Su-Su-Superliga: The Great Escape er en realitet

0-0 var nok, da Silkeborg IF gav os en hjælpende hånd med en 0-1-sejr i Aalborg. Dermed er Lyngby Boldklub også Superliga-hold i næste sæson.

Det var med alt på højkant for både Lyngby Boldklub og AC Horsens, da de to hold lørdag eftermiddag krydsede klinger i 3F Superligaens sidste spillerunde.

På højkant var overlevelse i 3F Superligaen, hvorfor der både var stor tænding på banen og stor stemning på lægterne allerede under opvarmningen.

Selve kampen startede da også med stor nerve, og der blev gået til den i de indledende dueller.

Om det var tempoet på kampen skal være usagt, men allerede efter fire minutter fik vi et længere ophold i kampen, da kampens dommer skadet måtte lade sig erstatte af en ny dommer i form af Mikkel Redder.

Efter 12 minutter fik vi kampens første afslutning, da en langt indkast fra hjemmeholdet efter lille ping-pong i Lyngby-feltet endte for fødderne af en gul. Afslutningen strøg dog langt forbi mål.

AC Horsens var i det hele taget mest nærgående i kampens indledning, uden at Mads Kikkenborg var i nærheden af at blive testet. Spillet omkring feltet og de sidste marginaler i duellerne, tilhørte dog hjemmeholdet.

Efter 24 minutter slap AC Horsens gennem i en friløber i venstresiden. Mads Kikkenborg kom dog godt ud af sit mål og reddede forsøget. Kort efter vinkede linjedommeren dog for offside.

AC Horsens fortsatte med at være mest på kuglen frem til kampens første halve time, men nerven i kampen var tydeligt, og begge hold kæmpede med for alvor at finde det flotte spil frem.

Lyngby Boldklub viste dog også tænder og efter 32 minutter var Frederik Gytkjær tæt på at kunne slippe igennem Horsens-defensiven. Nok engang kom ’De Gule’ dog akkurat i vejen.

De Kongeblå kom mere på bolden i denne fase af kampen, og pasningerne begyndte eftersæson at glide bedre.

Da uret krydsede de 34 minutter, fik Freyr Alexanderssons mandskab tilkendt et hjørnespark efter et fint angreb, og indlægget endte i panden på Pascal Gregor. Midterforsvareren blev dog presset hårdt i afslutningsøjeblikket, hvorfor hans forsøg strøg et godt stykke forbi mål.

Kampen fortsatte frem mod pausen i sin chancefattige gænge, men nerven i kampen var ikke til at tage fejl af på noget tidspunkt.

Grundet skaden til kampens dommer tidligt i kampen blev der lagt hele seks minutter til, og da vi gik ind i dem, lagde Kolbeinn Finnsson et godt hjørnespark ind i Horsens-feltet. Lucas Hey kom højest, men han selvom fik dirigeret bolden flot mod mål manglede forsøget kræft, hvorfor målmand Delac kunne tage sig af afslutningen uden større problemer.

Holdene gik derfor til pause uden scoringer, og da det samtidig også fortsat var 0-0 i Aalborg, var alt på spil i de sidste 45 minutter.

Lyngby Boldklub lagde bedst fra land i anden halvleg, og der var optræk til flere gode chancer i de indledende minutter. Efter fem minutter strøg AC Horsens dog afsted i en omstilling, der var tæt på at give en stor chance, men et godt returløb af Marcel Rømer forhindrede det.

De Kongeblå fortsatte dog med at sidde på spillet herefter, men det forblev for ofte lige ved og næsten ift. at omsætte det gode spil til deciderede chancer.

Efter 61 minutter kom Lyngby Boldklubs hidtil største chance. Tochi Chukwuani brød et Horsens-angreb og så blev der sat gang i en giftig omstilling. Frederik Gytkjær endte retvendt på kanten af værternes felt, hvorfra han forsøgte at liste bolden i det lange hjørne. Horsens-målmanden hev dog en fremragende redning ud af ærmet.

Dramaet tog til I de sidste 20 minutter, og efter 70 minutter satte AC Horsens gang i en omstilling, hvor Pascal Gregor måtte lave en clearing tæt under mål.

Minuttet efter eksploderede stadion i glæde, men det var ikke på grund af sprudlende fodbold. Silkeborg bragte sig nemlig i front i Aalborg og så var alle muligheder åbne for begge hold. Med uafgjort var det dog Lyngby Boldklub, der ville forblive i 3F Superligaen.

AC Horsens tog over i slutfasen, og de fik da også lagt et tryk rundt om det kongeblå felt. Med flere hjørnespark og lange indkast blev de nærgående, men aldrig for alvor farlige mod Mads Kikkenborg.

Der blev bidt negle for alle med kongeblå hjerter i slutfasen, men efter seks tillægsminutter kunne den kongeblå bænk storme ned mod de medrejsende Lyngby-fans og sammen bryde ud i jubel.

Tak til alle medrejsende fans, partnere og alle øvrige omkring Lyngby Boldklub. Fællesskabet i Lyngby Boldklub er noget unikt, og vi kunne ikke have gjort det uden netop fællesskabet!

AC Horsens – Lyngby Boldklub

03.06.23 Kl. 14:00, Nordstern Arena Horsens.

3F Superliga, 32. Spillerunde.

0-0 (0-0)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Pacal Gregor, Lucas Hey, Andreas Bjelland, Willy Kumado (73. Tobias Storm(, Kolbeinn Finnsson (88. Brian Hamalainen), Tochi Chukwuani (88. Tochu Chukwuani), Marcel Rømer, Casper ’Dani’ Winther (73. Mathias Kristensen), Sævar Magnusson, Frederik Gytkjær.

Foto: Fodboldbilleder.dk