Riis: Skønt at være tilbage

Kristian Riis fik søndag comeback for Lyngby Boldklub efter et langt skadesforløb, og midterforsvareren glæder sig over at være tilbage.

I 2021/2022 sæsonen i NordicBet Ligaen, havde Kristian Riis en stor aktie i, at Lyngby Boldklub kunne vende tilbage til Superligaen.

Efter få kampe i Superligaen kom Kristian Riis dog til skade, og han blev meldt ude i minimum resten af 2022. Sidenhen fulgte et par tilbagefald, hvorfor Riis først fik comeback i søndags mod AC Horsens.

De syv måneder på sidelinjen har ifølge midterforsvareren været en hård omgang, hvor han dog har fået stor opbakning fra det særlige fællesskab, der er i Lyngby Boldklub.

– Det har selvfølgelig været en svær omgang. Der har været perioder med fremgang, men også de her naturlige perioder, hvor der så er lidt tilbagefald, som det ofte er med de her længerevarende skader. Det har været mentalt hårdt ikke at være en del af træningsgruppen, som man er, når man er fit, men jeg er utrolig glad for at være kommet igennem og nu er ude på den anden side, siger Kristian Riis inden, at han fortsætter.

– Alle omkring holdet har været gode til at være nysgerrige omkring min skade, og hele tiden have et øje på, at jeg selvfølgelig stadig var en del af truppen. Men det er selvfølgelig aldrig det samme, når man bruger tid i gym i stedet for at fejre sejre eller tale nederlag igennem. Det har været træls at skulle igennem, men når nu det skulle være, så har den del af forløbet været rigtig godt. Fællesskabet i Lyngby Boldklub er noget specielt, og det har jeg også kunne mærke.

En forløsning at være tilbage

Skadesforløbet var ikke det første, som Kristian Riis har været igennem, og selvom rutine inden for at have skader næppe kan siges at være en positiv ting, har Riis alligevel kunne bruge sine erfaringer i forløbet.

– Jeg følte, at jeg var inde i en rigtig god periode, da skaden skete, så det var selvfølgelig et slag, da jeg fik meldingen om skadens omfang. Jeg tror dog på, at det handler om at acceptere tingenes tilstand og så komme igennem.

– Jeg forsøgte at drage nogle af de gode ting, som fungerede for mig i seneste skadesforløb, og bruge det igen, men det er altid svært, når man står midt i det. Det er næsten uundgåeligt ikke at blive ramt af en lille mental nedtur undervejs. Alligevel synes jeg dog, at jeg har lært af mine skadesperioder, så jeg er kommer godt igennem det her, siger Riis.

Søndag eftermiddag skulle føringen mod AC Horsens kriges hjem, og til det formål kom Kristian Riis på banen i opgørets sidste minutter.

Comebacket var selvsagt specielt for midterforsvareren.

– Det var skønt at være tilbage. Det er noget, jeg har kæmpet for rigtig længe, så det var selvfølgelig et stort øjeblik for mig og en forløsning. Når man er ude på den anden side, så synes man jo, at det har været alt det hårde slid værd, siger Riis før, at han fortæller om målet for resten af sæsonen.

– Der er selvfølgelig stadig et stykke vej før, at jeg personligt føler mig helt i topform, men det går bestemt den rigtige vej. Jeg føler, at jeg er et godt sted, og jeg er både glad og fit. Jeg skal ind og bidrage med en masse energi og positivitet her i resten af sæsonen, og så skal vi sammen ud at gøre det her comeback færdigt, så vi kan blive i Superligaen, slutter han.

Næste opgave for Kristian Riis og resten af Lyngby Boldklub er mandag, hvor OB venter på udebane.

Kristian Riis præsenteres af Onboarding 2 Denmark.