Finnbogason-kasse sikrede point i rivalopgøret

Alfred Finnbogason sikrede med en sen scoring et enkelt point, da Lyngby Boldklub her til eftermiddag spillede 1-1 mod FC Nordsjælland.

Hele 6.785 tilskuere var mødt op på Lyngby Stadion til forårspremieren mod lokalrivalerne fra FC Nordsjælland, og langt størstedelen fik noget at smile over på vej hjem.

Stemningen var intens fra start til slut, og der var smæk på duellerne opgøret igennem.

Lyngby Boldklub startede spillemæssigt bedst, og inden for de første fem minutter kom hjemmeholdet til et par gode tilbud for et tidligt føringsmål.

Tobias Storm startede på højreback, og få minutter inde i kampen blev han sendt godt igennem i højresiden. Storm kunne have gået på mål, men valgte uselvisk at sende bolden på tværs gennem feltet. En Nordsjælland-spiller kom dog desværre i vejen, hvorfor det i stedet blev til et hjørnespark.

Hjørnesparket blev sendt til bagerste stang, hvor Sævar Magnusson kom frem til en stor chance. Islændingen fik dog i denne omgang ikke ordentligt træf på kuglen, hvorfor gæsterne slap med skrækken.

Efter en lige åbning på kampen, fik 3F Superligaens førerhold overtaget en anelse.

Efter 13 minutter blev Emiliano Marcondes sendt igennem i højresiden, og fra en spids vinkel var han tæt på at kunne sætte Mads Kikkenborg på prøve. En velspillende Lucas Hey kom dog i vejen i sidste øjeblik.

Få minutter efter fik Nordsjælland bolden i nettet, men dommeren havde heldigvis kort forinden fløjtet for farligt spil mod en Lyngby-spiller.

Tæt på mål til gæsterne var det dog også efter 20 minutter, da Nuameh modtog en aflevering fra mållinjen af Marcondes. Nuameh fik på ekvilibristisk vis smidt sig bagover med en afslutning, der dog heldigvis strøg snært forbi mål.

Få minutter senere var det så Wahid Faghir, som trykkede af mod kassen, men denne gang fandt Mads Kikkenborg en klasseredning frem inde på stregen.

Efter en god FCN-periode sled Lyngby Boldklub sig tilbage i opgøret, og Marcel Rømer havde små 10 minutter før pausefløjt bud efter et føringsmål til hjemmeholdet. Lyngby blev tilkendt et frispark i højresiden, men i stedet for at sende bolden i feltet, spillede Rezan Corlu klogt bolden skråt bagud til Rømer på kanten af feltet. Rømers afslutning tvang gæsternes målmand, Andreas Hansen, til en fin redning ved foden af den ene stolpe.

Tæt på Lyngby-scoring var det også fem minutter før pausefløjt, da Tobias Storm i en lignende situation fra kampens indledning igen blev sendt op ad sin højrekant. Denne gang gik Storm dog på mål, men igen fandt målmand Andreas Hansen en god redning frem.

Minuttet efter bød gæsternes Mads Bidstrup sig til efter et par gode detaljer på kanten af Lyngby-feltet, men hans afslutning strøg over kassen.

Dermed gik begge hold til pause uden mål.

Efter en ganske chancerig første halvleg, var der en anelse mere ro på i størstedelen af anden halvleg.

Nordsjællands Martin Frese kom efter 55 minutter først på et indlæg ved bagerste stang, men heldigvis manglede han skarphed i afslutningsøjeblikket.

Det gjorde Wahid Faghir desværre ikke efter en lille time.

Emiliano Marcondes udfordrede på gæsternes højrekant, og så fik han sendt bolden fladt gennem hele Lyngby-feltet. Her dukkede Faghir op og sparkede bolden i nettet til 0-1.

Kort efter kom to debutanter på banen i form af Kolbeinn Finnsson og Parfait Bizoza, og de lavede begge et fremragende indhop, der senere skulle vise sig at blive pointgivende.

Kampen blev en lige affære mod afslutningen, og det var ikke mange chancer, det blev til i denne fase af kampen.

Efter 82 minutter blev der dog for alvor tændt op under Lyngby Stadion, da indskiftede Parfait Bizoza blev sat i scene på kanten af feltet af indskiftede Sebastian Koch. Debutantens forsøg prellede af på indersiden af stolpen, men det tændte en ild op under tilskuerne.

Lyngby Boldklub pressede på i slutfasen, og presset blev ikke mindre, da gæsternes Adama Nagalo modtog to gule kort lige efter hinanden, hvorfor han fik marchordre.

Alfred Finnbogason blev efter 70 minutter sendt på banen, og han fik en absolut afgørende fod med i kampens udfald.

I dommerens tillægstid fik Frederik Gytkjær sendt en afslutning mod mål, men for anden gang i kampen tog stolpen fra for FC Nordsjælland. Bolden dumpede dog ud for fødderne af Alfred Finnbogason, der til ekstatisk jubel kunne prikke udligningen i nettet til 1-1.

Lyngby Boldklub pressede på i slutfasen, og man sad med fornemmelsen af, at havde kampen varet fem minutter længere, så var resultatet tippet den kongeblå vej.

Det blev dog ikke til flere mål, hvorfor det hele sluttede uden vinder – 1-1.

Lyngby Boldklub – FC Nordsjælland

19.02.23 Kl. 14:00 på Lyngby Stadion

1-1 (0-1)

0-1, Wahid Faghir (58 min)

1-1, Alfred Finnbogason (90+ min)

Lyngby Boldklub: Mads Kikkenborg, Tobias Storm, Lucas Hey, Pascal Gregor, Brian Hamalainen (70. Alfred Finnbogason), Marcel Rømer, Tochi Chukwuani (59. Parfait Bizoza), Magnus Kaastrup (59. Kolbeinn Finnsson), Rezan Corlu (80. Sebastian Koch), Frederik Gytkjær, Sævar Magnusson (80. Willy Kumado).

Foto: Fodboldbilleder.dk

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske