Freyr: En chance for en ny fortælling

Cheftræner Freyr Alexandersson glæder sig til dagens sæsonpremiere mod F.C. København efter en god opstart, hvor stemningen i og omkring klubben fortsat er fantastisk.

Det er godt og vel halvanden måned siden, at hele klubben sammen stod i Horsens og til sidste fløjt havde nerverne uden på tøjet. Forløsningen ved slutfløjtet husker vi alle, og glæden over, at den fortsat står på 3F Superliga i Lyngby Boldklub er da heller ikke til at tage fejl af.

Armene er dog for længst kommet ned på førsteholdet, der efter en god ferie og en solid opstart nu ser fremad mod en ny spændende sæson. Og den nye sæson starter hårdt ud med seks kampe mod sidste sæsons top-seks – startende med de danske mestre fra F.C. København, der lørdag gæster Lyngby Stadion.

– Vi glæder os alle helt vildt til at komme i gang med 3F Superligaen igen. Jeg synes, at vi har haft en rigtig god opstart, hvor vi har været forskånet for alvorlige skader, og vi kan derfor starte sæsonen op med stort set samme trup som i foråret. Den kontinuitet er vigtig for os, siger Freyr Alexandersson.

Den islandske cheftræner har inden kampen ikke lagt skjul på, at troen på egne evner er stor efter det flotte forår. Men forårets præstationer må ikke blive en sovepude for Lyngby-holdet i den nye sæson:

– Det er en ny sæson og en ny chance for at skrive en ny fortælling, der måske er endnu bedre end sidste år. For os ‘The Great Escape’ historie. Vi har haft en fantastisk sommer, og præstationen og de gode minder kan ingen tage fra os. Men vi starter jo på nul point ligesom de andre hold. Vi skal bruge vores forår konstruktivt til at tro endnu mere på os selv, og de ting vi gør, også når tingene ikke går vores vej, fortæller Freyr Alexandersson.

Top 10 er målet

I vinter formulerede Lyngby Boldklub en strategisk 18-månedersplan med mål om at spille i 3F Superligaen kontinuerligt – også i 2024/25-sæsonen. Med overlevelsen kom den plan et trin tættere på realisering, og slutter Lyngby Boldklub i top 10 i den kommende sæson vil det være første gang i 25 år, at klubben spiller i 3F Superligaen tre sæsoner i træk.

Det er langt fra uvæsentlig for førsteholdet, og ifølge cheftræneren vil det være en milepæl for klubben:

– Vi arbejder hver eneste dag på, at Lyngby Boldklub som klub bevæger sig i den rigtige retning, og en stor milepæl på rejsen vil være, at vi stabiliserer Lyngby Boldklub som et fast Superliga-hold med flere sammenhængende sæsoner i den bedste række. Lykkes vi med vores sportslige mål i den her sæson, så vil vi tage et stort skridt mod det, siger Alexandersson inden, at han fortsætter.

– Det er sindssygt motiverende for os, men vi er klar over, at vi skal arbejde hårdt for hvert eneste point. Vi skal have fansene i ryggen og vise vores Lyngby-sammenhold, vi skal være ydmyge og holde fast i at levere det, som vi ved kræver for at vi når vores mål. Gør vi alt det, så skal vi nok være i minimum top 10 til maj, det er jeg 100% sikker på, fortæller Freyr Alexandersson.

Alt kan ske i en sæsonpremiere

Det var ikke kun indenfor kridtstregerne, at der skete noget magisk i foråret. Opbakningen til De Kongeblå eksploderede, og det forplantede sig direkte i spillerne, der blev båret frem – og intet tyder på, at det skulle være anderledes i den nye sæson. Lyngby Stadion er udsolgt til sæsonpremieren, og Freyr Alexandersson lægger heller ikke skjul på, at opbakningen fra lægterne kan være med til at give holdet de sidste procenter igen i denne sæson.

– Vi har en utrolig stor tro på os selv og vores egne evner, men vi ved af erfaring, hvor stor betydning sammenholdet og opbakning vi får, kan betyde for os. Jeg er virkelig glad for, at stadion bliver fyldt, og jeg tror det bliver en fantastisk kulisse. Lyngby Stadion kommer til at koge, og selvom vi naturligvis har stor respekt for F.C. København og deres kvaliteter, så tror vi på os selv og på, at alt kan ske i en sæsonpremiere. Vi glæder os helt vildt til at komme i gang, slutter Freyr Alexandersson.

Kampen mod F.C. København sparkes i gang kl. 16.00.

Freyr Alexandersson præsenteres af Ensure.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske