Tysk turnering venter for Akademiets ældste hold

I weekenden drager Lyngby Boldklubs U17- og U19-hold mod Tyskland, hvor de skal spille turnering. Begge hold glæder sig til international modstand og ser også frem til gode sociale oplevelser og flere dage sammen som gruppe. Her følger optakt til turene og øvrig Akademi-aktivitet over weekenden.

Sidste år formåede U17-holdet at vinde selvsamme turnering og har derfor sat baren højt for sig selv og egne præstationer. Og selvom der i høj grad er et socialt formål med turen, er det bestemt også en trup og stab, der glæder sig til at skulle forsøge at forsvare titlen.

Det bliver formentlig ikke nogen let opgave for U17-holdet, som blandt andet er kommet i gruppe med tyske Arminia Bielefeld, der netop har vundet U17 Bundesligaen. Der venter derfor en rigtig god udfordring for spillere og trænere. Lyngby skal også op imod det lokale hold Vfl Theesen og polske Slask Wroclaw.

Cheftræner Azad Corlu ser frem til turneringen og fire hele dage, hvor trup og stab er samlet.

– De vigtigste formål for turen er, at spillerne bruger en masse tid sammen på og uden for banen og lærer hinanden endnu bedre at kende. Fodboldmæssigt ved vi, at vi kommer til at møde noget helt andet, end vi er vant til. Tyske hold presser og genpresser meget intenst, så det er noget vi skal kunne matche og tilpasse os hurtigt, siger Azad Corlu.

Afslutning på et stærkt U19-år

U19-mandskabet tager også turen til Tyskland, som bliver en af fodboldårets sidste aktiviteter for gruppen, inden der skal sættes punktum på en imponerende sæson. Også her er der et todelt formål med turen, som skal give både sportslige og sociale oplevelser.

– Der er helt sikkert et socialt output med sådan en tur. For mange af spillerne er det den sidste udlandstur som ungdomsspiller i klubben, så det er en god måde at få afsluttet en flot sæson og nyde hinandens selskab, udtalte Mads Kristensen.

Sportsligt ser staben også stor værdi i, at spillerne kommer til udlandet og spiller i andre rammer og mod nye modstandere. Der venter også en udfordring i turneringsformatet, hvor det handler om at komme godt fra start, hvis holdet vil spille med, der hvor det er sjovest. Og det er selvfølgelig en ambition for turen.

– Vi skal performe i samtlige kampe og samtlige minutter lige fra starten, for med sådan en turnering kan man risikere at være ude før man ser sig om. Det er korte kampe, og det kalder selvfølgelig på stor koncentration fra os, lød det fra cheftræneren.

Akademiets U14-hold er også i Tyskland i weekenden til endagsstævne i Kiel, mens U15, efter længere pause fra ligakampe, skal i aktion mod Sønderjyske på udebane.

Akademiet præsenteres af Sydbank.