U19 sejrede i forårspremieren

Lyngby Boldklubs ældste akademihold sparkede søndag foråret i gang, og det blev med en 2-3-sejr ude over Vejle BK.

Det var ikke kun Superliga-mandskabet, der fik sat flot gang i forårssæsonen i weekenden.

Også vores talentfulde U19-mandskab var i kamp, da de havde taget turen til Nørreskoven, hvor Vejle BK ventede til årets første U19-ligakamp.

De unge kongeblå talenter havde i ugens løb haft en fantastisk tur til Grækenland, hvor U19-cheftræner Mads Kristensen udtalte, at sammenholdet var utroligt i truppen – det kom igen til udtryk søndag eftermiddag, hvor holdet måtte stå imod inden, at sejren kom i hus.

Det startede ellers forrygende for Lyngby-drengene.

Allerede efter 12 minutter bragte Jeffrey Adjei-Broni de kongeblå i front. Få minutter senere fik hjemmeholdet dog bragt balance i regnskabet.

De første 45 minutter var i det hele taget en ganske jævnbyrdig kamp, hvor Lyngby Boldklub dog havde et lille overtag i chancer.

Det var derfor heller ikke ufortjent, da Peter Langhoff efter 43 minutter på ny kunne bringe Lyngby i front, hvorfor vi kunne gå til pause med en 1-2-føring.

Lyngby Boldklub var fint i kontrol i anden halvleg indtil, at Vejle efter 67 minutter fik udlignet til 2-2. Lyngby-drengene har fået en del nye spillere – både oprykket fra egne rækker og nogle tilført udefra – og det blev i denne fase af kampen tydeligt, at der stadig er ben at gå på i forhold til relationerne på holdet.

Sammenholdet, de individuelle kvaliteter og strukturen på holdet gjorde dog, at holdet fik stået imod i en svær periode efter udligningen.

U19-trænerteamet, der består af cheftræner Mads Kristensen og assistent Christoffer Ebbe Olsen, skiftede i de sidste 20 minutter formation, og det var med til at Lyngby Boldklub mod slutningen igen fik overtaget.

Det blev til flere store chancer i slutfasen inden, at Jeffrey Adjei-Broni kort inden dommerens tillægstid blev matchvinder med sit andet mål i kampen og dermed sikrede Lyngby Boldklub en flot start på forårssæsonen med en 2-3-sejr.

Cheftræneren om sejren

Cheftræner Mads Kristensen var efter sejren naturligvis glad for de tre point og ikke mindst præstationen fra sine unge talenter.

– Jeg synes, at det er fortjent, at vi får alle tre point, men cadeau til Vejle for at gøre det rigtig svært for os. De kom med et rigtig godt hold, og de var især relationelt en mundfuld for os i perioder, siger cheftræneren inden, at han fortsætter.

– Vi skifter system i sidste halvdel af anden halvleg, og det synes jeg er med til at tippe kampen over på vores side. Vi overtager fuldstændig momentum, og så kan ’Papa’ fuldt fortjent afgøre det til vores fordel til sidst. Det var i det hele taget en flot kamp af drengene, der stadig er ved at finde hinanden efter tilgange her i pausen. Det var især dejligt at se, at en af vores nyoprykkede U17-drenge starte inde og gøre det fremragende. Det vidner om det utroligt flotte arbejde, der bliver lavet hele vejen rundt på akademiet, slutter han.

Næste opgave for U19-mandskabet lørdag, hvor Randers Freja gæster Lundtofte. Kampen spilles 12:15.

Akademiet præsenteres af Sydbank.

Vejle BK – Lyngby Boldklub

19.02.23 Kl. 12:30 i VB Parken

U19 Ligaen, 14. spillerunde.

2-3 (1-2)

0-1, Jeffrey Adjei-Broni (12 min)

1-1, Christian Gammelgaard Grøndal (18 min)

1-2, Peter Langhoff (41 min)