Bag om Akademiet: Optakt til U15-foråret

Lørdag er vores U15-drenge tilbage i aktion, når de åbner foråret ude mod Silkeborg. Her kan du blive klogere på de unge drenges fremragende vinteropstart og tankerne bag den.

U19 og U17-holdene har allerede åbnet forårssæsonen for vores akademi, men den kommende lørdag skal også de talentfulde U15-drenge i aktion, når turen går til Silkeborg.

Herunder kan du blive klogere på den positive vinteropstart, som U15-drengene har haft forud for forårspremieren.

Opstarten har været fornøjelse

Lyngby Boldklub U15-talenter sluttede efteråret for små tre måneder siden, og det var med en hidsig 7-5-sejr over SønderjyskE, hvilket placerede de kongeblå talenter på en sjetteplads hen over vinteren.

U15-mandskabet spillede i det hele taget et flot efterår, hvor de efter en resultatmæssig shaky start, endte med at gå ubesejret gennem de sidste otte kampe.

Positiviteten er blevet taget med ind i det nye år, hvor drengene ifølge cheftræner for U15, Younes Pedersen, har været en sand fornøjelse at arbejde med.

– Opstarten har været rigtig god. Vi har prioriteret at drengene er blevet matchet mod hold, de normalt ikke møder, så vi har haft de svenske hold Kalmar, Mjällby og Malmö FF på besøg, samtidig med at vi har været i Hamburg og møde HSV.

– Drengene har taget gode skridt. Særligt synes jeg vi har rykket os i vores positionsspil og vores gennembrudsspil, hvilket også har været vores helt store ambition at blive bedre til. Generelt er det en gruppe, der træner rigtig godt og er meget ærgerrige samt nysgerrige i både træning og videoevaluering. Så det har været en fornøjelse de første to måneder af året, siger Younes Pedersen.

Værdier og spillestil i højsædet

U15-holdet leverede som tidligere beskrevet et resultatmæssigt flot efterår, men selvom holdet naturligvis vil vinde, hver gang det går på banen, så er det andre elementer end blot weekendens tre point, der er i fokus.

De særlige Lyngby Boldklub-værdier og spillestilen skal nemlig først og fremmest ind under huden på drengene.

– Det allervigtigste for os som talentudviklere er, at de enkelte spillere bliver dygtigere og bliver gjort så godt klar til det næste niveau, i dette tilfælde U17, som muligt. Samtidig er det vigtigt, at drengene får vores værdier og spillestil ind under huden og er afklaret med, hvordan vi optræder og spiller fodbold i Lyngby. Så det er vores drøm hver eneste dag, at de er en lille smule bedre end dagen før. Enten ved at de har lært noget nyt eller, at de formår at eksekvere de ting, de tidligere har lært i et endnu højere tempo end dagen før, fortæller cheftræneren inden, at han fortæller om ambitionerne for det kommende forår.

– Ambitionen er at blive bedre dag for dag. Vores fokus bliver fortsat på, hvordan vi kan skabe endnu flere og større chancer i både etableret spil og i vores omstillinger. Samtidig skal vi sikre en god balance i holdet, så vi er svære at spille imod, når modstanderen har bolden eller vi selv angriber, så vi omvendt ikke bliver for lette at lave chancer på. Så hver dag handler om at komme op i et højere tempo og blive endnu dygtigere fodboldspillere.

– Jeg synes, at opstarten har været rigtig, rigtig god, og man kan se, at drengene hele tiden rykker sig. Vi glæder os til weekendens kamp mod Silkeborg, som vi altid spiller nogle fede kampe mod, slutter Younes Pedersen.

Akademiet præsenteres af Sydbank.

Foto: Fodboldbilleder.dk