Ulvene blev tæmmet: 1-3-sejr i Herning

Lyngby Boldklub leverede en ny forrygende præstation, da FC Midtjylland hjemme i egen hule blev besejret med 1-3.

Det var noget af en præstation, der skulle følges op på for Lyngby Boldklub, da sidste weekends sejr på 1-0 over Brøndby IF skulle følges op i Herning mod FC Midtjylland.

Det blev den dog i den grad af Freyr Alexanderssons mandskab, da FC Midtjylland hjemme på eget græs blev besejret med 1-3.

På et tætpakket og råkoldt MCH Arena trak ’vikingerne’ det længste strå, og  det var da også Lyngby Boldklub, der trods et spilovertag til hjemmeholdet, først gjorde tilnærmelser mod et tidligt føringsmål.

En FCM-tilbagelægning var lige ved at få for lidt tilbage mod Jonas Løssl, hvorfor Alfred Finnbogason var tæt på at opsnappe kuglen. Løssl nåede dog akkurat først på bolden.

FC Midtjylland var mest på bolden i starten af kampen, men Lyngby-defensiven stod bomstærkt og gjorde det svært for hjemmeholdet.

Efter 11 minutter kom ’Ulvene’ for første gang frem til en chance, da Gustav Isaksen trak ind fra højresiden og klappede fladt mod mål. Afslutningen manglede dog fart, hvorfor den ingen sad var for Mads Kikkenborg.

Lyngby Boldklub åd sig langsomt mere ind i kampen, og kombinationerne flød bedre og bedre. Det førte til, at De Kongeblå efter 16 minutter kunne bringe sig i front.

Pascal Gregor spillede en fantastisk bold i dybden til Alfred Finnbogason, som fra mållinjen forsøgte at finde Frederik Gytkjær i feltet. Midtjylland kom først på bolden, der dog røg ud til Sævar Magnusson, som resolut hamrede bolden i det lange hjørne til 0-1.

Kampen udviklede sig herefter tæt, om end det igen var hjemmeholdet, der var mest i boldbesiddelse. Et utroligt godt forberedt Lyngby-mandskab gjorde det dog svært for værterne, der sled gevaldigt med at skabe chancer.

Tættest på en udligning i første halvleg var Aral Simsir, som tog chancen fra kanten af Lyngby-feltet, men forsøget gik et godt stykke forbi mål.

I stedet var det Lyngby Boldklub, der burde have udbygget føringen kort før pausen.

Først lagde Tochi Chukwuani et godt indlæg til rette for Frederik Gytkjær, som ikke nåede at opfange, hvor fri han var i situationen, hvorfor det blot blev til et blødt hovedstød, som Jonas Løssl kunne tage sig af.

Anderledes testet blev FCM-målmanden få minutter senere, da Lyngby Boldklub satte gang i et nyt mønsterangreb, der endte med et forsøg fra kanten af feltet fra Dani. Afslutningen fejlede ikke det store, men målmanden hev en stor redning ud af ærmet.

Pauseføringen kunne der dog ikke pilles ved, hvorfor Lyngby Boldklub gik til pause med en fortjent 0-1-føring.

FC Midtjylland kom stærkt ud til anden halvleg, og de fik lagt et pres rundt om Lyngby-feltet, uden at de dog for alvor fik tilspillet sig store chancer. Isaksen bød sig til efter 51 minutter, da han snød et par mand i Lyngby-feltet, men Mads Kikkenborg klarede situationen fra en spids vinkel.

Efter 56 minutter gik den dog ikke længere. Hjemmeholdets Aral Simsir blev af Kristoffer Olson spillet fri midt for mål, og så kunne han uden chance for Kikkenborg sparke bolden i det lange hjørne til 1-1.

Havde man troet, at Lyngby Boldklub herefter ville blive blæst bagover, tog man dog i den grad fejl.

Efter ca. en times spilletid fik både Kolbeinn Finnsson og Sævar Magnusson kæmpe muligheder for på ny at bringe De Kongeblå i spids. Finnssons afslutning strøg dog i sidenettet, imens Sævar Magnusson måtte se en afslutning reddet på stregen efter, at han ellers havde rundet Jonas Løssl.

Lyngby Boldklub var i denne fase af kampen fuldt på omgangshøjde med hjemmeholdet, og i takt med, at FC Midtjylland blev pisket frem ad banen for at få de tre point, blev der mere og mere plads til den giftige Lyngby-offensiv.

Plads var dog ikke det, der var mest af, da Kolbeinn Finnsson slog et godt hjørnespark tæt under FC Midtjyllands mål. Tobias Storm kom først på bolden omkring det lille felt, men hårdt presset headede han forbi mål.

De helt store chancer til Lyngby Boldklub lå og lurede, men i stedet var det Gustav Isaksen, som var tæt på at gøre det til 2-1 til hjemmeholdet, da han driblede sig vej gennem det kongeblå forsvar og hamrede bolden på overliggeren.

I stedet gik det Lyngbys vej i slutfasen.

Efter 80 minutter vandt Kolbeinn Finnsson en vigtig tackling omkring midtjydernes felt, og så kunne han finde sin landsmand Sævar Magnusson på kanten af feltet. Magnusson hamrede bolden ned i hjørnet uden chance for Jonas Løssl, og så var Lyngby Boldklub igen i front.

To minutter senere blev ondt værre for hjemmeholdet, da indskiftede Junior Brumado fik sit andet gule kort og dermed marchordre.

FC Midtjylland blev trods udvisningen mere og mere desperate for at jage udligningen, og efter 85 minutter udnyttede Lyngby Boldklub igen pladsen til at komme på tavlen.

Indskiftede Marcel Rømer fandt Alfred Finnbogason, som klogt spillede Frederik Gytkjær spejlblank igennem med Midtjylland-målmanden.

Gytkjær svigtede ikke, men gjorde det i sikker stil til 1-3.

Midtjylland pressede på i slutfasen, men Lyngby-defensiven havde styr på sagerne, og så kunne jublen bryde løs efter fem minutters tillægstid.

Med 1-3-sejren er der nu lagt op til en spændende næste kamp, når AC Horsens gæster Lyngby Stadion på søndag.

FC Midtjylland – Lyngby BK

12.03.23 Kl. 14:00 på MCH Arena

21.Spillerunde i 3F Superligaen

1-1 (0-1)

0-1, Sævar Magnusson (16 min)

1-1, Aral Simsir (57 min)

1-2, Sævar Magnusson (79 min)

1-3, Frederik Gytkjær (86 min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Tobias Storm, Andreas Bjelland, Lucas Hey, Pascal Gregor, Kolbeinn Finnsson, Tochi Chukwuani (66. Marcel Rømer), Dani (78. Parfait Bizoza), Sævar Magnusson (89. Willy Kumado), Alfred Finnbogason (89. Rezan Corlu), Frederik Gytkjær.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske