Morgendagens modstander: IF Elfsborg venter ved Atlantic Cup

Træningslejrens første træningskamp står for døren, når vi i morgen møder IF Elfsborg ved Atlantic Cup.

Lyngby Boldklubs træningslejr I Portugal har fået en fantastisk start, og i morgen gælder det så den første af to træningskampe, når IF Elfsborg er modstanderen.

Bliv klogere på vores svenske modstandere og Lyngby BK-truppen til kampen herunder.

Traditionsrigt svensk mandskab

Der venter Lyngby BK en hård modstander i træningslejrens første test, når der i morgen kl. 15:30 fløjtes op til kamp mod IF Elfsborg på Estadio Municipal da Bela Vista.

IF Elfsborg har en rig historie, der går helt tilbage til 1904, hvor en gruppe unge stiftede klubben under navnet Borås Fotbollslag. To år senere skiftede klubben navn til det nuværende, IF Elfsborg.

I 1926 rykkede IF Elfsborg for første gang op i Allsvenskan og 10 år senere vandt klubben sit første mesterskab.

Klubben nød stor succes i de næste 20 år, men i starten af 1950’erne var storhedstiden ovre for denne gang, da de i 1954 rykkede ned i den næstbedste række.

I 1960 vendte IF Elfsborg dog retur til den bedste svenske række, hvorefter de i 1961 blev den første svenske klub til at vinde et mesterskab direkte efter oprykning.

’Di Gule’ fristede en lettere anonym tilværelse i den bedste række, inden at man røg ned i slutningen af 1980’erne, og først vendte retur i 1997 med mere kendte navne som daværende landsholdsspiller Anders Svensson og Tobias Linderoth, som fik en flot karriere i F.C. København.

Klubben byggede i 2005 deres nye stadion, Borås Arena, hvor de blot et år senere kunne fejre et nyt svensk mesterskab, og sidenhen har de fejret flotte triumfer i også europæisk fodbold, hvor det blandt andet er blevet til europæisk gruppespil i UEFA Cuppen.

IF Elfsborgs vandt deres seneste mesterskab i 2012, hvorefter der både har været sæsoner i den nedre og øvre halvdel af Allsvenskan.

Klubben har siden 2018 haft Jimmy Thelin som træner, og han førte dem i 2022-sæsonen til en 6. plads i Allsvenskan.

Svenskerne har allerede spillet en enkelt kamp ved dette års Atlantic Cup, da de tabte med 4-1 til F.C. København.

Møde med lillebror venter for Rømer

IF Elfsborg har gennem de seneste mange år haft et væld af danske eller tidligere Superliga-spillere.

Herunder ikke mindst vores egen nuværende assistenttræner Mikkel Beckmann, som i perioden 2013-2014 spillede 29 kampe og scorede tre mål for holdet fra Borås.

Truppen råder også pt. over en lille håndfuld navne, der vil ringe en klokke hos de fleste fodboldinteresserede i Danmark. Herunder den tidligere Brøndby IF-anfører Johan Larsson, den tidligere Silkeborg-spiller Jeppe Okkels og ikke mindst André Rømer, som er lillebror til Marcel Rømer, hvorfor er dømt brødremøde i morgen eftermiddag.

Husk at vores partner Spreadex har købt rettighederne til kampen, hvorfor du kan følge kampen live på lyngby-boldklub.dk.

Truppen til morgendagens kamp

Mads Kikkenborg