U13-talenterne til turnering i Holland

Lyngby Boldklubs yngste Akademi-talenter brugte påsken på en god og lærerig tur til turnering i Holland.

Påskedagene bød på en spændende udlandstur for akademiets U13-hold, som tog til Breda for at spille VV Baronie Cup. De unge akademi-spillere var placeret i en stærk gruppe, hvor NAC Breda, West Ham og KAA Gent ventede.

U13 åbnede turneringen mod førstnævnte. Kampen blev lidt af en rutsjebanetur, hvor spillet bølgede frem og tilbage mellem de to hold. Lyngby kom bagud 2-0 efter en usikker start, hvor spillet ikke fungerede. Midtvejs i kampen fik holdet dog spillet sig varme og formåede på 15 rigtig gode minutter at spille sig til en 3-2 føring. Desværre vendte tingene igen 180 grader, og til slut var Breda skarpe og endte med at vinde kampen 5-3.

Den turbulente start på turneringen skulle vendes mod West Ham et par timer senere. Det var en opgave, som U13-holdet var mere end klar til, og efter en fremragende 1. halvleg gik holdet til pause med en føring på 3-0. 2. halvleg var mere lige og West Ham fik reduceret til 3-1, som også blev kampens slutresultat. Det var en kamp på øverste hylde, hvor 1. halvleg bød på flot offensiv fodbold, mens spillerne i 2. halvleg øvede sig i at kontrollere kampen med bolden og samtidig formåede at forsvare sig forbilledligt mod et hold, der stort set kun spillede lange bolde mod to store og hurtige angribere.

Sidste gruppekamp blev spillet mod KAA Gent, som havde vundet deres to første kampe. Med en sejr var det dog muligt for Lyngby-holdet at toppe gruppen. Lyngbys spillere leverede igen en rigtig flot kamp og havde flere store chancer undervejs til at bringe sig foran – desværre manglede skarpheden. Midt i 2. halvleg opstod en god chance til Lyngby, hvor en spiller blev nedlagt i feltet. Dommeren fløjtede ikke, og på den efterfølgende omstilling satte Gent et flot angreb op og bragte sig foran 1-0. 10 minutter efter kom straffesparket til Lyngby, og der blev udlignet til 1-1. I forsøget på at hente sejren kastede spillere og trænere alt frem, og i det sidste minut fik Gent endnu en omstillingsmulighed, som de udnyttede til at vinde kampen 2-1. Lyngby endte dermed som gruppens nummer 3.

En begivenhedsrig første dag var slut, og selvom resultaterne ikke endte som ønsket, fik spillerne alligevel vist gode præstationer mod stærke modstandere.

Ved turneringens dag 2 startede Lyngby ud mod det lokale hold VV Baronie. Det blev til en sikker sejr på 4-0, hvor holdet var i kontrol fra start til slut. Det hele sluttede med et dansk opgør mod OB, som viste sig at blive en meget fysisk kamp, hvor Lyngby aldrig rigtig fik spillet til at køre. Den sluttede 2-0 til OB.

I kan se flere gode billeder fra turen herunder.

Akademiet præsenteres af Sydbank.