Freyr: I vinter drømte vi om at kunne stå i den her situation

Cheftræner Freyr Alexandersson glæder sig til kampen i morgen og over, at Lyngby Boldklub efter et svært efterår alligevel kan redde sig i Superligaen på sidste spillerunde.

I efteråret var der ikke meget, der tydede på, at De Kongeblå skulle klare sig i Superligaen.

Efter en forrygende forårssæson, står Lyngby Boldklub dog nu alligevel på sidste spilledag med muligheden for at klatre op på den rigtige side af nedrykningsstregen, og det var ifølge cheftræner Freyr Alexandersson både et scenarie man drømte om, men også internt i den grad troede på.

– Jeg tror alle i klubben ville have taget det her scenarie, hvis vi fik stillet det op i vinter. Jeg føler dog alligevel, at vi har haft en stor tro på det hele tiden. Vi har hele tiden følt, at vi kunne være i spil indtil sidste spillerunde, og selvom vi er afhængige af et andet resultat, så er vi præcis der, hvor vi i vinter kunne drømme om at være, fortæller islændingen, som føler, at han råder over en trup i perfekt balance forud for lørdagens kamp.

– Jeg har godt kunne mærke på klubben og fansene, at der er noget stort på spil på lørdag, og det er kun fedt. Jeg mærker det dog ikke i truppen. Der er det lidt, som det har været i de sidste mange uger. Vi har vænnet os til at spille finaler uge efter uge. Så rytmen og stemningen er den samme op til kampen, men vi er selvfølgelig ekstra tændte i morgen. Vi glæder os helt vildt til at komme ud og spille den her kamp.

Lyngby Boldklub kan ikke selv afgøre, om den står på 3F Superliga eller 1. division efter sommerferien. De Kongeblå er afhængige af, at AaB ikke vinder deres kamp i Aalborg mod Silkeborg, og selvom fokus først og fremmest er på egen kamp, så skæver man naturligvis mod Aalborg undervejs.

– Vi er mere opmærksomme på den kamp, end vi normalt ville være, men det fylder ikke på en måde, hvor vi ikke stoler på, at Silkeborg selvfølgelig går på banen for at vinde den kamp. Det er ikke en nem situation for AaB – heller ikke selvom, at de er på hjemmebane. De har alt at tabe, og det ved jeg er svært at være i. Når det er sagt, så skal vi gøre vores egen ting, for hvis vi ikke gør det, så er det ligemeget, hvad der sker i Aalborg. Vi skal slutte godt af, så vi kan sige, at vi har gjort vores og være stolte over det forår, vi har sat sammen, siger Freyr Alexandersson.

Altid tæt mod AC Horsens

De seneste otte møder med AC Horsens er enten endt uafgjort eller med en sejr på ét mål til det ene af de to hold.

Cheftræneren forventer da heller ikke andet end en ny tæt kamp, hvor intensiteten og fysikken vil være stor.

– Alle kampe er tætte og fysiske, når vi møder AC Horsens, men jeg forventer, at det bliver lidt ekstra i morgen. De seneste mange kampe er blevet vundet med en ét måls margin eller endt uafgjort – det er altid sindssygt tætte kampe mellem to hold, der kender hinanden ud og ind.

– Vi ved alt, hvad de kommer med, og vi kender hver eneste af deres spillere. De har det på samme måde. Så det hele kommer ned til, hvem der håndterer situationen bedst, og hvem kommer til at udnytte sine momenter i kampen bedst, vurderer cheftræneren.

De Kongeblå bliver så langt fra de eneste, der vil kæmpe for Lyngby Boldklub i Horsens i morgen.

10 fanbusser sendes afsted fra morgenstunden, og der forventes også at komme masser af Lyngby-fans, der tager turen til det jyske selv.

Freyr Alexandersson lægger ikke skjul på, at opbakningen i Lyngby Boldklub er noget ganske særligt.

– Jeg er sindssygt stolt over den opbakning, som vi får i Horsens. Jeg synes, at vi i klubben er lykkedes med at samle hele byen, og vi har haft det højeste tilskuergennemsnit på hjemmebane nogensinde i den her sæson. At vi kommer omkring 10 busser til Horsens plus det løse – det er allerede en kæmpe sejr for klubben. Vi vil gøre alt for at sende dem alle glad hjem, slutter Freyr.

Der er kampstart kl. 14:00 i morgen.

Freyr Alexandersson præsenteres af Ensure.

Foto: Fodboldbilleder.dk