Kalmar FF kom på inspirationsbesøg i Lyngby

For anden gang inden for knapt et halvt år, havde akademiet i sidste weekenden besøg af svenske Kalmar FF, der var på inspirationsbesøg.

Lyngby Boldklub akademiets meritter og store kvalitet er ikke blot kendt i Danmark. Også udenfor landets grænser bliver der lagt mærke til det kongeblå akademi.

Svenske Kalmar var i sensommeren 2022 på besøg med små 30 mand, og her blev der strikket et godt program sammen for vores gæster, der fik alt fra kampoplæg fra U-trænere til en længere og overordnet snak fra fodboldchef, Nicas Kjeldsen, om visioner og strategi for talentudviklingen i Lyngby Boldklub.

Lyngby Boldklubs ungdomsudviklingstræner, Marcus Oxe, udtaler om de to besøg.

– Vi både møder og sparrer ofte med hold inden for landets grænser, så det var rart at vidensdele og spille mod hold, som vi ikke normalt har berøringsflade med. U13, U14 og U15 har i denne opstart haft både norsk, svensk og tysk modstander, og jeg tror meget på, at det giver drengene og trænerne en anden stimuli end ellers. Vi var meget begejstrede for besøget fra Kalmar, og vi er glade for, at vi kunne være med til at inspirere dem i deres videre udvikling.

Også Kalmars akademidirektør, Lucas Nilsson, glæder sig over de to besøg samt inspirationen fra Lyngby Boldklub og fortæller uddybende om baggrunden for turen til Danmark.

– Vi har i de seneste par år ændret og optimeret Kalmar FF’s akademi med flere lønnede trænere og en ny strategi for, hvordan vi udvikler spillere. I august 2022 var vi på besøg i Lyngby med alle vores akademitrænere for at forankre vores nye måde at arbejde på og ikke mindst opleve et godt eksempel på, hvordan man arbejder effektivt med sit akademi. Vi var rigtig glade for besøget og der var meget vi kunne tage med os – både omkring arbejdet med helt unge talenter, men også omkring, hvordan Lyngby Boldklub arbejder med samarbejdsklubber.

– Sidste weekend var vi så tilbage – denne gang med U13, U14 og U15-holdene, der skulle møde Lyngby. Det var nogle gode kampe for os, da Lyngby er længere med arbejdet omkring de yngre talenter. Både vores trænere og spillere fik en masse ud af kampene i weekenden, og vi fik set, hvad vi skal arbejde med, og hvad vi fremover skal stræbe efter både kamp og træning. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Lyngby Boldklub for at være så venlige og imødekommende ved begge lejligheder, siger Lucas Nilsson.

Kampene mellem Lyngby Boldklub og Kalmars U13, U14 og U15-hold blev alle spillet lørdag, hvor Lyngby Boldklub viste sig skarpest i de tre kampe.

Akademiet er præsenteret af Sydbank.