Sent straffe gav snævert nederlag i Aalborg

Lyngby Boldklub leverede langt henad vejen en god præstation ude mod AaB, men et straffespark gav hjemmeholdet en smal 1-0-sejr.

Betydning af dagens kamp var ikke til at tage fejl af før opgøret blev fløjtet i gang, men også efter første fløjt, lignede det en kamp fuld af nerve og en vis nervøsitet.

Chancerne lod derfor vente på sig i kampens indledning, omend der langsomt blev åbnet op for posen i løbet af de første 45 minutter.

Begge hold stod solidt defensivt, men det var Lyngby Boldklub der lagde bedst for land og havde mest bud efter kampens første rigtige chance. Blokeringer og en lidt uskarpe sidste afleveringer i AaB-feltet forhindrede det dog i sidste ende.

I modsatte ende stod Lyngby-drengene bundsolidt, og AaB var ikke for alvor farlige mod Mads Kikkenborgs mål.

Efter et kvarters tid fik Petur Knudsen forlænget et indlæg til bagerste stolpe, hvor Tobias Storm tog chancen fra en spids vinkel med en fladt afslutning. Bolden blev dog blokeret før, at den nåede at teste AaB-målmanden, Nico Mantl.

Få minutter senere fik AaB tilspillet sig deres første mulighed, igen uden at det for alvor blev farligt. Lyngby Boldklub smed en bold foran eget felt, og så drev Allan Sousa bolden på tværs af feltet. Sousas afslutning blev dog blokeret til hjørnespark.

Generelt var kampen fuld af nerve, og det var småt med reelle chancer i kampens første fase.

Efter 27 minutter kom kampens foreløbigt største chance, og den tilfaldt Lyngby Boldklub. Mads Kikkenborg slog en god lang aflevering på ydersiden af AaB-defensiven, og så kunne Frederik Gytkjær udfordrer en-mod-en og trække ind i banen. Gytkjær tog chancen mod det lange hjørne, men målmanden havde læst afslutningen og reddede til hjørnespark.

Lyngby-chancen åbnede en tand mere op for chancerne, og man sad også med fornemmelsen af, at første halvleg var på De Kongeblås præmisser.

Efter 33 minutter slog Brian Hamalainen et skarpt frispark ind i AaB-feltet, hvor Peter Knudsen kom højest og headede mod kassen. AaB-målmanden kunne dog uden større problemer vippe bolden ud til hjørnespark.

To minutter senere kom Lyngby Boldklub frem til en ny stor chance, da Frederik Gytkjær blev retvendt mod AaB-målet. I stedet for at tage chancen mod mål spillede Gytkjær dog bolden på tværs til Petur Knudsen, som fra en spids vinkel sendte bolden forbi mål.

Det var dog AaB, der gik til pause med 1. halvleg sidste chance, og det var en stor en af slagsen. En tilbagelægning fik for lidt i Lyngby-defensiven, og så kunne AaB’s Louka Prip tage imod en stor chance. Brian Hamalainen og Pascal Gregor kunne dog i samarbejde presse Prip, så afslutningen blev sendt forbi kassen.

Dermed gik begge hold målløse til pause.

Hvor Lyngby havde haft mest momentum i første halvleg, var kampbilledet et andet i starten af anden halvleg.

Hjemmeholdet kæmpede dog fortsat gevaldigt med at skabe store chancer i åbent spil, hvorfor det ikke var specielt overraskende, at der skulle en dødbold til for at få hjemmepublikummet op af stolene.

AaB blev tilkendt et frispark på kanten af Lyngby-feltet, og det tog Allan Sousa sig af. Flere i Aalborg Portland Park så forsøget i nettet, men heldigvis blafrede nettet kun, fordi bolden kyssede nettagett, da den strøg snært over Kikkenborgs mål.

AaB fortsatte med at have momentum og være mest på bolden, men store chancer kneb det fortsat med i denne fase af kampen.

Lyngby Boldklub lå nu i højere grad og kørte på omstillinger, og det var ved at give mål, da Sævar Magnusson hentede en lang bold på mållinjen, og sparkede bolden hårdt ind på målmanden. Returen røg ud til Marcel Rømer, der tvang målmanden ud i en god fodparade.

AaB blev langsomt mere nærgående, men en afslutning lige på Kikkenborg fra Lucas Andersen og et forsøg fra en spids vinkel kort efter, var det farligste hjemmeholdet kom frem til i denne fase.

Med små 20 minutter igen lignede det efterhånden, at der skulle noget særligt til for at bryde dødvandet på måltavlen, og det var netop det der skete med et kvarter tilbage, da VAR blev taget i brug og gav AaB et straffespark.

Allan Sousa eksekverede I sikker stil til 1-0.

Dermed var der blæst til angreb for De Kongeblå, og med 10 minutter igen kom Frederik Gytkjær frem til en løs bold i AaB-feltet. Afslutningen fra noget nær nul grader strøg dog i sidenettet.

Efter 85 minutter pressede Lyngby Boldklub på rundt om AaB-feltet med både hjørnespark og lange indkast, og det førte til en løs bold, som ’Dani’ halvflugtede på fra buen på AaB’s felt. Bolden hoppede en enkelt gang inden, at den tog ydersiden af stolpen.

Dommeren lagde hele otte minutter til, og Frederik Gytkjær udnyttede tiden til at skabe sig en ganske god chance på en løs bold i feltet. Desværre var AaB-målmanden igen vågen og hev en fin redning frem.

Det blev ikke til flere mål i Aalborg, hvorfor hjemmeholdet kunne notere en 1-0-sejr.

Næste opgave for Lyngby Boldklub er på søndag, hvor FC Midtjylland gæster Lyngby Stadion.

AaB – Lyngby Boldklub

30.04.23 Kl. 14:00 på Aalborg Portland Park

3F Superligaen, 27. Spillerunde.

1-0 (0-0)

1-0, Allan Sousa, Straffespark (75 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Tobias Storm, Lucas Hey, Pascal Gregor, Brian Hamalainen, Kolbeinn Finnsson (77. Sanders Ngabo), Tochi Chukwuani (85. Mathias Kristensen), Marcel Rømer (77. Casper ’Dani’ Winther), Sævar Magnusson, Peter Knudsen (68. Rezan Corlu), Frederik Gytkjær.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske