Morgendagens modstander: Lær de sydkoreanske mestre at kende

Lyngby Boldklub spiller i morgen sidste kamp ved Atlantic Cup, og her venter de forsvarende sydkoreanske mestre fra Ulsan Hyundai.

Efter en begivenhedsrig træningskamp mod IF Elfsborg, venter nu træningslejrens anden og sidste kamp ved Atlantic Cup.

Modstanderen er en eksotisk en af slagsen, da det er de sydkoreanske mestre fra Ulsan Hyundai, der venter Freyr Alexanderssons mandskab. Bliv klogere på morgendagens modstander her.

Fast bestanddel af K1-toppen

Det er ikke sydkoreansk fodbold, der fylder mest i det danske mediebillede, så hvis ikke du er ekspert på morgendagens modstander, er du lovligt undskyldt.

Franchise-mandskabet Ulsan Hyundai er stiftet i 1983 under navnet Hyundai Horang-i, og allerede i de første sæsoner fik de succes. De blev således nummer tre i deres debutsæson i den sydkoreanske K League, og de vandt deres første cuptitel i 1986.

I de efterfølgende fem år rykkede franchisen to gange lokation, inden at den i 1990 landede i Ulsan, hvorfra vi kender Ulsan Hyundai, som vi kender dem i dag.

Ulsan er Sydkoreas syvende største by og ikke mindst central for flere af Hyundais store arbejdspladser. Rykningen af fodboldholdet gav derfor fin mening for ejerne af franchisen, og de har da sidenhen også nydt stor fodboldmæssig succes.

Ulsan Hyundai blev en fast del af toppen i K League 1, men vandt først deres første mesterskab i 1996, da de slog Suwon Samsung Bluewings. Efterfølgende gik franchisen ind i en mesterskabstørke imens, at de dog tog deres tredje pokaltitel i 1998.

Efter nogle år med lige ved og næsten 2. pladserne, blev de igen mestre i 2005, hvilket var der seneste mesterskab indtil 2022, hvor de endelig lykkedes med at stryge helt til top i ligaen. Året efter fik havde de et godt forløb i AFC Champions League, den asiatiske udgave af Champions League, hvor de via flot offensiv fodbold fik tilnavnet ’Gangsters of Asia’.

Ulsan Hyundai vandt desuden AFC Champions League i både 2012 og 2020.

Morgendagens modstandere er ikke endt udenfor top-to i den sydkoreanske liga siden 2018, hvorfor det er et hold, der har etableret sig som en af de bedste mandskaber i Asien.

To kampe ved Atlantic Cup

Modsat Lyngby Boldklub har Ulsan Hyundai allerede spillet to kampe ved årets Atlantic Cup.

Første møde var med Brentford B i en tæt kamp, som Ulsan Hyundai dog trak sig sejrrigt ud af med en scoring få minutter før slutfløjt.

Anden kamp var mod FC Midtjylland, hvor danskerne vandt med 1-0. Sydkoreanerne bed dog flot fra sig undervejs, og de brændte blandt andet et straffespark i første halvleg.

Truppen til kampen mod Ulsan Hyundai

Lucas Hey

Marcel Rømer

Tochi Chukwuani

Morgendagens kamp kan igen ses direkte på lyngby-boldklub.dk, da Spreadex har købt rettighederne til kampen.

Et enkelt point med hjem fra Sønderjylland

Finnsson: Vi skal være skarpe

Truppen til kampen mod Sønderjyske