Lyngby dominerede og vandt 3-0 over Kalmar

Allsvenskan-klubben Kalmar FF var modstanderen, da Lyngby onsdag eftermiddag tog turen til det svenske og mødte sidste sæsons nr. 4 i Sverige i en testkamp i Höllviken. De Kongeblå styrede kampen og vandt sikkert med 3-0.

Efter to sikre sejre over Hvidovre og Fremad Amager var der modstand fra toppen af svensk fodbold på menuen, da Lyngby onsdag eftermiddag satte sig i bussen og kørte over Øresundsbron. Kalmar FF – med danske Henrik Jensen som cheftræner – var modstanderen, og han kunne se De Kongeblå komme blæsende fra start. Allerede i det tredje minut udnyttede Lyngby en fejl fra hjemmeholdet til at sætte Rezan Corlu op. Corlu drev bolden og lagde den perfekt dybt til Sævar Magnússon, der kynisk lagde den ind under Kalmar-keeper Ricardo Friedrich til 1-0.

Kalmar viste højt niveau efter scoringen, og gjorde et par tilnærmelser mod Mads Kikkenborg i Lyngby-målet. Nahom Girmai noterede sig for hjemmeholdets første chance efter 13 minutter, da han efter et godt Kalmar-angreb sparkede tæt over mål. Lyngby svarede dog igen kort efter med en række skarpe omstillinger, og efter 21 minutter fik Magnus Kaastrup en stor chance på kanten af feltet. Kantspilleren havde pludselig frit skud til sin højre favoritben, men Kaastrups afslutning blev lige på Friedrich.

Få minutter senere forsøgte Tochi Chukwuani sig så efter endnu en Lyngby-omstilling, der dog denne gang løb lidt ud i sandet. Lyngby holdt dog presset og fik spillet fint rundt, og så kunne Tochi afslutte – men lige over mål.

I det 27. minut fik Lyngby dog endelig fuld valuta for pengene. Unge Tobias Storm, der startede kampen ude af position som højre back, erobrede bolden på egen banehalvdel, og satte så i fuld sprint med bold. Storm rundede 3-4 Kalmar-spillere på sin 60 meter løbetur med bold – og til slut kunne han fra baglinjen spille Frederik Gytkjær helt fri til en tap-in foran mål. Fantastisk solopræstation af Storm, og sikker scoring af Gytkjær til 2-0.

Kalmar tog igen initiativet efter målet, og fik skabt lidt momentum. Størst var muligheden til Noah Shamoun, der efter fint Kalmar-spil fik chancen i venstre side af feltet. Vinklen blev lidt spids, men dog god nok til at Shamoun burde have sendt Kikkenborg i arbejde – men Kalmar-spillerens afslutning gik et stykke forbi fjerneste stolpe.

Til pause med ny scoring
Trods Kalmar-overtaget var Lyngby fortsat farlige på omstillingerne, og netop sådan en fik De Kongeblå fem minutter før pausen. Brian Hamalainen brød Kalmars opspil på egen banehalvdel og fandt Magnus Kaastrup, der på fornem vis sendte bolden videre til en helt fri Rezan Corlu. Corlus andet træk blev dog lidt for langt, og Ricardo Friedrich kom fint ud af målet og fik afværget til stor ærgrelse for Corlu.

Han kunne dog alligevel juble få minutter senere, for selvom Kalmar var tæt på at reducere efter et hjørnespark, så endte halvlegen som den startede – med en scoring til Lyngby. Igen var Magnus Kaastrup i hopla, men denne gang gik han til baglinjen og fandt Frederik Gytkjær med et perfekt indlæg. Gytkjær kvitterede med et ligeså perfekt hovedstød, og så stod det 3-0 til Lyngby.

Comeback til Finnbogason
Anden halvleg startede med Kalmar i offensiven, men efterhånden kneb det med gassen i ballonen hos hjemmeholdet. Lyngby derimod var fortsat mere en villige til at investere i offensiven, og med en række fine opspil og omstillinger manglede der ikke muligheder.

Rezan Corlu fik efter 53 minutter en fin chance på kanten af feltet, og han tvang den indskiftede Kalmar-keeper Jakob Kindberg ud i fuld længde for at afværge 4-0-målet. 10 minutter senere var Kindberg igen i fuld længde, dog uden at kunne nå bolden. Sanders Ngabo satte et klasseangreb op, og fandt indskiftede Alfred Finnbogason, der på et frimærke fik vendt og tordnet mod mål. Kindberg og Kalmar kunne dog ånde lettet op, for afslutningen fra Finnbogason tog overliggeren og gik i spil igen.

Alfred Finnbogasons comeback for Lyngby var generelt opløftende, men også Zean Dalügge var aktiv offensivt. Sammen satte de flere gode omstillinger sammen, blandt andet efter 74 minutter, hvor de to i fællesskab fik erobret og pludselig var de og Sebastian Koch tre mand mod to Kalmar-forsvarere. Koch fik bolden af Finnbogason, og Koch burde nok have spillet Zean fri – men kantspilleren fik selv, og afsluttede uden mål.

Sidste bemærkning i kampen får Alfred Finnbogason, der denne eftermiddag lignede en spiller, der rigtig gerne ville score. Den islandske angriber fik med fem minutter igen bolden dybt og var alene med Kalmar-målmanden. Finnbogason fik også prikket bolden, men keeper Kindberg fik også en fod på og var også lidt heldig med at få reddet sit hold fra yderligere scoringer imod.

Lyngby holdt halvlegen igennem presset og beholdt også momentum – og derfor var 3-0-sejren aldrig rigtig i fare. De Kongeblå vinder fortjent med 3-0 over Kalmar FF.

Kalmar FF – Lyngby Boldklub 0-3 (0-3)
0-1 Sævar Magnússon (3), 0-2 Frederik Gytkjær (27), 0-3 Frederik Gytkjær (45)

Advarsler:
Marcel Rømer, Lyngby Boldklub

Lyngbys hold i 1. halvleg:
16. Mads Kikkenborg – 24. Tobias Storm, 23. Pascal Gregor, 29. Lucas Hey, 3. Brian Hamalainen – 10. Rezan Corlu, 22. Magnus Westergaard, 42. Tochi Chukwuani, 11. Magnus Kaastrup – 26. Frederik Gytkjær (c), 21. Sævar Magnússon.

Lyngbys hold i 2. halvleg:
16. Mads Kikkenborg – 2. Mikkel Juhl, 23. Pascal Gregor, 4. Baptiste Rolland, 25. Gustav Mortensen – 10. Rezan Corlu (19. Sanders Ngabo (58)), 22. Magnus Westergaard (13. Casper ‘Dani’ Winther (58)), 30. Marcel Rømer (c), 11. Magnus Kaastrup (12. Sebastian Koch (58)) – 26. Frederik Gytkjær (18. Alfred Finnbogason (58)), 21. Sævar Magnússon (15. Zean Dalügge (58)).