Akademiet blomstrer: Stor andel af spilletiden til egen avl

Akademiet i Lyngby Boldklub har længe blomstret, og i sæsonen 2022/2023 leverede talentudviklingen en stor del af spilletiden på førsteholdet.

Sæsonen 2022/2023 startede skidt, men sluttede eventyrligt, da ‘The Great Escape’ blev en realitet efter en højdramatisk kamp i AC Horsens.

Overlevelsen i det jyske står stadig lysende klart for alle i og omkring Lyngby Boldklub, men det var ikke kun på toplinjen, at sæsonen endte med at blive en stor succes.

Også når man kigger på de underliggende parametre, er der masser af glæde sig over, hvis man ser på tallene med kongeblå briller.

Unge og homegrown-spillere i fokus

I Lyngby Boldklub vil vi vores unge og talentfulde akademi-spillere, og det er derfor også med stor glæde, at vi kan berette om nogle fakta, der understøtter, at vores satsning på Akademiet giver pote.

I seneste sæson gik hele 35% af den samlede spilletid således til spillere, der har været igennem Lyngby Boldklubs kongeblå Akademi, og det er således det højeste procentvise tal i de seneste fem sæsoner. I forrige sæson lød tallet på 30,5%.

Bemærkelsesværdigt er det ligeledes, at det ikke blot er ældre spillere med en fortid på Akademiet, der har fået spilletid, men derud mange unge kongeblå talenter, der har fået og grebet chancen.

Hele 18,1% af spilletiden gik således til homegrown-spillere under 21 år, hvilket er den højeste andel i de seneste fire sæsoner. I 2021/2022-sæsonen lød tallet til sammenligning på 13,6%.

#FremtidenErKongeblå