointdeling i vild kamp i Viborg

Lyngby lagde overbevisende fra land i udekampen mod Viborg, men måtte trods en 2-0-føring nøjes med 2-2 i den svære udekamp mod Viborg FF. Alfred Finnbogason og Pascal Gregor scorede målene for De Kongeblå.

Efter en spillemæssig positiv Superliga-premiere mod FCK var det fredag aften tid til sæsonens første udekamp. Godt bakket op af knap 100 Lyngby-fans skulle De Kongeblå i aktion mod Viborg FF, der havde startet sæsonen med et nederlag til FC Nordsjælland. Viborg, der sidste sæson kun akkurat glippede bronzemedaljerne, er dog ikke noget let sted at spille, hvilket bliver understreget af at Lyngby i 5 år ikke har vundet over de grønblusede.

De Kongeblå lignede dog et hold, der var fast besluttede på at ændre det faktum. Lyngby kom blæsende fra land, og allerede efter ti minutter havde Lyngby haft tre gode muligheder. Uret havde knap rundet et minut før Frederik Gytkjær var tæt på at overliste Lucas Lund med et lob med hovedet, der dog gik over mål. Og kort efter kombinerede Marcel Rømer og Alfred Finnbogason flot, så sidstnævnte kunne sende Gytkjær alene med Lucas Lund. Lyngby-angriberen overplacerede dog sin afslutning en smule, så den gik forbi fjerneste stolpe.

Tredje chance tilfaldt Marcel Rømer, der forsøgte sig udefra med en lusket afslutning, og det var varsel om, at Lyngby var tæt på et åbningsmål. Det kom endelig efter 24 minutters spil. Alfred Finnbogason blev sendt dybt af Frederik Gytkjær, og den islandske landsholdsangriber var køligheden selv og chippede bolden over Viborg-målmand Lund. Fortjent 1-0-føring til Lyngby!

Der gik kun et minut før Lyngby igen kunne juble. Pascal Gregor var selv med til at bryde Viborg-opspillet, og forsvarsspilleren gik med i angrebet. Pludselig var Alfred Finnbogason igen alene med Lucas Lund, men denne gang viste han både kølighed og overskud, og spillede bolden på tværs til fremadstormende Pascal Gregor, der scorede sikkert i det tomme mål og sikrede Lyngby en 2-0-føring.

Efter føringen kom Viborg bedre med, og hjemmeholdet fik også lagt pres på Lyngby-defensiven, der kæmpede for at afværge. Anosike Ementa gav især problemer med sin fysik, og Viborg var også farlige over kanterne. Ementa fik en fornuftig mulighed, da han i det 31. minut trak ind i banen og sparkede lige på Kikkenborg – og kort før pausen fik Viborg så reduceret. Ementa slap afsted og lykkedes med at finde Oliver Bundgaard tæt under mål, og så var Kikkenborg chanceløs. 2-1 ved pausen.

2. halvleg fortsatte – desværre med Lyngby-briller – i samme spor, og betegnelsen powerplay er nok ikke helt forkert til at beskrive de første 25 minutter af 2. halvleg. Frem til det 70. minut var Viborg dominerende, vandt de fleste dueller og 2. bolde og omvendt havde Lyngby svært ved at stikke kniven ind på omstillinger.

Store chancer blev det dog kun sjældent til. Ibrahim Said slap dog igennem efter 58 minutter, men først Kikkenborg og senere Lucas Hey på målstregen fik afværget. Dog blev der dømt offside i situationen. Derudover var Ementa i afslutterens rolle også, men den høje angriber headede langt forbi mål.

Der skulle derfor et lykketræf af en anden verden til at bringe resultattavlen på 2-2, og det var ikke helt ufortjent at Viborg kom på omgangshøjde – ej heller, at det var Ibrahim Said, der tegnede sig for målet. Den hurtige offensivspiller tog chancen på en tilfældig bold uden for feltet og bankede bolden op i krydset fra 30 meters afstand. Kikkenborg var chanceløs og så stod det 2-2.

Udover debut til Magnus Jensen og Jonathan Amon tegnede slutfasen sig ikke for store højdepunkter, og derfor sluttede det hele 2-2 i domkirkebyen Viborg. Næste opgave for Lyngby er hjemmekampen mod FC Midtjylland næste søndag.

Viborg FF – Lyngby Boldklub
28.07.2023 kl. 19.00
3F Superliga – 2. runde

Kampfakta:
24′ 0-1 Alfred Finnbogason (assist Frederik Gytkjær)
25′ 0-2 Pascal Gregor (assist Alfred Finnbogason)
40′ 1-2 Oliver Bundgaard (assist Anosike Ementa)
76′ 2-2- Ibrahim Said

Startopstilling:
1 Mads Kikkenborg
6 Andreas Bjelland
7 Willy Kumado