Snævert nederlag til de danske mestre

Lyngby Boldklub pressede på og spillede generelt en god sæsonpremiere, men i sidste ende endte det alligevel med et 1-2-nederlag til F.C. København.

Det var et fyldt Lyngby Stadion, der her til eftermiddag åbnede sæsonen, og selvom resultatet i sidste ende endte med at blive ærgerligt, var der masser af positivt at tage med videre for De Kongeblå.

Kampen startede da også fremragende for Freyr Alexanderssons drenge, og de første minutter af kampen rullede Lyngby-kombinationerne flot på F.C. Københavns banehalvdel.

Sævar Magnusson kom da også frem til et godt tilbud efter små fem minutter, men islændingens forsøg sad for tæt på Kamil Grabara i gæsternes mål.

Efter et kvarter eksploderede Lyngby Stadion i jubel, da Alfred Finnbogason fik sendt bolden i nettet til en 1-0-føring. Da jublen havde lagt sig annullerede VAR dog målet efter en meget snæver offside, hvorfor Lyngby-drengene måtte på den igen.

Hjemmeholdet fortsatte da også de gode takter, og efter 22 minutter blev Frederik Gytkjær retvendt mod gæsternes mål. Afslutningen blev dog rettet af, så bolden strøg snært forbi kassen.

I perioden herefter var Lyngby Boldklub fortsat mest på kuglen, men det blev en mere chancefattig affære for begge hold.

Langsomt bød F.C. København sig bedre til, og mod slutningen af første halvleg tog de danske mestre over.

Med fem minutter tilbage af 1. halvleg tog Jordan Larsson chancen, men bolden røg lige på Mads Kikkenborg, som ikke havde problemer med afslutningen.

Presset tiltog i de efterfølgende minutter, og kort før dommerens pausefløjt bragte gæsterne sig da også i front.

Diogo Goncalves slog et hjørnespark slog ind i Lyngby-feltet, og her dukkede Valdemar Lund op, hvorefter han pandede bolden i det lange hjørne til 0-1.

I tillægstiden kom også Jordan Larsson frem til en stor chance, men hans halvflugter tog undersiden af overliggeren.

Kort efter fløjtede dommeren til pause, hvorfor gæsterne kunne gå i omklædningsrummet med en 0-1-føring.

Intensiteten og det flotte spil fra begge hold fortsatte i anden halvleg, og det var Lyngby Boldklub, der skabte de første chancer.

Sævar Magnusson blev spillet fri på mållinjen, og fra en spids vinkel slog han et fladt indlæg ind i FCK-feltet. Gæsterne kom dog først på bolden, og fik klaret til hjørnespark.

Hjørnesparket blev dog brugt godt, da Tochi Chukwuani tryllede på mållinjen og fandt Alfred Finnbogason, som chippede bolden til bagerste stang til Kolbeinn Finnsson. Islændingen helflugtede, men desværre tog afslutningen sidenettet.

F.C. København tog herefter lidt over, og efter 55 minutter blev københavnerne tilkendt et straffespark. Det tog Diogo Goncalves sig af med stor sikkerhed, hvorfor den nu stod 0-2 på måltavlen.

Fem minutter senere var Alfred Finnbogason tæt på en hurtig reducering, da De Kongeblå kørte en skarp omstilling, hvor angriberen pludselig var alene igennem med Kamil Grabara.

Målmanden kom dog godt ud af sit mål, hvorfor Finnbogason fik pillet sit forsøg.

I minutterne efter havde gæsterne gode muligheder ved både Kevin Diks og Jordan Larsson, men sækken blev aldrig for alvor snøret.

I stedet bragte Alfred Finnbogason spænding tilbage i opgøret. Willy Kumado modtog bolden på mållinjen, hvorefter han lagde bolden i feltet til Sævar Magnusson, som igen lagde bolden af til Dani. Danis afslutning blev styret mod mål af Finnbogason, som dog måtte se sig afvist af stolpen. Heldigvis røg bolden ud til Finnbogason igen, og så kunne angriberen sætte reduceringen til 1-2 i kassen.

Kampen åbnede sig herefter fuldstændig op, og Lyngby Boldklub pressede på i slutfasen.

Både Sævar Magnusson og Alfred Finnbogason havde bud efter en sen udligning, men det medlevende hjemmepublikum på Lyngby Stadion måtte dog se forsøgende stryge forbi mål.

I kampens døende minutter fik Lyngby Boldklub lagt et stort pres rundt om gæsternes felt – godt hjulpet på vej af dødbolde, hvor også Mads Kikkenborg fik markeret sig. Især efter et frispark midt på F.C. Københavns banehalvdel hoppede og dansede bolden i gæsternes felt, men de forsvarende mestre fik i sidste øjeblik sendt bolden ud af farezonen.

Kort efter fløjtede dommeren kampen af, hvorfor Lyngby Boldklub trods en ganske god præstation ikke kunne notere point i sæsonpremieren.

Næste opgave for Lyngby Boldklub er på fredag, hvor turen går til Viborg FF.

Lyngby Boldklub – F.C. København

22.07.23 Kl. 16:00 på Lyngby Stadion

3F Superliga, 1. spillerunde.

0-1, Valdemar Lund (45 min)

0-2, Diogo Goncalves, straffespark (56 min)

1-2, Alfred Finnbogason (72 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Tobias Storm (68. Willy Kumado), Andreas Bjelland (68. Brian Hamalainen), Pascal Gregor, Lucas Hey, Kolbeinn Finnsson (84. Zean Dalügge), Marcel Rømer (68. Casper ’Dani’ Winther), Tochi Chukwuani (84. Rezan Corlu), Sævar Magnusson, Frederik Gytkjær, Alfred FInnbogason.

Tilskuertal: 9.546

Foto: Fodboldbilleder.dk

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe