Bag om Akademiet: Optakt til U14-holdets forår

Efter en lang vinterpause starter Lyngby Boldklubs U14-drenge på lørdag deres forårssæson mod B.93. De unge kongeblå drenge har haft en forrygende opstart.

Lyngby Boldklubs U14-talenter starter i den kommende weekend forårssæsonen med en udekamp mod B.93. Forud er gået en lang, men fantastisk opstart.

Den lange pause har givet masser af ro til udvikling, men også masser af kampe, så alle har kunne vise sig flot frem. U14-cheftræner Bertram Gylling glæder sig over opstarten.

– Vi har haft en god opstart, vi har trænet og spillet rigtig meget. Vi er blevet skarpere på måden vi gerne vil spille på, og hvilke forventninger vi har til os selv på banen. Jeg synes drengene står rigtig skarpt, både individuelt og som hold, siger Bertram Gylling, som ligeledes ser en stor fodboldsult hos sine unge drenge.

– Det er en årgang som elsker at træne og rigtig gerne vil spille meget. Derudover har vi spillet 15 træningskampe inden sæsonstart på lørdag. Vi har både haft midtuge og weekendkampe, som hele tiden har givet drengene nye udfordringer at forholde sig til.

– Vi har rigtig gerne ville matche drengene mod forskellige modstandere. Hvilket har betydet, at vi har mødt en del nordiske modstandere, ved siden af de danske hold. Det har givet os en masse gode erfaringer, specielt at spille mod de svenske hold, da de har en anderledes tilgang til måden at spille på, end vi har i Danmark. Alt i alt har vi haft en fantastisk optakt til foråret, og alle er helt klar til weekenden, fortæller cheftræneren.

Træning og udvikling i fokus

Lørdag er der for første gang i 2023 point på spil, og selvom det naturligvis altid er sjovest at vinde, er det udviklingen på træningsbanen, der er i højsædet.

– Succeskriteriet for U14-foråret er at man kan se en fortsat udvikling i vores spil. Vi har nogle faser vi gerne vil blive bedre i, fx vores afslutningsspil, hvor vi er blevet rigtig gode til at komme til chancer, men skal være skarpere på vores principper i feltet. Derudover er naturligt vigtigt for os, at vi kan se drengene fortsat udvikler sig og får en masse gode oplevelser, hvor de bliver matchet godt.

– Vi vægter udviklingen højt og planlægger kampe og træning så både holdet og spillerne individuelt kan blive bedst muligt. Derfor er kampene også en arena, hvor vi gerne vil se, at drengene er modige og spiller efter vores aftaler og principper. Ved at fokusere på at træne godt og udvikle os, gør det forhåbentlig at vi over tid kan vinde kampe, da vi bliver skarpere på vores måde at spille på. Det vigtigste for os er dog, at drengene udvikler sig, så de enten kan komme på førsteholdet eller blive solgt til udlandet, slutter Bertram Gylling.

Du kan se weekendens program for Lyngby Boldklubs Akademi herunder.

Akademiet præsenteres af Sydbank.